Ochrona środowiska w gospodarce płynami eksploatacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETACSI-77-OSwGPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska w gospodarce płynami eksploatacyjnymi |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/x, C 4/+, L 8/+, P -/-, S 2/z, razem: 30 godz., 2,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Płyny eksploatacyjne / Wymagania wstępne: podstawowe właściwości i asortyment płynów eksploatacyjnych; problemy oddziaływania na środowisko naturalne biodegradowalność i toksyczność; zasady bezpieczeństwa podczas pracy z płynami eksploatacyjnymi. Gospodarka magazynowa płynów eksploatacyjnych / Wymagania wstępne: ubytki naturalne i straty paliw oraz sposoby ich zmniejszenia i wyeliminowania. Proces technologiczny w bazie i stacji paliw. Transport i dystrybucja paliw. Bazy i stacje paliw / Wymagania wstępne: Urządzenia odpowietrzające, instala-cje wacha da gazowego, instalacje odzysku paliw z oparów. Instalacje ściekowe i kanalizacyjne w bazie i stacji paliw |
Programy: | semestr VII / Logistyka / Logistyka i ekologia płynów eksploatacyjnych |
Autor: | mgr inż. Roman SZPAK |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 4 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 8 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / ..... 5. Udział w seminariach / 2 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12,8 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 4 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 8 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych /... 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 2 11. Udział w konsultacjach / 4,6 12. Przygotowanie do egzaminu / 12 13. Przygotowanie do zaliczenia / ….. 14. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75,3 godz. / 2,5 ECTS, przyjęto 2,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 36,5 godz./ 1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 56,8 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawowe wiadomości o ekologii i ochronie środowiska. Szkodliwość pły-nów eksploatacyjnych dla środowiska, metody jej oceny oraz sposoby zapo-biegania. Prawna ochrona powietrza, wód i gleby przed płynami eksploatacyj-nymi. Techniczno-organizacyjne metody ochrony środowiska w procesach magazynowych, dystrybucji i użytkowaniu płynów eksploatacyjnych. Podstawy zarządzania ekologicznego w bazach i stacjach paliw. |
Pełny opis: |
Wykład /metody dydaktyczne 1. Podstawowe wiadomości o ekologii i ochronie środowiska /4 godz./ Skutki oddziaływania zanieczyszczeń płynami eksploatacyjnymi na środowisko oraz ekonomiczne i prawne aspekty ochrony środowiska – zasada zrównoważonego rozwoju. 2. Szkodliwość PE dla środowiska /4godz./ Właściwości fizyczne produktów naftowych i ich wpływ na środowisko. Toksyczność produktów naftowych dla ludzi, ekotoksyczność i metody ich oceny - zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, wód i gleby. Katastrofy i awarie z udziałem produktów naftowych oraz sposoby zapobiegania przed ich powstawaniem. 3. Instrumenty ochrony powietrza, wód i gleby przed PE /4godz./ Ochrona przeciwpożarowa, dozór techniczny oraz metrologiczny i ich udział w ochronie środowiska przed produktami naftowymi. Współczesne metody lokalizacji i oceny zanieczyszczeń środowiska PE. Problemy biodegradowalności płynów eksploatacyjnych - mikrobiologiczne oczyszczanie gruntów. Przepisy prawne oraz zasady postępowania w zakresie zbierania zużytych PN - właściwości i problemy utylizacji przepracowanych PN. 4. Techniczno-organizacyjne metody ochrony środowiska przed PE /4godz./ Urządzenia, instalacje i systemy ochrona środowiska w procesach przyjmowania, magazynowych, dystrybucji, transportu i użytkowaniu produktów naftowych. Metody dydaktyczne / wykłady w systemie audiowizualnym Ćwiczenia /metody dydaktyczne: metoda grupowa 1. Obliczanie opłat środowiskowych w gospodarce płynami eksploatacyjnymi /2 godz. 2. Zapobieganie poważnym awariom w bazach paliw płynnych /2 godz. Metody dydaktyczne: praktyczno – problemowe pozwalające na kształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej Laboratoria/metody dydaktyczne: metoda eksperymentalna 1. Badania fizykochemiczne ścieków zanieczyszczonych płynami eksploatacyjnymi /4 2. Badania fizykochemiczne gruntów zanieczyszczonych substancjami naftowymi/4 Metody dydaktyczne: metoda eksperymentalna Seminarium/metody dydaktyczne 1. Aspekty środowiskowe w dozorze technicznym nad instalacjami i urządzeniami w gospodarce płynami eksploatacyjnymi /2 Metody dydaktyczne: dyskusja panelowa, krótka prezentacja własnego opracowania |
Literatura: |
podstawowa: 1. W. PODGÓRSKI – Podstawy ekologii, Wyd. AE, Wrocław 2003. 2. P. KORZENIOWSKI (red.) – Prawa i obowiązki przedsiębiorców w ochronie środowiska. Zarys encyklopedyczny, Wyd. Difin, Warszawa 2010. 3. R. ZARZYCKI, M. IMBIEROWICZ, M. STELMACHWSKI – Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa 2007. 4. M.KIZYN – Poradnik przechowywania substancji niebezpiecznych zgodnie z wytycznymi unijnymi REACH i CLP, ILiM, Poznań 2011. 5. J. K. PIOTROWSKI (red.) – Podstawy toksykologii. Kompendium dla studentów szkół wyższych, WNT, Warszawa 2008. 6. G. MALINA – Likwidacja zagrożenia środowiska gruntowo-wodnego na terenach zanieczyszczonych, Wyd. PCz., Częstochowa 2011. 7. Wybrane akty prawne. uzupełniająca: 1. K. APANASIEWICZ (red.) – Nowa encyklopedia stacji paliw, PIPP, Warszawa 2004. 2. W. MACIEJEWSKI – Bazy paliw. Eksploatacja i zabezpieczenie, PIPP, Warszawa 1998. 3. B. BARTKIEWICZ – Oczyszczanie ścieków przemysłowych, WN PWN, Warszawa 2007. 4. W. ZIELIŃSKI – Skażenie chemiczne środowiska, Ofic. Wyd. PWr., Wrocław 2000. 5. E. KLIMUK – Biotechnologia w ochronie środowiska, WN PWN, Warszawa 2008. 6. B. POSKROBKO, T. POSKROBKO – Zarządzanie środowiskiem w Polsce, PWE, Warszawa 2012. 7. K. MIKSCH, J. SIKORA – Biotechnologia ścieków, WN PWN, Warszawa 2010. 8. J. SURYGAŁA – Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Ofic. Wyd. PWr, Wrocław 2001. 9. J.NMIEŚNIK i in. – Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, WN PWN, Warszawa 1995. 10. L. GAJKOWSKA-STEFAŃSKA i in. – Laboratoryjne badanie wody, ścieków i osadów ściekowych, Cz. 1 i 2, Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2007. 11. A. MUSZYŃSKI (red.) – Elementy biotechnologii w inżynierii środowiska. Ćwiczenia laboratoryjne, Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2007. 12. Wybrane akty prawne i normy. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawi-ska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi w zakresie urządzeń do ochrony środowiska podczas magazynowania, dystrybu-cji i filtracji PE oraz ich eksploatacji / K_W07; K_W027 W2 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ochrony środowiska w zakresie transportu, magazynowania i dystrybucji produktów naftowych, w tym w za-kresie metod i technologii ograniczania emisji szkodliwych czynników / K_W13 U1 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania, ocenić rozwią-zania techniczne, w szczególności urządzeń, obiektów, systemów, procesów i usług w zakresie systemów technicznych ochrony środowiska w bazach i sta-cjach paliw oraz dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie tych urządzeń / K_U15; K_U16 K1 / Potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania wie-dzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze logisty-ki/ K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia na ocenę uogólnioną w oparciu o oceny uzyskane za odpowiedzi na pytania i za jakość rozwiązanych zadań lub problemów. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia na ocenę liczbową w oparciu o oceny za wykonane oznaczenia i odpowiedzi na pytania oraz opracowane sprawozdania. Seminaria zaliczane są na podstawie: zaliczenia na ocenę uogólnioną w oparciu o zaprezentowane opracowanie. Egzamin jest prowadzony w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych, ćwiczeń laboratoryjnych oraz seminarium na oceny pozytywne. Osiągnięcie efektu W1 weryfikowane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych, seminarium i egzaminu za pomocą odpowiednio dobranych pytań, problemów do rozwiązania; Osiągnięcie efektu W2 - sprawdzane są podczas ćwiczeń audytoryjnych i seminarium za pomocą odpowiednio dobranych pytań, problemów do rozwiązania; Osiągnięcie efektu U1 i U2– sprawdzane są podczas ćwiczeń i seminarium oraz ćwiczeń laboratoryjnych za pomocą odpowiednio dobranych pytań i problemów do rozwiązania Osiągnięcie efektu K1 sprawdzane są podczas ćwiczeń audytoryjnych, seminarium i egzaminu za pomocą odpowiednio dobranych pytań. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.