Budowa pojazdów wojskowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMNWSJ-19Z3-BPW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0716) Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
|
Nazwa przedmiotu: | Budowa pojazdów wojskowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+, C 18/+, razem: 38 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa pojazdów: Ogólna budowa silnika tłokowego. Znajomość podstaw budowy i działania układów samochodu. Cechy pojazdów specjalnych. Grafika inżynierska: Umiejętność odczytu budowy mechanizmów z prostych rysunków technicznych. |
Programy: | III semestr / Mechanika i budowa maszyn / Specjalności: organizacja transportu i ruchu wojsk; materiały pędne i smary |
Autor: | dr inż. Marcin Wieczorek |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta (godz.): 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 18 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 0 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 18 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 0 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 10 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 10 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 96 godz. / 3,2 ECTS, przyjęto 3,0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli : 48 godz./ 1,0 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 76 godz./ 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Przeznaczenie i ogólna budowa kołowych transporterów opancerzonych (KTO) i gąsienicowych wozów bojowych (gwb). Silniki współczesnych gąsienicowych i kołowych wozów bojowych. Układy zasilania powietrzem i paliwem, układy wydechowe, układu rozruchu silników wozów bojowych – budowa i zasada działania. Zintegrowane zespoły napędowe. Ogólny układ konstrukcyjny KTO. Budowa i działanie układu napędowego, hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia KTO. Ogólny układ konstrukcyjny gwb. Budowa i działanie układu napędowego, hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia gwb. Urządzenia dodatkowe i specjalne KTO i gwb. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Ogólna budowa silnika i jego układów / 2 Układ konstrukcyjny silnika spalinowego, zasada pracy silnika dwu i czterosuwowego, wskaźniki pracy silników, układy wspomagające pracę silników spalinowych. 2. Budowa i działanie układów korbowo-tłokowego i rozrządu / 2 Budowa wałów korbowych, korbowodów i tłoków, współdziałanie elementów układu korbowo-tłokowego, budowa mechanizmów przekładniowych, budowa wałów rozrządu i elementów napędu zaworów dolotowych i wylotowych, regulacja układów rozrządu. 3. Budowa układów silnika / 2 Budowa układów zasilania silników o ZI i ZS, budowa układów smarowania i chłodzenia oraz układów rozruchowego i zapłonowego. 4. Historia rozwoju oraz ogólna budowa samochodów opancerzonych i kołowych transporterów opancerzonych / 1 Rys historyczny rozwoju kołowych pojazdów opancerzonych. Przegląd charakterystycznych rozwiązań konstrukcji pojazdów współczesnych. Przewidywane tendencje rozwojowe. 5. Budowa i działanie podstawowych układów silnika KTO Rosomak / 2 Schematy funkcjonalne układów smarowania, chłodzenia, zasilania paliwem, podgrzewacz – rozmieszczenie elementów w kadłubie. 6. Budowa i działanie układu napędowego KTO Rosomak / 1 Automatyczna skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza, przekładnie mostowe, wały i przeguby, zwolnice. 7. Układ kierowniczy i hamulcowy KTO Rosomak / 1 Budowa układu zwrotniczego, mechanizm kierowniczy, rozmieszczenie i działanie układu wspomagania. Hydrauliczny moduł sterujący. Budowa i działanie mechanizmów hamowania. Hamulec postojowy. 8. Kadłub, układ jezdny i ogumienie KTO Rosomak / 1 Budowa kadłuba, wspornik zintegrowany, budowa i działanie zawieszenia (wahacze, element sprężysto-tłumiący, zmiana wysokości położenia nadwozia, koło z wkładką). 9. Pojęcia podstawowe o gąsienicowych wozach bojowych / 2 Rys historyczny, klasyfikacja i główne cechy bojowe gwb. Budowa kadłubów pancernych i wież. Układy ochrony załogi i wyposażenia. Ogólna budowa gwb WP oraz ich charakterystyki bojowe i techniczne. 10. Układy przeniesienia mocy gwb / 4 Klasyfikacja, zadania i podstawowe wymagania układów przeniesienia mocy. Budowa i działanie sprzęgła wielotarczowego, skrzyń biegów i przekładni bocznych. Klasyfikacja i działanie mechanizmów skrętu w pojazdach gąsienicowych WP. Hydromechaniczne układy przeniesienia mocy. 11. Mechanizmy gąsienicowe i zawieszenia gwb / 2 Klasyfikacja i zadania mechanizmów gąsienicowych i zawieszeń. Budowa i działanie gąsienicowego układu jezdnego PT-91, Leopard2 i BWP 11. Ćwiczenia audytoryjne: 1. Budowa i rozmieszczenie silników w pojazdach wojskowych / 2 Rozmieszczenie elementów układu zasilania, smarowania i chłodzenia silników w podstawowych pojazdach WP. 2. Rozwiązania układów korbowo-tłokowego i rozrządu w silnikach pojazdów wojskowych / 2 3. Ogólny układ konstrukcyjny KTO Rosomak. Rozmieszczenie elementów układów silnika i pojazdu. Miejsce pracy kierowcy KTO Rosomak (ćwiczenie ze sprzętem) / 2 4. Budowa i działanie układu pneumatycznego i hydraulicznego KTO Rosomak (ćwiczenie ze sprzętem) / 2 5. Budowa i działanie układów jezdnego, kierowniczego, hamulcowego KTO Rosomak (ćwiczenie ze sprzętem) / 2 6. Przegląd budowy i wykorzystanie układów specjalnych KTO Rosomak (ćwiczenie ze sprzętem) / 2 7. Praktyczne zapoznanie z ogólną budową gwb WP (T-72, PT-91, BWP, MTLB) / 2 8. Praktyczne zapoznanie z rozmieszczeniem, budową i działaniem mechanizmów układu napędowego gąsienicowych wozów bojowych / 2 9. Metody pokonywania przeszkód terenowych przez gwb /2 Przystosowanie gąsienicowych wozów bojowych do pokonywania głębokich przeszkód wodnych po dnie lub pływaniem. Wyposażenie specjalne tych pojazdów (trały, urządzenia spycharkowe, wyrzutnie ładunków wydłużonych) |
Literatura: |
Podstawowa: • M.Karczewski, L.Szczęch, G.Trawiński, Silniki pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa 2013. • Kołowy Transporter Opancerzony 8x8 Rosomak, Instrukcja eksploatacji. Opis i użytkowanie, WZM Siemianowice Śląskie, 2006 (lub późniejsze). • T. Koszycki, J. Wysocki, Budowa pojazdów gąsienicowych, Skrypt WAT 1989, (S-49213). • DWLąd, SWPiZ, Czołg Leopard 2 opis, cz. 1 i 2, Warszawa 2006. Uzupełniająca: • Instrukcje pojazdów wojskowych, Wydawnictwo MON. • Czasopisma techniczno-wojskowe (Nowa Technika Wojskowa, Raport- Wojsko-Technika-Obronność, Przegląd Sił Zbrojnych, Samochody Specjalne, Wojsko i Technika, Technika i Vooruzenie, Military Technology). |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy, zasad działania i właściwości bojowych i technicznych gąsienicowych i kołowych wozów bojowych ich zespołów, urządzeń, systemów i układów / W_38B04_5, W_38C01_3, W_SW_2 U1 / Potrafi oceniać właściwości techniczne środków transportu oraz dobierać je do realizacji zadań / U_38B04_5, U_38C01_2 K1 / Jest gotów do samokształcenia i rozwijania swojej wiedzy w zakresie pojazdów wojskowych / K_38B04_4, K_38C01_4, K_SW_1, K_K01, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Wykład zaliczany jest na podstawie: ocen ze sprawdzianów. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen bieżących z odpowiedzi ustnych i pisemnych, ocen z realizowanych zadań i opracowań. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: cząstkowych pisemnych sprawdzianów pisemnych. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: uzyskanie pozytywnej oceny średniej ze sprawdzianów pisemnych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń. Osiągnięcie efektów W1, U1 - weryfikowane jest weryfikowane jest podczas pisemnych zaliczeń. Osiągnięcie efektów U1, K1 - sprawdzane jest podczas konwersacji na wykładzie oraz realizacji ćwiczeń. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.