Mechatroniczne układy sterowania w samochodach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMMCNI-56-MUSwS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mechatroniczne układy sterowania w samochodach |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/x ; C 4/+ ; L 14/+; 0 sem/-; 0 proj/- Razem: 38 |
Przedmioty wprowadzające: | Fizyka / wymagania: znajomość budowy i właściwości materii, znajomość rodzajów oddziaływań pomiędzy materią Mechanika płynów / wymagania: znajomość modeli płynów, właściwości płynów, praw przepływów z tarciem i wymianą ciepła Silniki spalinowe / wymagania: znajomość budowy i działania silników spalinowych Podwozia i nadwozia / wymagania: znajomość budowy i działania podwozi samochodowych Podstawy automatyki i robotyki / wymagania: znajomość podstaw układów regulacji automatycznej Metrologia i systemy pomiarowe / wymagania: znajomość podstaw miernictwa elektronicznego Mikrokontrolery i mikrosystemy w samochodach / wymagania: znajomość podstaw budowy i działania mikrokontrolerów Urządzenia elektryczne pojazdów / wymagania: znajomość budowy i działania instalacji elektrycznej samochodów |
Programy: | semestr VI / Mechanika i budowa maszyn / Mechatronika i diagnostyka samochodowa |
Autor: | dr hab. inż. Dariusz Żardecki, prof. WAT dr inż. Mirosław Karczewki dr inż. Grzegorz Trawiński |
Bilans ECTS: | 38 godz. /20 wykł.; 4 ćw.; 14 lab; 0 sem./-; 0 proj./ - 4,5 pkt. ECTS ; egzamin 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w laboratoriach / 14 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych / 4 4. Udział w projektach / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 21 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 4 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 5,7 12. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 15,2 13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0 14. Udział w egzaminie / 2 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta ( poz. 1÷13) = 78,4 / 30 = 2,6 = 4,5 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli ( poz. 1+2+3+4+5 +11+14) = 34,2 / 30 = 1,145 = 2,5 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym ( poz. 2+3+4+5+7+8+9+10) = 43 / 30 = 1,4 = 2,0 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Sterowanie i mechatronika w samochodzie. Sygnały i przetwarzanie informacj. Sensory i aktory samochodowe. Sterowanie: silnika spalinowego, układu przeniesienia napędu, układu hamulcowego, układu zawieszenia, układu kierowniczego. Zintegrowane systemy stabilizacji ruchu pojazdu. Sterowanie w podzespołach bezpieczeństwa biernego oraz podzespołach osprzętu. „Samochód inteligentny”. Budowa i zasada działania wybranych elementów układów sterowania siln-ków o ZI i o ZS oraz układ hamulcowy jako element sterowania ruchem pojazdu oraz obiekt sterowania. Badanie charakterystyk: czujników położenia i prędkości obrotowej wału korbowego, przepływomierzy powietrza, wybranych czujników pojazdów, elementów układu elektropneumatycznej i elektrycznej regulacji, układu sterowania świecami żarowymi, układu sterowania silnika o zapłonie samoczynnym, układu sterowania dawką paliwa silnika MPI, charakterystyk działania układu kierowniczego. |
Pełny opis: |
Wykład / wykłady z wykorzystaniem sprzętu audio-wizualnego 1. Sterowanie i mechatronika w samochodzie – wprowadzenie. Sygnały i przetwarzanie informacji w samochodowych układach i systemach sterowania / 2. 2. Sensory i aktory samochodowe / 6 3. Sterowanie silnika spalinowego / 4 4. Sterowanie w układzie przeniesienia napędu. Sterowanie w układzie hamulcowym / 2 5. Sterowanie w układzie zawieszenia. Sterowanie w układzie kierowniczym / 2 6. Zintegrowane systemy stabilizacji ruchu pojazdu oraz automatycznego kierowania / 2 7. Sterowanie w podzespołach bezpieczeństwa biernego oraz podzespołach osprzętu. „Samochód inteligentny” jako element zintegrowanego systemu komunikacji i transportu drogowego / 2 Ćwiczenia / w zależności od tematyki stosowane będzie bezpośrednie lub pośrednie przekazywanie wiadomości, wymiana zdań między nauczycielem i studentami oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Praktyczne przedstawienie budowy i zasady działania układów z wykorzystaniem elementów pojazdów 1. Budowa i zasada działania wybranych elementów układów sterowania silni-ków o ZI i o ZS / 2 2. Układ hamulcowy jako element sterowania ruchem pojazdu oraz obiekt sterowania. Sterowanie konwencjonalne w układach hamulcowych. Systemy przeciwblokujące ABS. Systemy rozdziału sił hamowania. Systemy asystenckie nagłego hamowania. Technika „by-wire control” w sterowaniu hamulców / 2 Laboratoria / stosowane będą problemowe metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, oparte na twórczej aktywności poznawczej, polegającej na rozwiązywaniu problemów umożliwiających przekształcanie wiedzy biernej w wiedzę czynną oraz sprzyjające przyswajaniu nowych wiadomości z stosowaniem ich w praktyce. 1. Badanie charakterystyk czujników położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / 2 2. Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza / 2 3. Badanie charakterystyk wybranych czujników pojazdów mechanicznych / 2 4. Wyznaczenie charakterystyki elementów układu elektropneumatycznej i elektrycznej regulacji. Badanie charakterystyk układu sterowania świecami żarowymi / 2 5. Badanie układu sterowania silnika o zapłonie samoczynnym / 2 6. Badanie charakterystyk układu sterowania dawką paliwa silnika MPI / 2 7. Badanie charakterystyk działania układu kierowniczego / 2 |
Literatura: |
podstawowa: A. Gajek, Z. Juda, Czujniki, WKŁ, Warszawa 2007 Boruta G., Piętak A., Mechatronika samochodu. Układy bezpieczeństwa czyn-nego i biernego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012. Micknass W. i inni, Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe, WKŁ, Warszawa 2005. Z. Kneba, S. Makowski, Zasilanie i sterowanie silników, Nr bibl. WAT 59777, 2004. Janiszewski T., Mavrantzas S., Elektroniczne układy wtryskowe silników wyso-koprężnych, Nr bibl. WAT 56966, 2001. A. Herner, H.J. Riehl, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodo-wych, WKŁ, Warszawa 2011. uzupełniająca: Czujniki w pojazdach samochodowych. Seria „Informator techniczny Bosch”, WKŁ, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / Student ma podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki niezbędną do doboru i stosowania w praktyce podstawowych elementów i ukła-dów elektrycznych w budowie maszyn oraz podstawowych układów mechato-nicznych / K_W11 W2 / Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metrologii i systemów pomiarowych, zna i rozumie metody pomiaru i podstawowe wielkości charakter-ryzujące elementy i układy mechaniczne oraz elektryczne, zna metody oblicze-niowe i narzędzia informatyczne niezbędne do analizy systemów pomiarowych / K_W18 U1 / Student potrafi zaplanować i przeprowadzić symulację oraz pomiary wiel-kości fizycznych (mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycz-nych) podstawowych parametrów charakteryzujących materiały, elementy oraz układy mechaniczne i mechatroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski / K_U13 U2 / Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty elementów ma-szyn i prostych systemów mechanicznych i mechatronicznych oraz – w przy-padku wykrycia błędów – przeprowadzić ich diagnozę / K_U14 K1 / Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia II stopnia, studia podyplomowe, kursy), potrafi inspirować i organizować proces podnoszenia kwalifikacji zawodowych osobistych i innych osób / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach oraz zajęciach laboratoryjnych oraz ich pozytywne zaliczenie. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach oraz oceny uzyskanej z kolokwium zaliczeniowego i przygotowanej prezentacji Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach, oceny z przygotowania do zajęć, sprawozdania z laboratorium Egzamin z przedmiotu jest prowadzony w formie: kolokwium pisemnego. efekty W1 i W2 sprawdzane są podczas ćwiczeń i kolokwium zaliczeniowego; efekty U1, U2 i K1 – sprawdzane są podczas ćwiczeń i ćwiczeń laboratoryjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.