Budowa środków transportowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMLWSM-19Z1-BST |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0716) Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
|
Nazwa przedmiotu: | Budowa środków transportowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 28/+ ; C 14/+ ; Sem 4 / z Razem: 46 |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa pojazdów – znajomość podstawowej budowy i zasad działania układów pojazdów mechanicznych |
Programy: | semestr I / kierunek Mechanika i Budowa Maszyn / specjalności: Logistyka Wojskowa |
Autor: | dr inż. Marcin Wieczorek |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /28 2. Udział w laboratoriach /0 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /14 4. Udział w projektach /0 5. Udział w seminariach /2 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 22,4 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 14 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 4 10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 6,9 12. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 18,4 14. Udział w egzaminie / 0 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta (Suma poz. 1÷13): 112 / 30 = 3,75 = 4,0 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli (Suma poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 52,9 / 30 = 1,76 = 2,0 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym (Suma poz. 2+3+4+5+7+8+9+10): 36 / 30 = 1,20 = 1,0 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Klasyfikacja środków transportowych. Ogólna charakterystyka środków transportowych kolejowego, przesyłowego, wodnego, lotniczego oraz kombinowanego. Struktura parku samochodowego SZ RP i innych armii. Charakterystyka techniczna i użytkowa środków transportowych SZ RP i innych państw NATO. Wymagania prawne i techniczne, wymagania wojskowe. Budowa środków transportu drogowego i ich układów. Nadwozia uniwersalne i specjalizowane. Urządzenia przeładunkowe samochodów ciężarowych. Przyczepy i naczepy. Zasady przewozu ładunków. |
Pełny opis: |
Wykład /metody dydaktyczne Wykłady prowadzone są metodą podającą lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką, w tym prezentacji multimedialnych. Tematy kolejnych zajęć to: 1. Klasyfikacja kabin. Ergonomia i bezpieczeństwo kabin pojazdów wojskowych / 2 2. Układy wspomagające pracę kierowcy / 2 3. Nadwozia uniwersalne i specjalizowane /2 4. Klasyfikacja i ogólna budowa przyczep i naczep. Urządzenia sprzęgające samochody z przyczepami i naczepami / 2 5. Maszyny i urządzenia przeładunkowe – klasyfikacja, przeznaczenie, ogólna budowa, charakterystyka techniczna / 2 6. Urządzenia przeładunkowe środków transportu drogowego. Przeładunek kontenerów, nadwozi wymiennych i pojemników transportowych / 2 7. Klasyfikacja i przeznaczenie środków transportowych. Ogólna budowa i charakterystyka techniczna środków transportu drogowego. Wymagania prawne i techniczne / 2 8. Struktura środków transportu kołowego w SZ RP / 2 9. Układ napędowy środków transportu drogowego / 4 10. Układ jezdny środków transportu drogowego / 2 11. Układ kierowniczy środków transportu drogowego / 2 12. Układ pneumatyczny współczesnych samochodów ciężarowych / 2 13. Układ hamulcowy samochodów ciężarowych / 2 Ćwiczenia /metody dydaktyczne Ćwiczenia prowadzone są metodą praktyczno-problemową w formie przeglądu rozwiązań z wykorzystaniem sprzętu technicznego i ćwiczeń obliczeniowych. Tematyka zajęć to: 1. Klasyfikacji i charakterystyka techniczna pojazdów w SZ RP / 2 2. Przegląd budowy mechanizmów układu napędowego / 2 3. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu kierowniczego i hamulcowego pojazdów / 2 4. Układy przyczep i naczep. Rozwiązania specjalne do przewozu ładunków nienormatywnych / 2 5. Skręt samochodu z naczepą/przyczepą – obliczenia rachunkowe / 2 6. Przegląd budowy urządzeń przeładunkowych / 2 7. Zasady przewozu ładunków (rozmieszczenie i mocowanie w nadwoziu). Seminaria /metody dydaktyczne Seminaria prowadzone są metodą problemową, w formie przeglądu rozwiązań prezentowanych przez studentów. Tematyka zajęć to: 1. Ogólna charakterystyka środków transportu kolejowego, przesyłowego, wodnego, lotniczego oraz kombinowanego / 2 2. Charakterystyka użytkowa wybranych nadwozi specjalizowanych (izotermiczne, cysterny, silosy, samowyładowcze itp.). |
Literatura: |
podstawowa: • Prochowski L., Żuchowski A.: Samochody ciężarowe i autobusy, WKŁ, 2006, 2011. • Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków, WKŁ, 2009. uzupełniająca: • M.Zając, Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów, WKiŁ, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / Student zna ogólną budowę i charakterystykę techniczną środków transportowych oraz zasady transportu ładunków / W_28B_3; W_28B_4 U1 / Student potrafi dobrać środek transportu stosownie do specyfiki zadania transportowego / U_28B_1 K1 / Student ma świadomość rozwoju techniki środków transportowych i wynikającej stąd potrzeby aktualizacji swojej wiedzy i umiejętności / K_28B_1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. • zaliczenie jest prowadzone w formie cząstkowych sprawdzianów pisemnych, • warunek konieczny do zaliczenia: uzyskanie pozytywnej oceny średniej ze sprawdzianów pisemnych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń i seminarium. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: bieżących ocen z odpowiedzi, sprawdzianów, przygotowanych opracowań itp. Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: • efekty W1, U1 sprawdzane są podczas cząstkowych zaliczeń pisemnych, • efekty W1, U1, K1 sprawdzane są podczas ćwiczeń i seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.