Budowa pojazdów wojskowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMNWSI-83-BPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa pojazdów wojskowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+, C 18/+, razem: 38 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa pojazdów: Ogólna budowa silnika tłokowego. Znajomość podstaw budowy i działania układów samochodu. Cechy pojazdów specjalnych. Grafika inżynierska: Umiejętność odczytu budowy mechanizmów z prostych rysunków technicznych. |
Programy: | III semestr / Mechanika i budowa maszyn /Specjalności: organizacja transportu i ruchu wojsk; materiały pędne i smary |
Autor: | dr inż. Marcin Wieczorek, dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 18 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 0 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 18 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 0 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 5,7 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 15,2 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 92,9 godz. /3,10 ECTS, przyjęto 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 43,7 godz./ 2,0 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (Suma 1÷10): 72,0 godz./ 2,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Przeznaczenie i ogólna budowa kołowych transporterów opancerzonych (KTO) i gąsienicowych wozów bojowych (gwb). Silniki współczesnych gąsienicowych i kołowych wozów bojowych. Układy zasilania powietrzem i paliwem, układy wydechowe, układu rozruchu silników wozów bojowych – budowa i zasada działania. Zintegrowane zespoły napędowe. Ogólny układ konstrukcyjny KTO. Budowa i działanie układu napędowego, hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia KTO. Ogólny układ konstrukcyjny gwb. Budowa i działanie układu napędowego, hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia gwb. Urządzenia dodatkowe i specjalne KTO i gwb. |
Pełny opis: |
Wykład /metody dydaktyczne Wykłady prowadzone są metodą podającą lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką, w tym prezentacji multimedialnych. Tematy kolejnych zajęć to: 1. Ogólna budowa silnika i jego układów / 2 Układ konstrukcyjny silnika spalinowego, zasada pracy silnika dwu i czterosuwowego, wskaźniki pracy silników, układy wspomagające pracę silników spalinowych. 2. Budowa i działanie układów korbowo-tłokowego i rozrządu / 2 Budowa wałów korbowych, korbowodów i tłoków, współdziałanie elementów układu korbowo-tłokowego, budowa mechanizmów przekładniowych, budowa wałów rozrządu i elementów napędu zaworów dolotowych i wylotowych, regulacja układów rozrządu. 3. Budowa układów silnika / 2 Budowa układów zasilania silników o ZI i ZS, budowa układów smarowania i chłodzenia oraz układów rozruchowego i zapłonowego. 4. Historia rozwoju oraz ogólna budowa samochodów opancerzonych i kołowych transporterów opancerzonych / 1 Rys historyczny rozwoju kołowych pojazdów opancerzonych. Przegląd charakterystycznych rozwiązań konstrukcji pojazdów współczesnych. Przewidywane tendencje rozwojowe. 5. Budowa i działanie podstawowych układów silnika KTO Rosomak / 2 Schematy funkcjonalne układów smarowania, chłodzenia, zasilania paliwem, podgrzewacz – rozmieszczenie elementów w kadłubie. 6. Budowa i działanie układu napędowego KTO Rosomak / 1 Automatyczna skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza, przekładnie mostowe, wały i przeguby, zwolnice. 7. Układ kierowniczy i hamulcowy KTO Rosomak / 1 Budowa układu zwrotniczego, mechanizm kierowniczy, rozmieszczenie i działanie układu wspomagania. Hydrauliczny moduł sterujący. Budowa i działanie mechanizmów hamowania. Hamulec postojowy. 8. Kadłub, układ jezdny i ogumienie KTO Rosomak / 1 Budowa kadłuba, wspornik zintegrowany, budowa i działanie zawieszenia (wahacze, element sprężysto-tłumiący, zmiana wysokości położenia nadwozia, koło z wkładką). 9. Pojęcia podstawowe o gąsienicowych wozach bojowych / 2 Rys historyczny, klasyfikacja i główne cechy bojowe gwb. Budowa kadłubów pancernych i wież. Układy ochrony załogi i wyposażenia. Ogólna budowa gwb WP oraz ich charakterystyki bojowe i techniczne. 10. Układy przeniesienia mocy gwb / 4 Klasyfikacja, zadania i podstawowe wymagania układów przeniesienia mocy. Budowa i działanie sprzęgła wielotarczowego, skrzyń biegów i przekładni bocznych. Klasyfikacja i działanie mechanizmów skrętu w pojazdach gąsienicowych WP. Hydromechaniczne układy przeniesienia mocy. 11. Mechanizmy gąsienicowe i zawieszenia gwb / 2 Klasyfikacja i zadania mechanizmów gąsienicowych i zawieszeń. Budowa i działanie gąsienicowego układu jezdnego PT-91, Leopard2 i BWP 11. Ćwiczenia /metody dydaktyczne Ćwiczenia prowadzone są metodą praktyczno-problemową w formie przeglądu rozwiązań z wykorzystaniem sprzętu technicznego i ćwiczeń obliczeniowych. Tematyka zajęć to: 1. Budowa i rozmieszczenie silników w pojazdach wojskowych / 2 Rozmieszczenie elementów układu zasilania, smarowania i chłodzenia silników w podstawowych pojazdach WP. 2. Rozwiązania układów korbowo-tłokowego i rozrządu w silnikach pojazdów wojskowych / 2 3. Budowa i działanie układu pneumatycznego i hydraulicznego KTO Rosomak / 2 4. Budowa i działanie układów jezdnego, kierowniczego, hamulcowego KTO Rosomak / 2 5. Ogólny układ konstrukcyjny KTO Rosomak. Rozmieszczenie elementów układów silnika i pojazdu (ćwiczenie ze sprzętem) / 2 6. Przegląd budowy i wykorzystanie układów specjalnych KTO Rosomak (ćwiczenie ze sprzętem) / 2 Miejsce pracy kierowcy KTO Rosomak. Wykorzystanie praktyczne układów umożliwiających pływanie, samoewakuację, pokonywanie grząskiego terenu. 7. Praktyczne zapoznanie z ogólną budową gwb WP (T-72, PT-91, BWP, MTLB) / 2 8. Praktyczne zapoznanie z rozmieszczeniem, budową i działaniem mechanizmów układu napędowego gąsienicowych wozów bojowych / 2 9. Metody pokonywania przeszkód wodnych. Przystosowanie gąsienicowych wozów bojowych do pokonywania głębokich przeszkód wodnych po dnie lub pływaniem. Wyposażenie specjalne tych pojazdów (trały, urządzenia spycharkowe, wyrzutnie ładunków wydłużonych) / 2 |
Literatura: |
Podstawowa: • M.Karczewski, L.Szczęch, G.Trawiński, Silniki pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa 2013. • Kołowy Transporter Opancerzony 8x8 Rosomak, Instrukcja eksploatacji. Opis i użytkowanie, WZM Siemianowice Śląskie, 2006. • T. Koszycki, J. Wysocki, Budowa pojazdów gąsienicowych, Skrypt WAT 1989, (S-49213). • DWLąd, SWPiZ, Czołg Leopard 2 opis, cz. 1 i 2, Warszawa 2006. Uzupełniająca: • Instrukcje pojazdów wojskowych, Wydawnictwo MON. • Czasopisma techniczno-wojskowe (Nowa Technika Wojskowa, Raport- Wojsko-Technika-Obronność, Przegląd Sił Zbrojnych, Samochody Specjalne, Wojsko i Technika, Technika i Vooruzenie, Military Technology). |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy, zasad działania i właściwości bojowych i technicznych gąsienicowych i kołowych wozów bojowych ich zespołów, urządzeń, systemów i układów / W_38B04_5, W_38C01_3, W_SW_2 U1 / Potrafi oceniać właściwości techniczne środków transportu oraz dobierać je do realizacji zadań / U_38B04_5, U_38C01_2 K1 / Jest gotów do samokształcenia i rozwijania swojej wiedzy w zakresie pojazdów wojskowych / K_38B04_4, K_38C01_4, K_SW_1, K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen bieżących z odpowiedzi ustnych i pisemnych, ocen z realizowanych zadań i opracowań. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie cząstkowych pisemnych sprawdzianów pisemnych. Warunkiem koniecznym do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny średniej ze sprawdzianów pisemnych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń. Osiągnięcie efektu W1, U1 – weryfikowane jest podczas pisemnego zaliczenia; Osiągnięcie efektu U1, K1 – sprawdzane jest podczas konwersacji na wykładzie oraz realizacji ćwiczeń. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.