Mechanika ruchu pojazdów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMLWSM-82-MRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mechanika ruchu pojazdów |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 28/x; C 16/+; L 8/+/E ; Razem: 52; |
Przedmioty wprowadzające: | Mechanika techniczna/ wymagania wstępne: znajomość równań równowagi sił i momentów Mechanika ruchu pojazdów/ wymagania wstępne: podstawy mechaniki ruchu pojazdów |
Programy: | 2 semestr studiów / Mechanika i budowa maszyn / specjalność: Logistyka wojskowa |
Autor: | Prof. dr hab. inż. Leon Prochowski |
Bilans ECTS: | 52 godz. /28W; 16Ćw; 8 Lab/ 4,5 pkt. ECTS; Egzamin 1. Udział w wykładach/ 28 2. Udział w laboratoriach/ 8 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych/ 16 4. Udział w projektach/ 0 5. Udział w seminariach/ 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów/ 22 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów/ 8 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń/ 16 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium/ 0 10. Samodzielne przygotowanie do projektów/ 0 11. Udział w konsultacjach/ 8 12. Przygotowanie do egzaminu / 21 13. Przygotowanie do zaliczenia/ 0 14. Udział w egzaminie/ 2 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 4,5 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli: 2 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym 1,5 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Dynamika ruchu koła. Równanie ruchu i bilans mocy samochodu z przyczepą lub naczepą. Opór aerodynamiczny samochodów ciężarowych. Wpływ ASR na właściwości trakcyjne. Analiza dynamiki samochodu podczas hamowania. Dynamika ruchu krzywoliniowego. Wpływ ESP na ruch pojazdu w sytuacjach krytycznych. Skręt pojazdów wieloosiowych i gąsienicowych. Zapas stateczności. Widoczność w nocy a bezpieczeństwo jazdy. Podstawy dynamiki zawieszenia i płynność ruchu. Mechanika i skutki procesu zderzenia pojazdów. |
Pełny opis: |
Wykłady/ wykład z ekspozycją materiałów dydaktycznych i prezentacją komputerową 1.Dynamika ruchu koła. Obliczanie poślizgu i reakcji stycznej/2 2. Model przyczepności opony. Obliczanie sił działających na ogumienie/ 2 3. Równanie ruchu i bilans mocy samochodu z przyczepą lub naczepą. Opór aerodynamiczny samochodów ciężarowych. Analiza równania dynamiki ruchu samochodu, ruch w warunkach terenowych / 2 4. Charakterystyka dynamiczna samochodu i zespołu pojazdów. Wpływ ASR na właściwości trakcyjne. Obliczanie maksymalnego przyspieszenia / 2 5. Analiza dynamiki samochodu podczas hamowania. Siły działające na pojazd z uwzględnieniem hamowania na nawierzchni µ-split/ 2 6. Mechanika procesu zarzucania podczas hamowania, ocena możliwości wykorzystania do analizy sytuacji krytycznych. / 2 7. Dynamika ruchu krzywoliniowego. Wpływ ESP na ruch pojazdu w sytuacjach krytycznych / 2 8. Skręt pojazdów wieloosiowych, samochodu z przyczepą lub z naczepą oraz pojazdu gąsienicowego. Wyznaczanie promienia skrętu samochodu z przyczepą lub naczepą. Wymagana szerokość korytarza w ruchu krzywoliniowym/ 2 9. Podstawy analizy stateczności pojazdu. Zapas stateczności/ 2 10. Widoczność w nocy a bezpieczeństwo jazdy. Oszacowanie bezpiecznej prędkości jazdy w nocy/ 2 11. Podstawy dynamiki zawieszenia i płynność ruchu. Obliczanie zastępczej sztywności zawieszenia/ 2 12. Dynamika pionowa samochodu. Kryteria komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Obliczanie częstości drgań. Wykorzystanie wyników obliczeń w analizie procesu zmęczenia kierowcy i załogi/ 2 13. Mechanika i skutki procesu zderzenia samochodów. Bilans pędu. Obliczanie prędkości pozderzeniowej/ 2 14. /Kompatybilność w procesach zderzenia ./ 2 Ćwiczenia/ ćwiczenia obliczeniowe z bezpośrednim udziałem studentów. 1. Repetytorium z podstaw mechaniki ruchu samochodu. Obliczanie wartości poślizgu i reakcji stycznej/ 2 2. Obliczanie wartości sił działających na ogumienie/ 2 3. Obliczanie wartości maksymalnego przyspieszenia/ 2 4. Obliczanie wartości parametrów ruchu i obciążeń podczas hamowania samochodu/ 2. 5. Obliczanie toru ruchu krzywoliniowego/ 2 6. Wyznaczanie promienia skrętu pojazdu, pojazdu z przyczepą lub naczepą. Obliczanie szerokości korytarza w ruchu krzywoliniowym/ 2. 7. Obliczanie częstości drgań nadwozia/ 2 8. Obliczanie wartości prędkości pozderzeniowej/ 2. Laboratorium/ praktyczna realizacja eksperymentów badawczych. 1. Badanie procesu hamowania samochodu na niejednorodnej nawierzchni / 3 2. Pomiar promienia skrętu i szerokości korytarza w ruchu do przodu i do tyłu/ 3 3. Badanie obciążeń dynamicznych na stanowisku laboratoryjnym/ 2 |
Literatura: |
podstawowa: L. Prochowski, Pojazdy samochodowe Mechanika ruchu, wydanie III WKiŁ, Warszawa 2015 uzupełniająca: J. Wicher, Bezpieczeństwo samochodu i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
W1- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie mechaniki ruchu samochodów w aspekcie jej zastosowania do planowania i obliczeń trakcyjnych pojazdów wojskowych /K_W08 W2- Zna podstawowe metody stosowane przy obliczaniu zapotrzebowania siły napędowej i mocy podczas rozwiązywania zadań z zakresu osiągów pojazdów wojskowych w złożonych sytuacjach drogowych /K_W10 U1- Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechaniki ruchu pojazdów podczas analizy niektórych ekstremalnych zadań transportowych i oceny bezpieczeństwa w czasie ich realizacji /K_U09 U2- Potrafi- przy rozwiązywaniu zadań transportowych i oceny osiągów trakcyjnych - uwzględniać nowe układy wspomagania kierowcy i wynikające z tego aspekty związane z bezpieczeństwem ruchu /K_U10. K1- Ma świadomość roli społecznej absolwenta w zakresie bezpieczeństwa ruchu pojazdów, podejmuje starania, aby przekazywać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały / K_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Egzaminu Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: pozytywnych wyników sprawdzianu z rozwiązywania zadań obliczeniowych; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie czynnego udziału studenta w laboratorium i pozytywnych ocen ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych; Egzamin jest prowadzony w formie ustnej lub sprawdzianu pisemnego z opanowania zagadnień przedstawianych na wykładach. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń oraz z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych; efekty W1- sprawdzenie podczas egzaminu; efekty W2 - sprawdzenie podczas zliczania laboratorium i egzaminu; efekty U1, U2 - sprawdzenie podczas ćwiczeń; efekty K1 - realizacja podczas ćwiczeń i laboratorium. |
Praktyki zawodowe: |
Przedmiot nie obejmuje praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.