Mechanika ruchu pojazdów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMMCSI-26-MRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mechanika ruchu pojazdów |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W / 24, C /16, L / 10, P / -, S / -, Zaliczenie |
Przedmioty wprowadzające: | Mechanika techniczna/ wymagania wstępne: znajomość równań równowagi sił i momentów Budowa pojazdów/ wymagania wstępne: podstawy budowy samochodu |
Programy: | 6 semestr studiów / Mechanika i budowa maszyn / specjalność: Mechatronika i diagnostyka samochodowa |
Autor: | prof. dr hab. inż. Leon PROCHOWSKI |
Bilans ECTS: | 3 |
Skrócony opis: |
Mechanika ruchu koła. Poślizg koła. Równanie ruchu prostoliniowego. Dysponowana i zapotrzebowana siła napędowa. Proces rozpędzania. Analiza właściwości trakcyjnych samochodu. Mechanika procesu hamowania samochodu. Stateczność podczas hamowania. Ruch krzywoliniowy. Charakterystyka sterowności pojazdu. Prędkość graniczna na łuku drogi. |
Pełny opis: |
Pojęcia podstawowe z mechaniki ruchu pojazdów. Wyznaczanie prędkości jazdy. Kinematyka i poślizg koła. Mechanika ruchu koła. Siła przyczepności. Opór toczenia, aquaplaning. Wyznaczanie siły przyczepności i oporu toczenia opon samochodowych. Siły działające na pojazd. Równanie ruchu prostoliniowego. Dysponowana i zapotrzebowana siła napędowa. Diagnostyczne aspekty dysponowanej siły napędowej. Obliczanie siły napędowej z równania ruchu pojazdu. Analiza właściwości trakcyjnych samochodu. Proces rozpędzania. Energochłonność ruchu samochodu, wykorzystanie w aspekcie diagnostycznym. Obliczanie charakterystyki trakcyjnej. Mechanika procesu hamowania samochodu. Siły działające na pojazd podczas hamowania. Długość drogi hamowania i zatrzymania, ABS. Stateczność podczas hamowania i ocena w aspekcie diagnostycznym. Ruch krzywoliniowy. Kinematyka skrętu. Proces znoszenia. Charakterystyka sterowności pojazdu. Wyznaczanie prędkości granicznej na łuku drogi. Podstawy analizy stateczności pojazdu na nachylonym podłożu. Obliczanie kąta maksymalnego nachylenia podłoża ze względu na stateczność. |
Literatura: |
podstawowa: L. Prochowski, Pojazdy samochodowe Mechanika ruchu, wydanie II WKiŁ, Warszawa 2008 uzupełniająca: L. Prochowski, J. Unarski, W. Wach, J. Wicher , Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych, WKiŁ, Warszawa 2008 - J. Wicher, Bezpieczeństwo samochodu i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
W1 – Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw procesu napędzania i hamowania pojazdów kołowych oraz oceny ich właściwości w aspekcie diagnostycznym/K_W06. W2 – Student ma wiedzę w zakresie mechaniki ruchu pojazdu kołowego oraz podstawowych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego / K_W08 U1 - Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu podstaw ruchu pojazdów kołowych podczas analizy prostych zadań diagnostycznych, oceny osiągów eksploatacyjnych i bezpieczeństwa ruchu / K_U09, U2 – Student potrafi posługiwać się metodami obliczeniowymi do wyznaczenia typowych właściwości trakcyjnych i eksploatacyjnych oraz do oceny skuteczności działania samochodu w ruchu drogowym /K_U07, K_U02, K_U22 K1– Student nabywa umiejętności pracy w grupie, odpowiedzialności za własną pracę; ma świadomość właściwości trakcyjnych i ich wykorzystania podczas diagnostyki samochodów / K_K02, K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia zaliczenie wykładu jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego lub ustnego; warunek konieczny do uzyskania zaliczenia wykładu jest wcześniejsze uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń oraz z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych; zaliczenie ćwiczeń jest prowadzone w postaci sprawdzianu z rozwiązywania zadań obliczeniowych; zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych następuje na podstawie pozytywnych ocen ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: • efekty z kategorii wiedzy weryfikowane są podczas ćwiczeń i sprawdzianu pisemnego, • efekty z kategorii umiejętności weryfikowane są podczas ćwiczeń i ćwiczeń laboratoryjnych. efekty z kategorii kompetencji społecznych weryfikowane są podczas ćwiczeń. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka nie jest planowana |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.