Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMXWSJ-19Z2-BRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo ruchu drogowego |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 14/+, C 8/+, L 2/z, razem: 24 godz., 1,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | brak |
Programy: | II semestr / Mechanika i budowa maszyn jednolite studia magisterskie (wojskowe) |
Autor: | dr inż. Andrzej ŻUCHOWSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta (godz.): 1. Udział w wykładach / 12 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 8 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 2 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 8 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 2 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 6 11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 6 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 6 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz. / 2,0 ECTS, przyjęto 1,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 30 godz./ 1,0 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 48 godz./ 1,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Wskaźniki oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Niebezpieczne zachowania kierowców i pieszych – analiza typowych sytuacji wypadkowych. Zależności przyczynowo-skutkowe w systemie człowiek-pojazd otoczenie. Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego (piesi, rowerzyści, motocykliści). Nadmierna prędkość jako główna przyczyna wypadków drogowych. Nietrzeźwi użytkownicy dróg. Młodzi kierowcy. Agresja w ruchu drogowym. Możliwości ochronne układów bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach. Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadzorowanie ruchu drogowego. Prawa i obowiązki uczestnika wypadku drogowego. Sprawcy i ofiary wypadków drogowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce / 2 / Wprowadzenie do przedmiotu. Wskaźniki oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dane statystyczne o wypadkach drogowych. 2. Przyczyny i skutki wypadków drogowych / 4 / Zależności przyczynowo-skutkowe w systemie człowiek-pojazd-otoczenie. Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego (piesi, rowerzyści, motocykliści). Nietrzeźwi użytkownicy dróg. Młodzi kierowcy. Agresja w ruchu drogowym. 3. Nadmierna prędkość jako główna przyczyna wypadków drogowych / 2 / Wpływ prędkości jazdy na bezpieczeństwo ruchu drogowego (droga zatrzymania samochodu, odległość bezpieczna, ciężkość wypadku). 4. Układy bezpieczeństwa w pojazdach / 4 / Możliwości ochronne układów bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach. Wybrane wyniki testów zderzeniowych samochodów. 5. Zaliczenie przedmiotu (sprawdzian pisemny) / 2 / Ćwiczenia audytoryjne: 1. Niebezpieczne zachowania kierowców i pieszych / 2 / Analiza typowych sytuacji wypadkowych. 2. Ocena wpływu prędkości samochodu na bezpieczeństwo jazdy / 2 / Czynniki wpływające na drogę zatrzymania samochodu oraz na bezpieczną odległość między pojazdami. 3. Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego / 4 / Prezentacje studentów, dotyczące: zmian w przepisach ruchu drogowego, infrastruktury drogowej, ratownictwa medycznego i technicznego, szkolenia kierowców i edukacji społeczeństwa, nadzorowania ruchu drogowego, praw i obowiązków uczestników wypadków drogowych (sprawcy i ofiary). Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Ocena wybranych czynników wpływających na brd / 2 / Ocena widoczności z samochodu, pomiary czasu reakcji kierowcy. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Wicher J.: Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKŁ, 2012. 2. Materiały informacyjne Krajowej Rady BRD (www.krbrd.gov.pl). 3. Materiały informacyjne Polskiego Obserwatorium BRD (www.obserwatoriumbrd.pl). Uzupełniająca: 1. Bąk-Gajda D., Bąk J.: Psychologia transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, Difin SA, Warszawa 2010. 2. Gidlewska K., Prochowski L.: Bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Problem młodych kierowców, Wydawnictwo WAT, 2007. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Student zna zagrożenia w ruchu drogowym oraz sposoby ich ograniczania / K_W24 W2 / Student zna możliwości ochronne układów bezpieczeństwa w pojazdach / K_W08 U1 / Student rozumie potrzebę działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, potrafi ocenić własną postawę, jako uczestnika ruchu drogowego / K_U15, K_U16 K1 / Student ma świadomość rozmiarów strat społecznych i ekonomicznych, powodowanych przez wypadki drogowe / K_K02 K2 / Student ma świadomość odpowiedzialności za swoje decyzje jako uczestnik ruchu drogowego, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się w umiejętnościach kierowcy / K_K01, K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na ocenę na podstawie: ocen bieżących z ćwiczeń, w tym za zadania domowe (tematy 1 i 3). Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach; w przypadku nieobecności student wykonuje pracę pisemną, na temat wydany przez prowadzącego wykłady. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. Osiągnięcie efektów W1, W2, K1 - weryfikowane jest podczas zaliczenia. Osiągnięcie efektów U1, K1, K2 - sprawdzane jest na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.