Budowa pojazdów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMXWSJ-19Z3-BP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa pojazdów |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 22/+ C 18/+; Razem: 40godz. |
Programy: | Mechanika i budowa maszyn/ Wszystkie |
Autor: | dr hab. inż. Jerzy JACKOWSKI, prof. WAT |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta (godz.): 1. Udział w wykładach /22 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 18 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / - 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / - 5. Udział w seminariach / - 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 22 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 18 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / - 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / - 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / - 11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 10 12. Przygotowanie do egzaminu / O 13. Przygotowanie do zaliczenia / 10 14. Udział w egzaminie /0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 100 godz. / 3,5 pkt. ECTS, przyjęto 3 pkt. ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 50 godz.! 1,5 pkt. ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 80 godz.! 2,5 ECTS, przyjęto 2 pkt. ECTS |
Skrócony opis: |
Ogólna budowa samochodu. Budowa i działanie podstawowych zespołów i układów samochodu (układ napędowy, układ jezdny i zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy, układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy). |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Ogólna budowa samochodu Historia motoryzacji. Ogólna budowa samochodu, rodzaje, klasyfikacja samochodów. Ogólna charakterystyka, klasyfikacja, zadania i konfiguracja układów napędowych. Budowa nadwozia 2. Budowa i działanie zespołów układu napędowego Ogólna budowa silnika tłokowego. Zadania i rodzaje sprzęgieł. Budowa i działanie sprzęgieł ciernych. Układy sterowania sprzęgłem. Zadania i rodzaje skrzyń biegów. Budowa i działanie stopniowych skrzyń biegów. Synchronizatory. Układy sterowania pracą skrzyń biegów. Budowa wałów napędowych. Klasyfikacja i budowa przegubów napędowych. Budowa mostu napędowego. Rodzaje i budowa przekładni głównych. Budowa i działanie mechanizmu różnicowego. Rodzaje półosi napędowych. 3. Układ jezdny i zawieszenie Wymagania stawiane układom jezdnym. Rodzaje zawieszeń. Elementy zawieszeń (wodzące, sprężyste, tłumiące, stabilizatory przechyłu) — zadania, budowa i działanie. Koła opony samochodowe. Zadania, rodzaje, budowa i oznaczenia opon. 4. Układ kierowniczy i hamulcowy Mechanizm zwrotniczy i kierowniczy — wymagania, zadania, budowa i działanie. Przekładnie kierownicze. Mechanizmy wspomagania. Mechanizmy hamulcowe — wymagania, zadania, rodzaje, budowa działanie. Mechanizmy sterowania i wspomagania. 5. Układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy. Kolokwium Ćwiczenia: 1. Ogólny układ konstrukcyjny i charakterystyka techniczna wybranych pojazdów 2. Budowa nadwozia na wybranych przykładach. 3. Przegląd budowy i działania zespołów układu napędowego 4. Przegląd budowy i działania układu jezdnego i zawieszenia 5. Przegląd budowy i działania układu kierowniczego i hamulcowego |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Jackowski, J. Łęgiewicz, M. Wieczorek, Samochody osobowe i pochodne, WKŁ, 2011. 2. J. Wicher, Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKŁ, 2012. Uzupełniająca: 1. S. Orzełowski, Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, WSIP, Warszawa 2004. 2. A. Reński, Budowa samochodów. Układy hamulcowe, kierownicze i zawieszenia. Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
W1 Ma wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania pojazdów/ K_W08 U1 Student potrafi pozyskiwać i dokonywać interpretacji informacji z literatury oraz porozumiewać się w środowisku inżyniera mechanika/ K_U01 K_U02 U2 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu działania zespołów samochodu/ K_U 18 K1 Student nabywa umiejętności uznawania znaczenia wiedzy o budowie pojazdu w pracy inżyniera mechanika/ K_KO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Wykład zaliczany jest na podstawie: oceny z kolokwium zaliczeniowego. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen uzyskiwanych z bieżących odpowiedzi i sprawdzianów Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: kolokwium. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane jest i sprawdzane podczas zaliczenia. Osiągnięcie efektu U1, U2 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń. Osiągnięcie efektu K1 - sprawdzane jest podczas cwiczen Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.