Organizacja i projektowanie stacji diagnostycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMMCSM-51-OPSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i projektowanie stacji diagnostycznych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 24 / x ; C 10/+ ; L -; 16 sem /+ ; 10 proj /+ ; Razem: 60x |
Przedmioty wprowadzające: | Diagnostyka samochodów / wymagania wstępne: znajomość zasad działania systemów diagnostyki pokładowej i diagnostyki układów decydujących o bezpieczeństwie jazdy. Umiejętność diagnostycznej oceny silnika z wykorzystaniem diagnostyki szeregowej. Systemy informatyczne w diagnostyce samochodów / wymagania wstępne: zapoznanie się z możliwością stosowania komputerowych systemów diagnostycznych do pozyskiwania i przetwarzania informacji diagnostycznej. |
Programy: | I / mechanika i budowa maszyn / mechatronika i diagnostyka samochodów |
Autor: | mgr inż. Józef GWARDYS |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 60 godz. /24 wykł.; 10 ćwicz; proj.10; sem. 16 / 5 pkt. ECTS ; egzamin 1. Udział w wykładach /24 2. Udział w ćwiczeniach /10 3. Udział w projektach /10 4. Udział w seminariach /16 5. Samodzielne przygotowanie do seminarium. /16 6. Samodzielne przygotowanie do projektów. /20 7. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 19,2 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 10 9. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 9 10. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 24 11. Udział w egzaminie / 2 12. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 160,2 / 5,0 ECTS 13. Zajęcia z udziałem nauczycieli 71 / 2,5 ECTS 14. Zajęcia o charakterze praktycznym 82 / 2,5 ECTS |
Skrócony opis: |
System badań technicznych pojazdów samochodowych w Polsce. Organizacja i funkcjonowanie stacji kontroli pojazdów. Organizacja, zakres i sposoby oceny stanu technicznego pojazdów w ramach badań technicznych Wymagane wyposażenie i sposób jego wykorzystania na stacji kontroli pojazdów w ramach badań technicznych pojazdów. Systemy informatyczne wykorzystywane na stacji kontroli pojazdów. |
Pełny opis: |
Wykład / Wykłady konwencjonalne z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja. System badań technicznych pojazdów samochodowych: Podstawy prawne badań technicznych pojazdów. Rodzaje i zakres badań technicznych pojazdów. Podstawy prawne funkcjonowania stacji kontroli pojazdów. Szkolenie diagnostów./ 6 Organizacja i funkcjonowanie stacji diagnostycznych: Rodzaje stacji i wymagana infrastruktura techniczna. Zasady projektowania stacji diagnostycznych. Zarządzanie stacją diagnostyczną z wykorzystaniem systemu jakości. Kalkulacja kosztów w działalności stacji diagnostycznej. Problemy bezpieczeństwa i ekologii. / 6 Organizacja badań technicznych i wyposażenie stacji diagnostycznej. Metody oceny stanu technicznego pojazdów. Sposoby identyfikacji pojazdów. Aparatura do diagnozowania układów silnika. Aparatura do diagnozowania układu zawieszenia i jezdnego. Metody ocena stanu technicznego amortyzatorów. Aparatura do diagnozowania układu kierowniczego i hamulcowego. Pomiar opóźnienia hamowania. Przyrządy i aparatura do diagnozowania instalacji elektrycznej. Zasady ustawiania świateł. Systemy informatyczne w diagnozowaniu pojazdów. / 12 Ćwiczenia / Ćwiczenia z praktycznym wykonaniem badań i sprawdzeń wybranych układów samochodu. Obliczenia i kalkulacje związane z funkcjonowaniem stacji diagnostycznych. 1. Kalkulacja kosztów w działalności stacji diagnostycznej./ 2 2. Pomiar przepuszczalności światła przez szyby samochodu./2 3. Metody ocena stanu technicznego amortyzatorów. /2 4. Obliczanie wskaźnika skuteczności hamowania. /2 5. Kontrola oświetlenia pojazdu. /2 Seminaria Wykonanie opracowań związanych z organizacją i funkcjonowaniem stacji kontroli pojazdów oraz zakresem i metodami wykonywania badań technicznych pojazdów. Projekt przejściowy Organizacja stacji diagnostycznej i jej wyposażenie. Organizacja i zakres badań technicznych pojazdów samochodowych. |
Literatura: |
podstawowa: S. NIZIŃSKI - „Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych” – 1999 J. BIEDROŃSKA, J. FIGASZEWSKI, K. KOZAK, A. LISIK, W MIKOŚ-RYTEL „Projektowanie obiektów motoryzacyjnych” – 2008 G. BORUTA, A. PIĘTAK – „Mechatronika samochodu-układy bezpieczeństwa czynnego i biernego” – 2012 C. BOCHEŃSKI - „Badania kontrolne samochodów” – 2000 K.SITEK, S. SYTA – „Badania stanowiskowe i diagnostyka” - 2011 uzupełniająca: J. MERKISZ - „Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych” – 2008 C. WHITE – „Kody usterek” – 2006 M.DĄBROWSKI, S. KOWALCZYK, G.TRAWIŃSKI – „Pracownia diagnostyki pojazdów samochodowych”. J. MAZUR, W. ŻAGAN – „Samochodowa technika świetlna” - 1997 |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 – Student ma szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów mechanicznych, mechatroniki i diagnostyki samochodowej. Posiada szczegółowa wiedzę w zakresie zasad, warunków i metodyki badań diagnostycznych oraz analizy uzyskanych wyników. /K_W08, K_W10 W2 – Student zna metody badań diagnostycznych bezprzyrządowych i przyrządowych; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa pracy z urządzeniami diagnostycznymi/ K_W08, K_W10 U1 - Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i wykorzystywać je w opracowywaniu zagadnień dotyczących diagnostyki pojazdów./K_U01, K_U03, K_U14 U2 – Student potrafi praktycznie dobrać metody diagnostyczne do oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń w fazie ich eksploatacji /K_U20, K_U22 K1 – Student potrafi myśleć i ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej/ K_K01, K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu, Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: pozytywnych ocen z przygotowania do ćwiczeń oraz wykonania sprawdzeń, obliczeń i zaliczenia sprawozdań. Seminaria zaliczane są na podstawie: pozytywnych ocen z zadanych do wykonania opracowań. Projekt przejściowy zaliczany jest na podstawie: pozytywnej oceny z wykonania wszystkich zagadnień związanych z tematem projektu. Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń, seminariów i projektu przejściowego. efekty W1, W2, - sprawdzane są na egzaminie pisemnym i ćwiczeniach, oraz realizacji projektu przejściowego. efekty U1, U2, K1 - sprawdzane są w czasie realizacji seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.