Organizacja i projektowanie stacji diagnostycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMMCSM-21-OPSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i projektowanie stacji diagnostycznych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 24/x ; C 10/+ ; P 10/+ ; S 16/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Diagnostyka samochodów / wymagania wstępne: znajomość zasad działania systemów diagnostyki pokładowej i diagnostyki układów decydujących o bezpieczeństwie jazdy. Umiejętność diagnostycznej oceny silnika z wykorzystaniem diagnostyki szeregowej. Systemy informatyczne w diagnostyce samochodów / wymagania wstępne: zapoznanie się z możliwością stosowania komputerowych systemów diagnostycznych do pozyskiwania i przetwarzania informacji diagnostycznej. |
Programy: | Kierunek: Mechanika i budowa maszyn /Specjalność: Mechatronika i diagnostyka samochodowa |
Autor: | dr hab. inż. Tadeusz DZIUBAK, prof. WAT |
Skrócony opis: |
System badań technicznych pojazdów samochodowych. Organizacja i funkcjonowanie stacji diagnostycznych. Organizacja badań technicznych i wyposażenie stacji diagnostycznej. Projekt przejściowy. Seminaria. |
Pełny opis: |
Wykład/ metoda podająca (usystematyzowane przekazywanie informacji w oparciu o prezentację multimedialną). Podstawy prawne badań technicznych pojazdów. Rodzaje i zakres badań technicznych pojazdów. Podstawy prawne funkcjonowania stacji kontroli pojazdów. Szkolenie diagnostów. Rodzaje stacji i wymagana infrastruktura techniczna. Zasady projektowania stacji diagnostycznych Zarządzanie stacją diagnostyczną z wykorzysta-niem systemu jakości Kalkulacja kosztów w działalności stacji diagnostycznej. Metody oceny stanu technicznego pojazdów. Identyfikacja pojazdów. Aparatura do diagnozowania układów silnika. Aparatura do diagnozowania układu zawieszenia i jezdnego. Aparatura do diagnozowania układu kierowniczego i hamulcowego. Przyrządy i aparatura do diagnozowania instalacji elektrycznej. Wymagana dokumentacja w stacji kontroli pojazdów. Systemy informatyczne. Ćwiczenia /metoda praktyczno- problemowa Pomiar przepuszczalności światła przez szyby samochodu. Metody ocena stanu technicznego amortyzatorów Obliczanie wskaźnika skuteczności hamowania. Pomiar opóźnienia hamowania. Kontrola oświetlenia pojazdu. Projekt / Organizacja stacji diagnostycznej i jej wyposażenie. Organizacja i zakres badan technicznych pojazdów samochodowych Seminarium/ metoda seminaryjna (prezentacja zadania domowego przez studentów). Wykonanie opracowań związanych z organizacją i funkcjonowaniem stacji kontroli pojazdów oraz za-kresem i metodami wykonywania badań technicznych pojazdów. |
Literatura: |
podstawowa: S. NIZIŃSKIi, Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych, 1999 J. BIEDROŃSKA, J. FIGASZEWSKI, K. KOZAK, A. LISIK, W MIKOŚ-RYTEL, Projektowanie obiektów motoryzacyjnych, 2008 C. BOCHEŃSKI, Badania kontrolne samochodów, 2000 K.SITEK, S. SYTA, Badania stanowiskowe i diagnostyka, 2011 uzupełniająca: J. MERKISZ, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, 2008 C. WHITE, Kody usterek, 2006 M.DĄBROWSKI, S. KOWALCZYK, G.TRAWIŃSKI, Pracownia diagnostyki pojazdów samochodowych J. MAZUR, W. ŻAGAN, Samochodowa technika świetlna, 1997 |
Efekty uczenia się: |
W1 / ma szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów mechanicznych, mechatroniki i diagnostyki samochodowej. Posiada szczegółową wiedzę w zakresie zasad, warunków i metodyki badań diagno-stycznych oraz analizy uzyskanych wyników/ K_W08, K_W10 W2 /zna metody badań diagnostycznych bezprzyrządowych i przyrządowych; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa pracy z urządzeniami diagnostycznymi/ K_W08, K_W10 U1 / potrafi pozyskać informacje z literatury i wykorzystać je w opracowaniu zagadnień dotyczących diagnostyki pojazdów/ K_U01, K_U03, K_U14 U2 / potrafi praktycznie dobrać metody diagnostyczne do oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń w fazie ich eksploatacji / K_U20, K_U22 K1/ potrafi myśleć i ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej/ K_K01, K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń, seminarium i projektu przejściowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń są pozytywne oceny z przygotowania do ćwiczeń oraz zaliczenie wykonywanych sprawdzeń i obliczeń. Warunkiem zaliczenia seminariów są pozytywne oceny z zadanych do wykonania opracowań. Warunkiem zaliczenia projektu przejściowego jest wykonanie wszystkich zagadnień związanych z tematem projektu. Efekty W1, W2, sprawdzane są na egzaminie pisemnym i ćwiczeniach oraz realizacji projektu przejściowego Efekty U1, U2, K1 sprawdzane są w trakcie realizacji seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.