Płyny eksploatacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMXCSI-85-PE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Płyny eksploatacyjne |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+, C 8/+, L 12/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Chemia |
Programy: | V semestr / Mechanika i budowa maszyn/ wszystkie specjalności |
Autor: | prof. dr hab. inż. Kazimierz BACZEWSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 8 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 12 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / ….. 5. Udział w seminariach / ….. 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 8 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 12 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / ….. 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 11. Udział w konsultacjach / 6 12. Przygotowanie do egzaminu / ….. 13. Przygotowanie do zaliczenia / 16 14. Udział w egzaminie / ….. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 98 godz. / 3,5 ECTS, przyjęto 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 46 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 76 godz./ 2,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Definicja i klasyfikacja płynów eksploatacyjnych (PE). Podstawowe właściwości, asortyment i zastosowanie paliw silnikowych, paliw niekonwencjonalnych i biopaliw, olejów smarnych, smarów plastycznych i płynów specjalnych. Oddziaływanie PE na środowisko naturalne. |
Pełny opis: |
Wykłady / metody dydaktyczne 1. Podstawowe wiadomości o płynach eksploatacyjnych. Definicja i podział PE. Podstawowe wiadomości o ropie naftowej i zasadach jej przeróbki / 2 2. Podstawowe właściwości, asortyment i użytkowanie benzyn silnikowych / 2 3. Właściwości, asortyment i użytkowanie olejów napędowych / 2 4. Paliwa niekonwencjonalne i biopaliwa / 2 5. Podstawy smarowania. Rodzaje i klasyfikacje środków smarnych. Podstawowe właściwości, rodzaje i zastosowanie olejów silnikowych / 2 6. Główne właściwości, rodzaje, klasyfikacje i zastosowanie olejów przekładniowych, sprężarkowych i hydraulicznych /2 7. Procesy starzenia i diagnostyka olejów podczas użytkowania w urządzeniach technicznych /2 8. Smary plastyczne i stałe / 2 9. Charakterystyki i zastosowanie cieczy chłodzących i płynów hamulcowych /2 10. Oddziaływanie płynów eksploatacyjnych na ekosystemy wodne, glebowe i atmosferę / 2 Metody dydaktyczne – wykłady w systemie audiowizualnym. Ćwiczenia / metody dydaktyczne 1.Analiza wymagań jakościowych dla benzyn silnikowych / 2 2. Analiza wymagań jakościowych dla olejów napędowych / 2 3. Klasyfikacje olejów silnikowych / 2 4. Kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach / 2. Metody dydaktyczne – ćwiczenia audytoryjne, kolokwium pisemne Laboratoria / metody dydaktyczne 1.Badanie składu frakcyjnego, prężności par i gęstości benzyn silnikowych / 2 2. Badanie właściwości niskotemperaturowych olejów napędowych / 2 3. Badanie podstawowych parametrów biopaliw / 2 4. Badanie parametrów reologicznych olejów silnikowych / 2 5. Badanie stopnia zestarzenia olejów smarnych / 2 6. Badanie podstawowych parametrów cieczy chłodzących i płynów hamulcowych / 2 Metody dydaktyczne – przygotowanie i samodzielne wykonanie badań próbek płynów eksploatacyjnych pod nadzorem nauczyciela akademickiego, samodzielne opracowanie wyników badan i ich analizy, opracowanie sprawozdania z realizacji każdego ćwiczenia. |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania • Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym, WKŁ Warszawa, 2008 • Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym, WKŁ Warszawa, 2005 • Baczewski K., Szczawiński P., Zielnik W.: Płyny eksploatacyjne. Wstęp do zajęć laboratoryjnych, WAT Warszawa, 2010 Uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania • normy przedmiotowe i akty prawne dotyczące wymagań jakościowych dla PE artykuły w czasopismach n-t z zakresu PE |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie płynów eksploatacyjnych stosowanych w budowie maszyn i szczegółową w zakresie oceny ich właściwości i zastosowania / K_W07 W2 / Ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony środowiska w budowie maszyn, zwłaszcza w zakresie technologii ograniczania emisji szkodliwych czynników, podczas użytkowania płynów eksploatacyjnych / K_W16 U1 / Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych charakteryzujących PE, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski / K_U08 U2 / Potrafi korzystać z kart katalogowych i norm przedmiotowych w celu doboru odpowiednich płynów eksploatacyjnych do urządzeń mechanicznych / K_U20 K1 / Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy o płynach eksploatacyjnych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01 K2 / Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu / K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: rezultatów wypowiedzi na zadany temat. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: wyników sprawdzenia przygotowania się do ćwiczenia, oceny pracy podczas wykonywania pomiarów, wyników przeprowadzonych analiz oraz wykonanego sprawozdania z każdego ćwiczenia. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie kolokwium pisemnego na ostatnich zajęciach. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i ćwiczeń audytoryjnych. Osiągnięcie efektu W1 i W2 - weryfikowane jest na podstawie wyników kolokwium pisemnego. Osiągnięcie efektu U1, U2 i K1 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu W1 i K2 – sprawdzane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.