Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sterowanie w systemie CAN-bus - pwp

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMXCSI-24-PWP4-SwS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sterowanie w systemie CAN-bus - pwp
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Skrócony opis:

Systemy sterowania maszyn i urządzeń. Magistrala CAN jako nowy standard komunikacji w systemach sterowania maszyn i urządzeń. Pojęcia i definicje. Elementy wykonawcze magistrali CAN. CAN mobilny w maszynach roboczych. CAN open.

Pełny opis:

Pełny opis 1. Systemy sterowania maszyn i urządzeń2. Magistrala CAN jako nowy standard komunikacji w systemach sterowania maszyn i urządzeń3. Pojęcia i definicje4. Magistrala CAN w hydrotronicznych układach napędowych5. Maszyny i pojazdy wyposażone w hydrotroniczne układy napędowe pracujące w oparciu o magistralę CAN6. Programowanie sterowników pracujących w standardzie CAN7. Projektowanie struktury systemu sterowania maszynami i urządzeniami w oparciu o elementy pracujące w standardzie CAN

Literatura:

podstawowa: § Pizoń A.: Elektrohydrauliczne analogowe i cyfrowe układy automatyki. WNT, Warszawa 1995;§ Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe” nr 1/2008 „Zastosowania magistrali CAN w technice wojskowej i cywilnej” Ustroń-Jaszowiec 2008;§ Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe” nr 1/2008 „Zastosowania magistrali CAN w technice wojskowej i cywilnej” Ustroń-Jaszowiec 2010;§ Szydelski Z.: Napęd i sterowanie hydrauliczne w pojazdach i samojezdnych maszynach roboczych. WKŁ, Warszawa 1999;uzupełniająca:§ Budny E.: Napęd i sterowanie układów hydraulicznych w maszynach roboczych. ITE, Radom 2001;§ Craig J.J.: Wprowadzenie do robotyki, Mechanika i Sterowanie. WNT, Warszawa 1993;§ Szydelski Z.: Nowe systemy sterowania napędów hydrostatycznych. SiNH 3/85;§ Bartnicki A.: Hydrotroniczne systemy sterowania maszynami inżynieryjnymi oparte na magistrali CAN, Logistyka Nr 2/2008;§ Bartnicki A., Typiak A.: Badania układów napędowych pracujących w systemie CAN-bus, „Badanie, konstrukcja, wytwarzanie i eksploatacja układów hydraulicznych”, Cylinder 2008.§ Bartnicki A., Typiak A.: Stanowisko do badań hydrotronicznych układów napędowych pracujących w systemie CAN-bus, „Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe (23)” nr 1/2008.

Efekty uczenia się:

W1 - ma wiedzę w zakresie pojazdów mechanicznych i maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych, mechatroniki i diagnostyki samochodowej, technik komputerowych w inżynierii mechanicznej / K_W09 +W2 - ma podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki niezbędną do doboru i stosowania w praktyce podstawowych elementów i układów elektrycznych w budowie maszyn oraz podstawowych układów mechatronicznych / K_W11 +W3 - ma podstawową wiedzę w zakresie architektury komputerów (w szczególności warstwy sprzętowej), oraz w zakresie metodyki i podstawowych technik programowania / K_W15 +W4 - ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki i robotyki niezbędną do projektowania układów regulacji stosowanych w urządzeniach mechanicznych i mechatronicznych / K_W17 +U1 – potrafi działać w środowisku informatycznym i wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów i układów mechanicznych / K_U11 ++K1 – rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się /K_K01 +K2 – ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera-mechanika, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje / K_K02 +K3 – ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej / K_K07 +

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia§ warunek konieczny do uzyskania zaliczenia: zaliczenie projektu końcowego systemu sterowania opartego na magistrali CAN

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)