Teoria silników spalinowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMMCSM-51-TSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria silników spalinowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W / 30, C / 20, L / 10, P / -, S / -, Razem: 60 / egzamin |
Przedmioty wprowadzające: | Bez przedmiotów |
Programy: | Sem. I / Mechanika i budowa maszyn / Pojazdy samochodowe i specjalne, Mechatronika i diagnostyka samochodowa |
Autor: | Dr hab. inż. Jerzy Walentynowicz, prof. WAT |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /30 2. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych /10 3. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych /20 4. Udział w projektach /0 5. Udział w seminariach /0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 25 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 15 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 30 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 5 12. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 20 13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0 14. Udział w egzaminie / 2 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta ( poz. 1÷13) 157 / 30 = 5,23 = 5 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli ( poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 67 / 30 = 2.23 = 2,5 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym ( poz. 2+3+4+5+7+8+9+10) 75 / 30 = 2,5 = 2,0 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Obiegi pracy silników spalinowych. Kinematyka i dynamika mechanizmu korbowego. Kinematyka i dynamika mechanizmu rozrządu. Tworzenie mieszanki i spalanie w silniku o zapłonie iskrowym. Tworzenie mieszanki, samozapłon i spalanie w silniku o zapłonie samoczynnym. Doładowanie silników. Badania silników. |
Pełny opis: |
Wykłady /prezentacje statyczne i multimedialne 1. Obiegi pracy silników spalinowych, /4 godziny • Rodzaje silników cieplnych. Układy konstrukcyjne silników. Rozwój współczesnych silników spalinowych. • Termodynamiczne parametry pracy silników spalinowych. Obiegi silników spalinowych. Bilans przepływu energii w silniku. 2. Kinematyka i dynamika mechanizmu korbowego, / 6 godzin • Kinematyka prostego układu korbowego. Mechanizmy korbowe układów widlastych. Rozkład mas w układzie korbowym. Siły w układzie korbowym. Siła wypadkowa i dobór koła zamachowego. Tłoki, korbowody i wały korbowe. • Wyrównoważenie wałów korbowych. Wyrównoważenie pojedynczego mechanizmu korbowego. Wyrównoważenie wielocylindrowego silnika spalinowego. • Zasady projektowania bloków cylindrów, tłoków, pierścieni tłokowych, korbowodów. 3. Kinematyka i dynamika mechanizmu rozrządu, / 6 godzin • Zadania i rozwiązania układów rozrządu. Mechanika mechanizmu rozrządu. Zawory i sprężyny zaworowe. • Napęd mechaniczny zaworów. Napęd wałka rozrządu. Sterowanie fazami rozrządu. Sterowanie napełnieniem silnika za pomocą zaworów. • Zasady projektowania głowic, wałów rozrządu, krzywek, sprężyn zaworowych, popychaczy, zespołów kasowania luzu zaworowego. 4. Tworzenie mieszanki i spalanie w silniku o zapłonie iskrowym / 4 godziny • Parametry mieszanki palnej. Gaźnikowe tworzenie mieszanki i czynniki wpływające na zasilanie silnika. Wtryskowe tworzenia mieszanki palnej – wtryski pośredni i bezpośredni. Paliwa do silników o zapłonie iskrowym. • Systemy zapłonowe i zapłon mieszanki jednorodnej. Przebieg spalania i czynniki wpływające na spalanie. Spalanie ładunku uwarstwionego. Komory spalania i ich optymalizacja. Kierunki rozwoju systemów spalania w silnikach. 5. Tworzenie mieszanki, samozapłon i spalanie w silniku o zapłonie samoczynnym / 4 godziny • Systemy tworzenia mieszanki w silnikach o zapłonie samoczynnym. Proces samozapłonu paliw węglowodorowych. Czynniki wpływające na samozapłon paliwa. Opóźnienie samozapłonu i przebieg wywiązywania się ciepła. • Systemy rozruchu silników. Korektory dawki paliwa. Mechaniczne regulatory prędkości obrotowej. Elektroniczne regulatory prędkości obrotowej. Kierunki rozwoju systemów spalania w silnikach. 6. Doładowanie silników / 4 godziny • Zadania i systemy doładowania. Doładowanie rezonansowe. Doładowanie mechaniczne i elektryczne. Turbodoładowanie. Systemy turbodoładowania. • Turbosprężarki i ich charakterystyki. Chłodnice. Sterowanie upustem spalin i ciśnieniem powietrza. Sterowanie geometrią kanałów przepływowych. Doładowanie w stanach nieustalonych. 7. Badania silników / 2 godziny Stanowiska badawcze – dynamometryczne i podwoziowe. Pomiary momentu i prędkości obrotowej. Pomiary zużycia paliwa. Pomiary szybkozmiennego ciśnienia. Analiza składu spalin. Wpływ temperatury i ciśnienia otoczenia na parametry pracy silnika. Ćwiczenia audytoryjne /zajęcia seminaryjne z wykorzystaniem programów symulacyjnych i zespołów silników) 1. Rozwiązania konstrukcyjne zespołów współczesnych silników /2 godziny. 2. Obliczanie parametrów obiegów silników tłokowych / 2 godziny 3. Wprowadzenie do modelowania silników (program AVL Fire, AMESim) / 4 godz. 4. Modelowanie tworzenia mieszanki i zasilania silników (programie AVL Fire, AMESim) / 4 godziny. 5. Modelowanie spalania (program AVL Fire, AMESim) / 4 godziny. 6. Modelowanie dynamiki zespołów silnika (program AVL Fire, AMESim) / 4 godziny Ćwiczenia laboratoryjne /wprowadzenie do pomiarów, pomiary, 1. Charakterystyka prędkościowa /2 godz. 2. Charakterystyka obciążeniowa /2 godz. 3. Wyznaczanie parametrów pracy turbosprężarki /2 godz. 4. Charakterystyka układu zasilania silnika /2 godz. 5. Indykowanie silnika /2 godz. |
Literatura: |
podstawowa: 1. M. Bernhardt, S. Dobrzyński, E. Loth, Silniki samochodowe, WKiŁ 1988. 2. Z. Kneba, S. Makowski, Zasilanie i sterowanie silników, WKiŁ W-wa 2004. 3. S. Ochwat i inni, Teoria silników spalinowych. Materiały do zajęć laboratoryjnych, WAT, Warszawa 1991,S-49892. 4. K. Niewiarowski, Tłokowe silniki spalinowe, WKŁ Warszawa 1983. 5. Merker G.P., Schwarz Ch., Teichmann R., Combustion Engines Development, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2012 . |
Efekty uczenia się: |
K_W08, Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów samochodowych i specjalnych, maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych, mechatroniki i diagnostyki samochodowej, technik komputerowych w inżynierii mechanicznej oraz urządzeń i zastosowań produktów naftowych. T2A_W04 K_U08, Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych (mechanicznych i elektrycznych) oraz symulacje komputerowe zmian wartości w funkcji przyjętych zmiennych, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, T2A_U08 T2A_U09 K_U17, Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi obejmującymi projektowanie elementów, układów i maszyn typowych dla kształconej specjalności., T2A_U11 K_K01, Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. T2A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: aktywności na zajęciach Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: wiadomości wstępnych i sprawozdań Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie egzaminu pisemnego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu są pozytywne oceny z ćwiczeń. efekty W08, U08, U17 są sprawdzane podczas kolokwium zaliczeniowego, efekty W08 i U17 są sprawdzane podczas ćwiczeń audytoryjnych; efekty U08 są sprawdzane podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.