Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanika ruchu pojazdów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMMCSI-26-MRP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mechanika ruchu pojazdów
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W / 24, C /16, L / 10, P / -, S / -, Zaliczenie

Przedmioty wprowadzające:

Mechanika techniczna/ wymagania wstępne: znajomość równań równowagi sił i momentów

Budowa pojazdów/ wymagania wstępne: podstawy budowy samochodu


Programy:

6 semestr studiów / Mechanika i budowa maszyn / specjalność: Mechatronika i diagnostyka samochodowa

Autor:

prof. dr hab. inż. Leon PROCHOWSKI

Bilans ECTS:

3

Skrócony opis:

Mechanika ruchu koła. Poślizg koła. Równanie ruchu prostoliniowego. Dysponowana i zapotrzebowana siła napędowa. Proces rozpędzania. Analiza właściwości trakcyjnych samochodu. Mechanika procesu hamowania samochodu. Stateczność podczas hamowania. Ruch krzywoliniowy. Charakterystyka sterowności pojazdu. Prędkość graniczna na łuku drogi.

Pełny opis:

Pojęcia podstawowe z mechaniki ruchu pojazdów. Wyznaczanie prędkości jazdy. Kinematyka i poślizg koła. Mechanika ruchu koła. Siła przyczepności. Opór toczenia, aquaplaning. Wyznaczanie siły przyczepności i oporu toczenia opon samochodowych. Siły działające na pojazd. Równanie ruchu prostoliniowego. Dysponowana i zapotrzebowana siła napędowa. Diagnostyczne aspekty dysponowanej siły napędowej. Obliczanie siły napędowej z równania ruchu pojazdu. Analiza właściwości trakcyjnych samochodu. Proces rozpędzania. Energochłonność ruchu samochodu, wykorzystanie w aspekcie diagnostycznym. Obliczanie charakterystyki trakcyjnej. Mechanika procesu hamowania samochodu. Siły działające na pojazd podczas hamowania. Długość drogi hamowania i zatrzymania, ABS. Stateczność podczas hamowania i ocena w aspekcie diagnostycznym. Ruch krzywoliniowy. Kinematyka skrętu. Proces znoszenia. Charakterystyka sterowności pojazdu. Wyznaczanie prędkości granicznej na łuku drogi.

Podstawy analizy stateczności pojazdu na nachylonym podłożu. Obliczanie kąta maksymalnego nachylenia podłoża ze względu na stateczność.

Literatura:

podstawowa:

 L. Prochowski, Pojazdy samochodowe Mechanika ruchu, wydanie II WKiŁ, Warszawa 2008

uzupełniająca:

 L. Prochowski, J. Unarski, W. Wach, J. Wicher , Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych, WKiŁ, Warszawa 2008

- J. Wicher, Bezpieczeństwo samochodu i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

W1 – Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw procesu napędzania i hamowania pojazdów kołowych oraz oceny ich właściwości w aspekcie diagnostycznym/K_W06.

W2 – Student ma wiedzę w zakresie mechaniki ruchu pojazdu kołowego oraz podstawowych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego / K_W08

U1 - Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu podstaw ruchu pojazdów kołowych podczas analizy prostych zadań diagnostycznych, oceny osiągów eksploatacyjnych i bezpieczeństwa ruchu / K_U09,

U2 – Student potrafi posługiwać się metodami obliczeniowymi do wyznaczenia typowych właściwości trakcyjnych i eksploatacyjnych oraz do oceny skuteczności działania samochodu w ruchu drogowym /K_U07, K_U02, K_U22

K1– Student nabywa umiejętności pracy w grupie, odpowiedzialności za własną pracę; ma świadomość właściwości trakcyjnych i ich wykorzystania podczas diagnostyki samochodów / K_K02, K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia

 zaliczenie wykładu jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego lub ustnego;

 warunek konieczny do uzyskania zaliczenia wykładu jest wcześniejsze uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń oraz z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych;

 zaliczenie ćwiczeń jest prowadzone w postaci sprawdzianu z rozwiązywania zadań obliczeniowych;

 zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych następuje na podstawie pozytywnych ocen ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych

Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco:

• efekty z kategorii wiedzy weryfikowane są podczas ćwiczeń i sprawdzianu pisemnego,

• efekty z kategorii umiejętności weryfikowane są podczas ćwiczeń i ćwiczeń laboratoryjnych.

efekty z kategorii kompetencji społecznych weryfikowane są podczas ćwiczeń.

Praktyki zawodowe:

Praktyka nie jest planowana

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)