Maszynoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMXCNI-19Z2-M |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Maszynoznawstwo |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+, C 4/z, L 2/z, razem: 22 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka, fizyka / wymagania wstępne: wiedza niezbędna do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach mechanicznych oraz w ich otoczeniu, typowych technologii inżynierskich oraz zrozumienia budowy i funkcjonowania urządzeń i układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz najnowszych trendów rozwojowych budowy maszyn i urządzeń technicznych, w tym platform bezzałogowych. |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w laboratoriach / 2 3. Udział w ćwiczeniach / 4 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 19,2 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 2,4 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 4,8 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 17,6 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 19,2 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 85,2 godz./3,0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 39,6 godz./1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/(1+10): 66 godz./2 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym |
Skrócony opis: |
Pojęcia i definicje systemów technicznych i technologicznych, maszyn i systemów maszynowych. Maszyna jako obiekt o znaczeniu społecznym. Podstawowe rodzaje elementów, zespołów i podzespołów. Materiały stosowane w budowie maszyn. Podstawowe wiadomości o materiałach pędnych i smarach. Parametry techniczne charakteryzujące zespoły i elementy maszyn. Układy napędowe współczesnych maszyn i pojazdów. Napędy hybrydowe. Środki transportu dalekiego i bliskiego. Sterowanie maszyn oraz ich funkcji technologicznych, autonomizacja maszyn, klasyfikacja, podstawowe wiadomości. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Pojęcia i definicja wyrażeń - technika i system techniczny / 2 godz. / w formie wykładu wspartego prezentacją - przedstawienie procesów realizacji systemów technicznych, systemów technologicznych w technice, ich rodzajów oraz funkcji z uwzględnieniem roli człowieka, a głównie inżyniera w procesach poznania i funkcjonowania techniki. 2. Definicja maszyn i ich systemów / 2 godz. / w formie wykładu wspartego prezentacją - przedstawienie klasyfikacji maszyn oraz ich funkcji technologicznych, podstawowych pojęć systemów maszynowych i ich funkcji technologicznych oraz podstawowych parametrów maszyn. 3. Materiały stosowane współcześnie w budowie maszyn / 2 godz. / w formie wykładu wspartego prezentacją - przedstawienie typowych elementów w budowie zespołów i maszyn. 4. Podstawowe wiadomości o materiałach pędnych i smarach / 2 godz. / w formie wykładu wspartego prezentacją - przedstawienie wiadomości o wybranych materiałach pędnych i smarach wraz z charakterystyka ośrodków (środowisk) pracy maszyn. 5. Podstawowe parametry techniczne charakteryzujące zespoły i elementy maszyn / 2 godz. / w formie wykładu wspartego prezentacją - zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami takimi jak: moment, prędkość, moc, energia, sprawność, ciśnienie, natężenie przepływu, napięcie, natężenie, wytrzymałość, trwałość. 6. Zespoły maszyn - podstawowe wiadomości dotyczące silników spalinowych, hydraulicznych, pneumatycznych i elektrycznych, wentylatorów, dmuchaw, sprężarek / 2 godz. / w formie wykładu wspartego prezentacją - zapoznanie studentów z podstawami dotyczącymi silników spalinowych tłokowych i turbinowych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych, przedstawienie studentom komponentów układów przeniesienia napędów: mechanicznych, hydraulicznych, elektrycznych, budową i ogólną charakterystyką wentylatorów, dmuchaw i sprężarek. 7. Podział i charakterystyka budowy dźwignic / 2 godz. / w formie wykładu wspartego prezentacją - zapoznanie studentów z podziałem, klasyfikacją i ogólną charakterystyką dźwignic. Charakterystyka transportu bliskiego i jego urządzeń. Dźwignice, maszyny przenośnikowe, urządzenia załadunkowo-rozładunkowe. 8. Definicja, klasyfikacja i podstawowe wiadomości z zakresu bezzałogowych platform lądowych / 2 godz. / w formie wykładu wspartego prezentacją - przedstawienie studentom definicji, klasyfikacji, poziomów autonomii oraz podstawowych wiadomości z zakresu ustroju nośnego, układów napędowych i jazdy, mechanizmów wykonawczych oraz sterowania i zobrazowania pola pracy. Ćwiczenia 1. Koncepcja oraz obliczenie podstawowych parametrów technicznych mechanicznego układu napędowego / 2 godz. / wykonanie obliczeń na wybranych przykładach, w formie zadań tekstowych. 2. Obliczenia parametrów technicznych hydraulicznego układu napędowego / 2 godz. / wykonanie obliczeń na wybranych przykładach, w formie zadań tekstowych. Laboratoria 1. Identyfikacja układu napędowego maszyny na wybranych obiektach rzeczywistych / 2 godz. / zapoznanie studentów z układami napędowymi i sterowania wybranych maszyn załogowych i bezzałogowych połączone z pokazem ich pracy. |
Literatura: |
Podstawowa: - Appel L.: „Maszynoznawstwo”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1976; - Biały W.: „Maszynoznawstwo”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003; - Chwiej M.: „Maszynoznawstwo Ogólne”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979; - Kijewski J. i inni: „Maszynoznawstwo”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 2009; - Orlik Z.: „Maszynoznawstwo”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979 Uzupełniająca: - Krick E.V.: „Wprowadzenie do Techniki i Projektowania Technicznego”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1975; - Krukowski A.: „Podstawy Konstrukcji Maszyn”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1987; - Praca zbiorowa: „Podstawy Budowy i Eksploatacji Maszyn Inżynieryjno-Budowlanych”, WAT, Warszawa 2002; - Prochowski L., Żuchowski A.: „Pojazdy Samochodowe. Samochody Ciężarowe i Ciągniki”, WK i Ł, Warszawa 2006; - Wołek M.: „Maszynoznawstwo”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1982. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 - Ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, akustykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę laserów, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach mechanicznych oraz w ich otoczeniu. / K_W02 W2 - Zna i rozumie typowe technologie inżynierskie, ma orientację w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych budowy maszyn i urządzeń technicznych. / K_W21 W3 - Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania urządzeń i układów hydraulicznych i pneumatycznych. / K_W22 W4 - Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, w tym szczególnie eksploatacji technicznej, sposobu zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych, diagnostyki maszyn, realizacji procesu technologicznego naprawy maszyn, organizacji użytkowania maszyn, które umożliwiają ich poprawną eksploatację. / K_W23 W5 - Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne pozatechniczne uwarunkowania związane z działalnością zawodową inżyniera; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle maszynowym. / K_W24 U1 – Potrafi wykorzystywać posiadana wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu mechaniki i budowy maszyn oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji. / K_U01 U2 – Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych i osobistych inżyniera mechanika. / K_U05 U3 - Potrafi – przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu, które obejmują projektowanie elementów, układów i systemów mechanicznych – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty socjalne, zdrowotne, etyczne, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. / K_U15 K1 – Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu. / K_K01 K2 – Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego oraz myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. / K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę (test końcowy). Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: opracowania i zaliczenia testu wstępnego i opracowania sprawozdania z zajęć laboratoryjnych Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń. Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane jest na podstawie oceny rezultatów ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie oceny uzyskanej z testu końcowego. Osiągnięcie efektu U1 - sprawdzane jest poprzez ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych i aktywności na wykładach. Osiągnięcie efektu K1 – określane jest na podstawie obserwacji zachowania studenta podczas zajęć oraz efektów osiągniętych w obszarach W i U. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Laboratorium, 2 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Cieślik | |
Prowadzący grup: | Karol Cieślik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Laboratorium - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.