Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMXWSJ-19Z2-BRD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 14/+, C 8/+, L 2/z, razem: 24 godz., 1,5 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

brak

Programy:

II semestr / Mechanika i budowa maszyn

jednolite studia magisterskie (wojskowe)

Autor:

dr inż. Andrzej ŻUCHOWSKI

Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta (godz.):

1. Udział w wykładach / 12

2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 8

3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 2

4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0

5. Udział w seminariach / 0

6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 8

8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 2

9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0

10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 6

11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 6

12. Przygotowanie do egzaminu / 0

13. Przygotowanie do zaliczenia / 6

14. Udział w egzaminie / 0

Sumaryczne obciążenie pracą studenta:

60 godz. / 2,0 ECTS, przyjęto 1,5 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli: 30 godz./ 1,0 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 48 godz./ 1,0 ECTS


Skrócony opis:

Wskaźniki oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Niebezpieczne zachowania kierowców i pieszych – analiza typowych sytuacji wypadkowych. Zależności przyczynowo-skutkowe w systemie człowiek-pojazd otoczenie. Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego (piesi, rowerzyści, motocykliści). Nadmierna prędkość jako główna przyczyna wypadków drogowych. Nietrzeźwi użytkownicy dróg. Młodzi kierowcy. Agresja w ruchu drogowym. Możliwości ochronne układów bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach. Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadzorowanie ruchu drogowego. Prawa i obowiązki uczestnika wypadku drogowego. Sprawcy i ofiary wypadków drogowych.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce / 2 /

Wprowadzenie do przedmiotu. Wskaźniki oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dane statystyczne o wypadkach drogowych.

2. Przyczyny i skutki wypadków drogowych / 4 /

Zależności przyczynowo-skutkowe w systemie człowiek-pojazd-otoczenie. Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego (piesi, rowerzyści, motocykliści). Nietrzeźwi użytkownicy dróg. Młodzi kierowcy. Agresja w ruchu drogowym.

3. Nadmierna prędkość jako główna przyczyna wypadków drogowych / 2 /

Wpływ prędkości jazdy na bezpieczeństwo ruchu drogowego (droga zatrzymania samochodu, odległość bezpieczna, ciężkość wypadku).

4. Układy bezpieczeństwa w pojazdach / 4 /

Możliwości ochronne układów bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach. Wybrane wyniki testów zderzeniowych samochodów.

5. Zaliczenie przedmiotu (sprawdzian pisemny) / 2 /

Ćwiczenia audytoryjne:

1. Niebezpieczne zachowania kierowców i pieszych / 2 /

Analiza typowych sytuacji wypadkowych.

2. Ocena wpływu prędkości samochodu na bezpieczeństwo jazdy / 2 /

Czynniki wpływające na drogę zatrzymania samochodu oraz na bezpieczną odległość między pojazdami.

3. Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego / 4 /

Prezentacje studentów, dotyczące: zmian w przepisach ruchu drogowego, infrastruktury drogowej, ratownictwa medycznego i technicznego, szkolenia kierowców i edukacji społeczeństwa, nadzorowania ruchu drogowego, praw i obowiązków uczestników wypadków drogowych (sprawcy i ofiary).

Ćwiczenia laboratoryjne:

1. Ocena wybranych czynników wpływających na brd / 2 /

Ocena widoczności z samochodu, pomiary czasu reakcji kierowcy.

Literatura:

Podstawowa:

1. Wicher J.: Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKŁ, 2012.

2. Materiały informacyjne Krajowej Rady BRD (www.krbrd.gov.pl).

3. Materiały informacyjne Polskiego Obserwatorium BRD (www.obserwatoriumbrd.pl).

Uzupełniająca:

1. Bąk-Gajda D., Bąk J.: Psychologia transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, Difin SA, Warszawa 2010.

2. Gidlewska K., Prochowski L.: Bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Problem młodych kierowców, Wydawnictwo WAT, 2007.

Efekty uczenia się:

W1 / Student zna zagrożenia w ruchu drogowym oraz sposoby ich ograniczania / K_W24

W2 / Student zna możliwości ochronne układów bezpieczeństwa w pojazdach / K_W08

U1 / Student rozumie potrzebę działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, potrafi ocenić własną postawę, jako uczestnika ruchu drogowego / K_U15, K_U16

K1 / Student ma świadomość rozmiarów strat społecznych i ekonomicznych, powodowanych przez wypadki drogowe / K_K02

K2 / Student ma świadomość odpowiedzialności za swoje decyzje jako uczestnik ruchu drogowego, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się w umiejętnościach kierowcy / K_K01, K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę.

Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na ocenę na podstawie: ocen bieżących z ćwiczeń, w tym za zadania domowe (tematy 1 i 3).

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach; w przypadku nieobecności student wykonuje pracę pisemną, na temat wydany przez prowadzącego wykłady.

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.

Osiągnięcie efektów W1, W2, K1 - weryfikowane jest podczas zaliczenia.

Osiągnięcie efektów U1, K1, K2 - sprawdzane jest na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się:

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)