Techniczna eksploatacja samochodów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMMCSI-77-TES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniczna eksploatacja samochodów |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/+ ; C -/- ; L 12/+; - P/- ; - S/-; Razem: 30 godz., 2,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Silniki pojazdów mechanicznych I wymagania wstępne: znajomość budowy i zasad działania układów silnika. Podwozia i nadwozia I wymagania wstępne; znajomość budowy i zasad działania zespołów pojazdów. Motoryzacyjne skażenie środowiska J wymagania wstępne: znajomość źródeł zagrożeń środowiska naturalnego oraz zdrowia człowieka na skutek rozwoju motoryzacji. Diagnostyka samochodów I wymagania wstępne: znajomość metod oceny stanu technicznego silnika i zespołów pojazdów. Urządzenia elektryczne pojazdów I wymagania wstępne: znajomość budowy i działania urządzeń elektrycznych i elektronicznych stanowiących wyposażenie pojazdów. |
Programy: | VII semestr / Mechanika i budowa maszyn / Mechatronika i diagnostyka samochodów |
Autor: | dr hab. inż. Tadeusz DZIUBAK, prof. WAT |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /18 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 12 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 5. Udział w seminariach / 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów/14,4 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych /12 (nakład pracy stu- 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 11. Udział w konsultacjach / 4,5 12. Przygotowanie do egzaminu / 13. Przygotowanie do zaliczenia /12 14. Udział w egzaminie / Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 72,9 godz. /2,5.ECTS, przyjęto 2,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 34,5 godz/1,0 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (Suma poz. 1-10) 56,4 godz./2,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Techniczna eksploatacja układów silnika: tłokowo-korbowego i rozrządu, smarowania, chłodzenia, zasilania paliwem, powietrzem, klimatyzacji. Techniczna eksploatacja układów napędowego, jezdnego, kierowniczego i hamulcowego. Techniczna modułu eksploatacja instalacji elektrycznej, urządzeń elektrycznych i elektronicznych samochodu. Warunki eksploatacji samochodów. Eksploatacja samochodów w warunkach zimowych. |
Pełny opis: |
Wykłady I w zależności od tematyki stosowane będą następujące typy wykładów: konwencjonalny (treść przekazywana będzie bezpośrednio w gotowej postaci opisowej z obszernym wyjaśnieniem), problemowy (problem naukowy lub praktyczny), Pełny opis modułu konwersatoryjny (przeplatanie będą fragmenty mówione z wypowiedziami słuchaczy lub zadaniami teoretycznymi czy praktycznymi). 1. Techniczna eksploatacja układu tłokowo-korbowego i rozrządu -2 godz. Warunki pracy i ich wpływ na intensywność zużycia elementów układu tłokowo-korbowego i rozrządu. Wpływ zużycia elementów układu tłokowo-korbowego rozrządu na parametry efektywne silnika i toksyczność spalin. Diagnostyczne metody oceny przestrzeni nadtłokowej. Warunki pomiaru ciśnienia sprężania. 2. Techniczna eksploatacja układu zasilania powietrzem silnika - 2 godz. Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na zużycie elementów silnika. Filtry powietrza silników pojazdów mechanicznych. Materiały filtracyjne. Filtracja powietrza w cyklonach i multicyklonach. Charakterystyki filtru przegrodowego i bezwładnościowego. Zasady obsługiwania filtrów powietrza. 3. Techniczna eksploatacja układu chłodzenia silnika - 1 godz. Warunki sprawności technicznej układu chłodzenia. Wpływ stanu cieplnego silnika na jego pracę i trwałość. Właściwości eksploatacyjne płynów stosowanych do chłodzenia silników. Czynności obsługowe i diagnostyczne. 4. Techniczna eksploatacja układu smarowania silnika - 1 godz. Warunki sprawności technicznej układu smarowania silnika. Nagary i laki oraz ich wpływ na pracę silnika. Filtracja oleju w silniku. Obsługiwanie układu smarowania. 5. Techniczna eksploatacja układu zasilania paliwem silnika - 2 godz. Warunki pracy i warunki sprawności technicznej układu zasilania paliwem. Wpływ kąta wyprzedzenia wtrysku i ciśnienia wtrysku na osiągi silnika. Obsługiwanie układu zasilania paliwem silników MPI i GDI. 6. Eksploatacja pojazdów w warunkach zimowych - 2 godz. Charakterystyka warunków zimowych. Wpływ niskiej temperatury otoczenia na rozruch silnika spalinowego oraz pracę jego układów. Zasady eksploatacji pojazdów w warunkach zimowych. Metody i środki wspomagania rozruchu silnika w niskiej temperaturze. 7. Techniczna eksploatacja układu klimatyzacji samochodu - 2 godz. Wpływ warunków klimatycznych wewnątrz pojazdu na bezpieczeństwo ruchu i komfort jazdy. Właściwości czynników chłodniczych. Filtracja powietrza do wnętrza pojazdu. Zasady eksploatacji urządzeń klimatyzacyjnych. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie układu klimatyzacji. 8. Techniczna eksploatacja układów: jezdnego, kierowniczego i napędowego samochodu - 2 godz. Warunki pracy i warunki sprawności technicznej oraz obsługiwanie układów: jezdnego, kierowniczego i napędowego. Zasady racjonalnej eksploatacji ogumienia. Luz kierowniczy. Czynności obsługowe i diagnostyczne. 9. Techniczna eksploatacja układu hamulcowego samochodu - 2 godz. Warunki sprawności technicznej układu hamulcowego. Wskaźnik skuteczności hamowania. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie techniczne układu hamulcowego i instalacji pneumatycznej samochodu. 1O.Techniczna eksploatacja instalacji elektrycznej samochodu - 2 godz. Wpływ warunków użytkowania na stan techniczny akumulatorów. Zasiarczanienie akumulatorów. Obsługiwanie źródeł prądu i rozruszników. Metody oceny stanu technicznego akumulatorów. |
Literatura: |
podstawowa: • Baczewski K., Hebda M.: Filtracja płynów eksploatacyjnych, MCNEMT, 1997 • Deh U.: Klimatyzacja w samochodzie, WKŁ, 2005 • Dziubak T.: Filtracja powietrza wlotowego do silników spalinowych pojazdów mechanicznych, WAT, 2072 • Hebda M.: Eksploatacja samochodów, ITE, 2006 • Niziński S.: Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych, Bellona, 1999 • SITEK K.: Diagnostyka samochodowa, WKŁ, 2006 uzupełniająca: • Kasedorf J., Woisetschlager E.: Układy wtryskowe benzyny sprawdzanie i regulacja, WKŁ, 2000 • Pszczółkowski J.: Analiza i modelowanie procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym, WAT, 2009 |
Efekty uczenia się: |
W1 - Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia urządzeń, obiektów systemów technicznych, w tym szczególnie eksploatacji technicznej, sposobu zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych, diagnostyki maszyn, realizacji procesu technologicznego naprawy maszyn, które umożliwiają ich poprawną eksploatację /K_W23. W2 - Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie organizacji użytkowania maszyn i urządzeń mechanicznych IK_W27. U1 - Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar wielkości charakteryzujących elementy i układy mechaniczne /K_U12. U2 - Student potrafi planować i przeprowadzać pomiary diagnostycznych wielkości fizycznych urządzeń mechanicznych i mechatronicznych oraz w przypadku wykrycia błędów — przeprowadzić ich diagnozę / K_U 14. K1 - Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_KO1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie; zaliczenia. • zaliczenie jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego. • warunek konieczny do uzyskania zaliczenia: uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego, który obejmuje całość treści programu przedmiotu oraz uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie pozytywnych ocen z wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia laboratoryjnego są pozytywne oceny: z przygotowania oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania. Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: • efekty W1 i W2 weryfikowane są podczas sprawdzianu pisemnego, • efekty Ul, U2 i K1 weryfikowane są podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 6 1-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 5 1-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzai otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.