Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa pojazdów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMXWSJ-19Z3-BP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Budowa pojazdów
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

jednolite magisterskie

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 22/+ C 18/+; Razem: 40godz.

Programy:

Mechanika i budowa maszyn/ Wszystkie

Autor:

dr hab. inż. Jerzy JACKOWSKI, prof. WAT

Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta (godz.):

1. Udział w wykładach /22

2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 18

3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / -

4. Udział w ćwiczeniach projektowych / -

5. Udział w seminariach / -

6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 22

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 18

8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / -

9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / -

10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / -

11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 10

12. Przygotowanie do egzaminu / O

13. Przygotowanie do zaliczenia / 10

14. Udział w egzaminie /0

Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 100 godz. / 3,5 pkt. ECTS, przyjęto 3 pkt. ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli: 50 godz.! 1,5 pkt. ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 80 godz.! 2,5 ECTS, przyjęto 2 pkt. ECTS

Skrócony opis:

Ogólna budowa samochodu. Budowa i działanie podstawowych zespołów i układów samochodu (układ napędowy, układ jezdny i zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy, układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy).

Pełny opis:

Wykłady

1. Ogólna budowa samochodu

Historia motoryzacji. Ogólna budowa samochodu, rodzaje, klasyfikacja

samochodów. Ogólna charakterystyka, klasyfikacja, zadania i konfiguracja

układów napędowych. Budowa nadwozia

2. Budowa i działanie zespołów układu napędowego

Ogólna budowa silnika tłokowego.

Zadania i rodzaje sprzęgieł. Budowa i działanie sprzęgieł ciernych. Układy

sterowania sprzęgłem.

Zadania i rodzaje skrzyń biegów. Budowa i działanie stopniowych skrzyń biegów. Synchronizatory. Układy sterowania pracą skrzyń biegów.

Budowa wałów napędowych. Klasyfikacja i budowa przegubów napędowych.

Budowa mostu napędowego. Rodzaje i budowa przekładni głównych. Budowa i działanie mechanizmu różnicowego. Rodzaje półosi napędowych.

3. Układ jezdny i zawieszenie

Wymagania stawiane układom jezdnym. Rodzaje zawieszeń. Elementy

zawieszeń (wodzące, sprężyste, tłumiące, stabilizatory przechyłu) — zadania,

budowa i działanie. Koła opony samochodowe. Zadania, rodzaje, budowa i

oznaczenia opon.

4. Układ kierowniczy i hamulcowy

Mechanizm zwrotniczy i kierowniczy — wymagania, zadania, budowa i

działanie. Przekładnie kierownicze. Mechanizmy wspomagania.

Mechanizmy hamulcowe — wymagania, zadania, rodzaje, budowa działanie.

Mechanizmy sterowania i wspomagania.

5. Układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy. Kolokwium

Ćwiczenia:

1. Ogólny układ konstrukcyjny i charakterystyka techniczna wybranych pojazdów

2. Budowa nadwozia na wybranych przykładach.

3. Przegląd budowy i działania zespołów układu napędowego

4. Przegląd budowy i działania układu jezdnego i zawieszenia

5. Przegląd budowy i działania układu kierowniczego i hamulcowego

Literatura:

Podstawowa:

1. J. Jackowski, J. Łęgiewicz, M. Wieczorek, Samochody osobowe i pochodne, WKŁ, 2011.

2. J. Wicher, Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKŁ, 2012.

Uzupełniająca:

1. S. Orzełowski, Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, WSIP, Warszawa 2004.

2. A. Reński, Budowa samochodów. Układy hamulcowe, kierownicze i zawieszenia. Warszawa 1998.

Efekty uczenia się:

W1 Ma wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania pojazdów/ K_W08

U1 Student potrafi pozyskiwać i dokonywać interpretacji informacji z literatury oraz porozumiewać się w środowisku inżyniera mechanika/ K_U01 K_U02

U2 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu działania zespołów samochodu/ K_U 18

K1 Student nabywa umiejętności uznawania znaczenia wiedzy o budowie pojazdu w pracy inżyniera mechanika/ K_KO1

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia.

Wykład zaliczany jest na podstawie: oceny z kolokwium zaliczeniowego.

Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen uzyskiwanych z bieżących odpowiedzi i sprawdzianów

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: kolokwium.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane jest i sprawdzane podczas zaliczenia.

Osiągnięcie efektu U1, U2 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń.

Osiągnięcie efektu K1 - sprawdzane jest podczas cwiczen

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się:

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)