Ekologiczne płyny eksploatacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETACSM-19Z2-EPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologiczne płyny eksploatacyjne |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 14/x, C 6/+, L 6/+, S 4/z |
Przedmioty wprowadzające: | brak |
Programy: | II semestr/ Logistyka/ Logistyka i ekologia płynów eksploatacyjnych |
Autor: | prof. dr hab. Kazimierz BACZEWSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta (godz.): 1. Udział w wykładach / 14 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 6 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 6 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 4 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 6 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 6 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 4 11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 6 12. Przygotowanie do egzaminu / 8 13. Przygotowanie do zaliczenia / 0 14. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75 godz. / 2,5 ECTS, przyjęto 2,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli 37,5 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 60 godz./ 2,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Szkodliwość płynów eksploatacyjnych (PE) dla środowiska naturalnego. Biodegradowalność, ekotoksyczność i bioakumulacja PE. Paliwa silnikowe, oleje smarne, oleje hydrauliczne nieszkodliwe dla środowiska. Biopaliwa i biosmary. Minimalizacja oddziaływania PE na środowisko naturalne. |
Pełny opis: |
Wykłady: Temat zajęć /liczba godzin 1. Czynniki determinujące wprowadzanie do użytkowania ekologicznych płynów eksploatacyjnych / 1 2. Biodegradowalność, ekotoksyczność i bioakumulacja płynów eksploatacyjnych / 2 3. Charakterystyki ekologiczne LPG, gazu naturalnego, biogazu i wodoru jako paliw / 2 4. Estry, alkohole i etery jako paliwa silnikowe / 2 5. Oleje smarne i smary plastyczne nieszkodliwe dla środowiska / 2 6. Oleje hydrauliczne, ciecze chłodzące i płyny specjalne nieszkodliwe dla środowiska / 2 7. Minimalizacja oddziaływania PE na środowisko naturalne. Ekolabeling / 2 8. Tendencje rozwojowe ekologicznych płynów eksploatacyjnych / 1 Ćwiczenia audytoryjne: Temat zajęć /liczba godzin 1.Kryteria oceny PE jako mało szkodliwego dla środowiska / 2 2. Metody badania biodegradowalności i ekotoksyczności PE / 2 3. Analiza kart charakterystyki ekologicznych płynów eksploatacyjnych / 2. Ćwiczenia laboratoryjne: Temat zajęć /liczba godzin 1.Badanie wybranych parametrów biopaliw / 4 2.Badanie właściwości syntetycznych olejów silnikowych / 2 Seminarium: Temat zajęć /liczba godzin 1.Wymagania jakościowe i normalizacja ekologicznych środków smarnych / 2 2.Tendencje rozwojowe ekologicznych płynów eksploatacyjnych / 2 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania • Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym, WKŁ Warszawa, 2008 • Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym, WKŁ Warszawa, 2005 • Baczewski K., Szczawiński P., Zielnik W.: Płyny eksploatacyjne. Wstęp do zajęć laboratoryjnych, WAT Warszawa, 2010 • Surygała J.: Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2000 Uzupełniająca: 1. autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania • przepisy Unii Europejskiej dotyczące ekologicznych PE • artykuły w czasopismach n-t z zakresu ekologicznych płynów eksploatacyjnych, metod ich produkcji i zastosowań |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1/ zna i rozumie/ ma/ posiada ……………………………/K_W01 U1/ potrafi/ umie …………………………..………….…… /K_U01 K1/ jest gotów do/ potrafi/ dostrzega…………….……… /K_K01 W1 / Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie logistyki odzysku oraz ochrony środowiska w logistyce, zwłaszcza w zakresie metod i technologii ograniczania emisji szkodliwych czynników i gospodarki odpadami / K_W04 W2 / Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu ekologicznych płynów eksploatacyjnych / K_W06 U1 / Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią, w tym w zakresie ekologicznych płynów eksploatacyjnych / K_U04 U2 / Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących ekologiczne płyny eksploatacyjne / K_U10 U3 / Potrafi ocenić przydatność i możliwość zastosowania ekologicznych płynów eksploatacyjnych w zakresie logistyki / K_U13 K1 / Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu ekologicznych płynów eksploatacyjnych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze logistyki, a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniu problemu K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: rezultatów wypowiedzi na zadany temat. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: wyników sprawdzenia przygotowania się do ćwiczenia, oceny pracy podczas wykonywania pomiarów, wyników przeprowadzonych analiz oraz wykonanego sprawozdania z każdego ćwiczenia. Seminarium jest zaliczane na podstawie: uczestniczenia w zajęciach, oceny przygotowania i przedstawienia krótkiego opracowania pisemnego oraz prezentacji ustnej indywidualnej lub zespołowej oraz wystąpień w dyskusji. Egzamin z przedmiotu jest prowadzony w formie pisemnej i polega na udzieleniu odpowiedzi na zestaw trzech pytań egzaminacyjnych i rozwiązaniu zadania praktycznego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest: uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych, seminarium i ćwiczeń audytoryjnych. Osiągnięcie efektu W1, W2, U3, K1 - weryfikowane jest na podstawie wyników egzaminu pisemnego. Osiągnięcie efektu U2, U3 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu W1 – sprawdzane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych. Osiągnięcie efektu U1, U3 i K1 – sprawdzane jest podczas seminarium Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.