Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i projektowanie stacji diagnostycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMMCSM-21-OPSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja i projektowanie stacji diagnostycznych
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 24/x ; C 10/+ ; P 10/+ ; S 16/+

Przedmioty wprowadzające:

Diagnostyka samochodów / wymagania wstępne: znajomość zasad działania systemów diagnostyki pokładowej i diagnostyki układów decydujących o bezpieczeństwie jazdy. Umiejętność diagnostycznej oceny silnika z wykorzystaniem diagnostyki szeregowej.

Systemy informatyczne w diagnostyce samochodów / wymagania wstępne: zapoznanie się z możliwością stosowania komputerowych systemów diagnostycznych do pozyskiwania i przetwarzania informacji diagnostycznej.


Programy:

Kierunek: Mechanika i budowa maszyn /Specjalność: Mechatronika i diagnostyka samochodowa

Autor:

dr hab. inż. Tadeusz DZIUBAK, prof. WAT

Skrócony opis:

System badań technicznych pojazdów samochodowych. Organizacja i funkcjonowanie stacji diagnostycznych. Organizacja badań technicznych i wyposażenie stacji diagnostycznej. Projekt przejściowy. Seminaria.

Pełny opis:

Wykład/ metoda podająca (usystematyzowane przekazywanie informacji w oparciu o prezentację multimedialną).

Podstawy prawne badań technicznych pojazdów.

Rodzaje i zakres badań technicznych pojazdów.

Podstawy prawne funkcjonowania stacji kontroli pojazdów.

Szkolenie diagnostów.

Rodzaje stacji i wymagana infrastruktura techniczna.

Zasady projektowania stacji diagnostycznych

Zarządzanie stacją diagnostyczną z wykorzysta-niem systemu jakości

Kalkulacja kosztów w działalności stacji diagnostycznej.

Metody oceny stanu technicznego pojazdów.

Identyfikacja pojazdów.

Aparatura do diagnozowania układów silnika.

Aparatura do diagnozowania układu zawieszenia i jezdnego.

Aparatura do diagnozowania układu kierowniczego i hamulcowego.

Przyrządy i aparatura do diagnozowania instalacji elektrycznej.

Wymagana dokumentacja w stacji kontroli pojazdów. Systemy informatyczne.

Ćwiczenia /metoda praktyczno- problemowa

Pomiar przepuszczalności światła przez szyby samochodu.

Metody ocena stanu technicznego amortyzatorów

Obliczanie wskaźnika skuteczności hamowania.

Pomiar opóźnienia hamowania.

Kontrola oświetlenia pojazdu.

Projekt /

Organizacja stacji diagnostycznej i jej wyposażenie. Organizacja i zakres badan technicznych pojazdów samochodowych

Seminarium/ metoda seminaryjna (prezentacja zadania domowego przez studentów).

Wykonanie opracowań związanych z organizacją i funkcjonowaniem stacji kontroli pojazdów oraz za-kresem i metodami wykonywania badań technicznych pojazdów.

Literatura:

podstawowa:

S. NIZIŃSKIi, Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych, 1999

J. BIEDROŃSKA, J. FIGASZEWSKI, K. KOZAK, A. LISIK, W MIKOŚ-RYTEL, Projektowanie obiektów motoryzacyjnych, 2008

C. BOCHEŃSKI, Badania kontrolne samochodów, 2000

K.SITEK, S. SYTA, Badania stanowiskowe i diagnostyka, 2011

uzupełniająca:

J. MERKISZ, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, 2008

C. WHITE, Kody usterek, 2006

M.DĄBROWSKI, S. KOWALCZYK, G.TRAWIŃSKI, Pracownia diagnostyki pojazdów samochodowych

J. MAZUR, W. ŻAGAN, Samochodowa technika świetlna, 1997

Efekty uczenia się:

W1 / ma szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów mechanicznych, mechatroniki i diagnostyki samochodowej. Posiada szczegółową wiedzę w zakresie zasad, warunków i metodyki badań diagno-stycznych oraz analizy uzyskanych wyników/ K_W08, K_W10

W2 /zna metody badań diagnostycznych bezprzyrządowych i przyrządowych; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa pracy z urządzeniami diagnostycznymi/ K_W08, K_W10

U1 / potrafi pozyskać informacje z literatury i wykorzystać je w opracowaniu zagadnień dotyczących diagnostyki pojazdów/ K_U01, K_U03, K_U14

U2 / potrafi praktycznie dobrać metody diagnostyczne do oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń w fazie ich eksploatacji / K_U20, K_U22

K1/ potrafi myśleć i ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej/ K_K01, K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu

Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń, seminarium i projektu przejściowego.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń są pozytywne oceny z przygotowania do ćwiczeń oraz zaliczenie wykonywanych sprawdzeń i obliczeń.

Warunkiem zaliczenia seminariów są pozytywne oceny z zadanych do wykonania opracowań.

Warunkiem zaliczenia projektu przejściowego jest wykonanie wszystkich zagadnień związanych z tematem projektu.

Efekty W1, W2, sprawdzane są na egzaminie pisemnym i ćwiczeniach oraz realizacji projektu przejściowego

Efekty U1, U2, K1 sprawdzane są w trakcie realizacji seminarium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)