Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanika ruchu pojazdów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMLWSM-82-MRP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mechanika ruchu pojazdów
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 28/x; C 16/+; L 8/+/E ; Razem: 52;

Przedmioty wprowadzające:

Mechanika techniczna/ wymagania wstępne: znajomość równań równowagi sił i momentów

Mechanika ruchu pojazdów/ wymagania wstępne: podstawy mechaniki ruchu pojazdów


Programy:

2 semestr studiów / Mechanika i budowa maszyn / specjalność: Logistyka wojskowa

Autor:

Prof. dr hab. inż. Leon Prochowski

Bilans ECTS:

52 godz. /28W; 16Ćw; 8 Lab/ 4,5 pkt. ECTS; Egzamin

1. Udział w wykładach/ 28

2. Udział w laboratoriach/ 8

3. Udział w ćwicz. audytoryjnych/ 16

4. Udział w projektach/ 0

5. Udział w seminariach/ 0

6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów/ 22

7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów/ 8

8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń/ 16

9. Samodzielne przygotowanie do seminarium/ 0

10. Samodzielne przygotowanie do projektów/ 0

11. Udział w konsultacjach/ 8

12. Przygotowanie do egzaminu / 21

13. Przygotowanie do zaliczenia/ 0

14. Udział w egzaminie/ 2

15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 4,5 pkt ECTS

16. Zajęcia z udziałem nauczycieli: 2 pkt ECTS

17. Zajęcia o charakterze praktycznym 1,5 pkt ECTS


Skrócony opis:

Dynamika ruchu koła. Równanie ruchu i bilans mocy samochodu z przyczepą lub naczepą. Opór aerodynamiczny samochodów ciężarowych. Wpływ ASR na właściwości trakcyjne. Analiza dynamiki samochodu podczas hamowania. Dynamika ruchu krzywoliniowego. Wpływ ESP na ruch pojazdu w sytuacjach krytycznych. Skręt pojazdów wieloosiowych i gąsienicowych. Zapas stateczności. Widoczność w nocy a bezpieczeństwo jazdy. Podstawy dynamiki zawieszenia i płynność ruchu. Mechanika i skutki procesu zderzenia pojazdów.

Pełny opis:

Wykłady/ wykład z ekspozycją materiałów dydaktycznych i prezentacją komputerową

1.Dynamika ruchu koła. Obliczanie poślizgu i reakcji stycznej/2

2. Model przyczepności opony. Obliczanie sił działających na ogumienie/ 2

3. Równanie ruchu i bilans mocy samochodu z przyczepą lub naczepą. Opór aerodynamiczny samochodów ciężarowych. Analiza równania dynamiki ruchu samochodu, ruch w warunkach terenowych / 2

4. Charakterystyka dynamiczna samochodu i zespołu pojazdów. Wpływ ASR na właściwości trakcyjne. Obliczanie maksymalnego przyspieszenia / 2

5. Analiza dynamiki samochodu podczas hamowania. Siły działające na pojazd z uwzględnieniem hamowania na nawierzchni µ-split/ 2

6. Mechanika procesu zarzucania podczas hamowania, ocena możliwości wykorzystania do analizy sytuacji krytycznych. / 2

7. Dynamika ruchu krzywoliniowego. Wpływ ESP na ruch pojazdu w sytuacjach krytycznych / 2

8. Skręt pojazdów wieloosiowych, samochodu z przyczepą lub z naczepą oraz pojazdu gąsienicowego. Wyznaczanie promienia skrętu samochodu z przyczepą lub naczepą. Wymagana szerokość korytarza w ruchu krzywoliniowym/ 2

9. Podstawy analizy stateczności pojazdu. Zapas stateczności/ 2

10. Widoczność w nocy a bezpieczeństwo jazdy. Oszacowanie bezpiecznej prędkości jazdy w nocy/ 2

11. Podstawy dynamiki zawieszenia i płynność ruchu. Obliczanie zastępczej sztywności zawieszenia/ 2

12. Dynamika pionowa samochodu. Kryteria komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Obliczanie częstości drgań. Wykorzystanie wyników obliczeń w analizie procesu zmęczenia kierowcy i załogi/ 2

13. Mechanika i skutki procesu zderzenia samochodów. Bilans pędu. Obliczanie prędkości pozderzeniowej/ 2

14. /Kompatybilność w procesach zderzenia ./ 2

Ćwiczenia/ ćwiczenia obliczeniowe z bezpośrednim udziałem studentów.

1. Repetytorium z podstaw mechaniki ruchu samochodu. Obliczanie wartości poślizgu i reakcji stycznej/ 2

2. Obliczanie wartości sił działających na ogumienie/ 2

3. Obliczanie wartości maksymalnego przyspieszenia/ 2

4. Obliczanie wartości parametrów ruchu i obciążeń podczas hamowania samochodu/ 2.

5. Obliczanie toru ruchu krzywoliniowego/ 2

6. Wyznaczanie promienia skrętu pojazdu, pojazdu z przyczepą lub naczepą.

Obliczanie szerokości korytarza w ruchu krzywoliniowym/ 2.

7. Obliczanie częstości drgań nadwozia/ 2

8. Obliczanie wartości prędkości pozderzeniowej/ 2.

Laboratorium/ praktyczna realizacja eksperymentów badawczych.

1. Badanie procesu hamowania samochodu na niejednorodnej nawierzchni / 3

2. Pomiar promienia skrętu i szerokości korytarza w ruchu do przodu i do

tyłu/ 3

3. Badanie obciążeń dynamicznych na stanowisku laboratoryjnym/ 2

Literatura:

podstawowa:

 L. Prochowski, Pojazdy samochodowe Mechanika ruchu, wydanie III WKiŁ, Warszawa 2015

uzupełniająca:

J. Wicher, Bezpieczeństwo samochodu i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

W1- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie mechaniki ruchu samochodów w aspekcie jej zastosowania do planowania i obliczeń trakcyjnych pojazdów wojskowych /K_W08

W2- Zna podstawowe metody stosowane przy obliczaniu zapotrzebowania siły napędowej i mocy podczas rozwiązywania zadań z zakresu osiągów pojazdów wojskowych w złożonych sytuacjach drogowych /K_W10

U1- Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechaniki ruchu pojazdów podczas analizy niektórych ekstremalnych zadań transportowych i oceny bezpieczeństwa w czasie ich realizacji /K_U09

U2- Potrafi- przy rozwiązywaniu zadań transportowych i oceny osiągów trakcyjnych - uwzględniać nowe układy wspomagania kierowcy i wynikające z tego aspekty związane z bezpieczeństwem ruchu /K_U10.

K1- Ma świadomość roli społecznej absolwenta w zakresie bezpieczeństwa ruchu pojazdów, podejmuje starania, aby przekazywać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały / K_K02.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Egzaminu

 Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: pozytywnych wyników sprawdzianu z rozwiązywania zadań obliczeniowych;

 Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie czynnego udziału studenta w laboratorium i pozytywnych ocen ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych;

Egzamin jest prowadzony w formie ustnej lub sprawdzianu pisemnego z opanowania zagadnień przedstawianych na wykładach. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń oraz z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych;

efekty W1- sprawdzenie podczas egzaminu;

efekty W2 - sprawdzenie podczas zliczania laboratorium i egzaminu;

efekty U1, U2 - sprawdzenie podczas ćwiczeń;

efekty K1 - realizacja podczas ćwiczeń i laboratorium.

Praktyki zawodowe:

Przedmiot nie obejmuje praktyk zawodowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)