Ogniwa paliwowe i napędy hybrydowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMMCSI-77-OPiNH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ogniwa paliwowe i napędy hybrydowe |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 12/+, C / , L 8/+, razem: 20 godz., 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Termodynamika techniczna / wymagania wstępne: znajomość obiegów termo-dynamicznych silników cieplnych, praw gazowych. Silniki pojazdów mechanicznych / wymagania wstępne: znajomość budowy i działania podstawowych układów silnika spalinowego |
Programy: | semestr studiów / kierunek studiów / specjalność VII semestr / Mechanika i budowa maszyn / Mechatronika i diagnostyka samo-chodowa |
Autor: | dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz 1. Udział w wykładach / 12 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 0 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 8 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 9,6 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 0 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 8 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 3 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 8,0 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 48,6 godz. /1,5 ECTS, przyjęto 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 23,0 godz./ 1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 37,6 godz./ 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Paliwa alternatywne. Elektryczne układy napędowe pojazdów. Pojazdy elek-tryczne. Ogniwa paliwowe. Napędy hybrydowe. Alternatywne napędy pojazdów. Pomiary parametrów ogniw paliwowych i hybrydowych układów napędowych |
Pełny opis: |
Wykłady /prezentacja z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych 1. Paliwa alternatywne / 2 / Charakterystyka paliw gazowych. Charaktery-styka paliw alkoholowych. Wykorzystanie olejów roślinnych. Perspekty-wy wykorzystania paliw odnawialnych. Wodór. Otrzymywanie, dystrybu-cja i przechowywanie wodoru. Zasilanie wodorem. Bezpieczeństwo sto-sowania paliwa wodorowego 2. Elektryczne układy napędowe pojazdów / 2 / Moc prądu elektrycznego. Napięcie i natężenie prądu. Prąd stały lub przemienny. Zasilanie elek-tryczne układów wspomagających pojazdu. 3. Pojazdy elektryczne./ 2/ Napędy elektryczne pojazdów. Silniki pojazdów elektrycznych. Układy sterowania silnikami elektrycznymi. Rozwiązania pojazdów elektrycznych. 4. Ogniwa paliwowe./ 2 / Zasada działania ogniw paliwowych. Rodzaje ogniw paliwowych. Zastosowanie ogniw paliwowych w pojazdach. Roz-wiązania ogniw paliwowych w napędach pojazdów 5. Napędy hybrydowe./ 2/ Rodzaje hybrydowych układów napędowych. Rozwiązania hybrydowych układów napędowych. Akumulatory energii: mechaniczne, hydrauliczne, elektryczne. Ultrakondensatory. 6. Alternatywne napędy pojazdów./ 2/ Napęd turbinowy. Charakterystyka napędu turbinowego. Właściwości trakcyjne pojazdów z napędem turbi-nowym. Laboratoria /metody dydaktyczne 1. Elektroliza wody. / 2/ Pomiar wydajności i sprawności układu wytwarza-nia wodoru do zasilania ogniw paliwowych. 2. Charakterystyka ogniwa paliwowego. / 2 / Wykonanie pomiarów właści-wości ogniwa paliwowego. 3. Charakterystyka elektrycznego układu napędowego. / 2/ Pomiar własno-ści i sprawności elektrycznego układu napędowego. 4. Bilans energii układu hybrydowego z ogniwem paliwowym. / 2/ Pomiar własności i sprawności hybrydowego układu napędowego |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. M. Karczewski, L. Szczęch, G. Trawiński, Silniki pojazdów samocho-dowych, WSiP, Warszawa 2013 2. J. A. Wajand, J. T. Wajand, Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT 2005 3. M. Bernhardt, S. Dobrzyński, E. Loth, Silniki samochodowe, WKiŁ 1988. 4. J. Merkisz, I. Pielecha, Alternatywne napędy pojazdów. Politechnika Poznańska 2006. Uzupełniająca: 1. J. Merkisz, Ekologiczne problemy silników spalinowych, T1 i 2, Poli-technika Poznańska 1999 2. J. Kasedorf, Zasilanie wtryskowe olejem napędowym,1988. 3. J. Kasedorf, Zasilanie wtryskowe benzyną,1989. 4. Z. Kneba, S. Makowski, Zasilanie i sterowanie silników, WKiŁ 2004 |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunko-wego W1 / posiada uporządkowaną teoretyczne wiedzę w zakresie budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania ogniw paliwowych i napędów hybrydowych/ K_W06. W2 / Zna i rozumie typowe technologie inżynierskie, ma orientację w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych budowy pojazdów / K_W21 U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U01. U2 / Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożli-wiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy mechaniczne i elektromechaniczne. /K_U12 K1 / Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znacze-nia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych wszystkich ocen z odpowiedzi na pytania wykładowcy oraz ocen wykonanych sprawozdań laboratoryjnych. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie efektu W1 i W2 - weryfikowane jest podczas kolokwium Osiągnięcie efektu U1 i U2. - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie efektu K1 – sprawdzanie jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.