Budowa silników spalinowych i napędów hybrydowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMLWSI-55-BSSNH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa silników spalinowych i napędów hybrydowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 24/+ ; C 14/+ ; L 14/+; Razem: 52 |
Przedmioty wprowadzające: | Termodynamika techniczna. Wymagania wstępne: znajomość obiegów termodynamicznych silników cieplnych, praw gazowych. Podstawy konstrukcji maszyn. Wymagania wstępne: znajomość podstaw projektowania konstrukcji i urządzeń Budowa pojazdów mechanicznych. Wymagania wstępne: Znajomość budowy podstawowych układów silnika spalinowego oraz parametrów silników elektrycznych |
Programy: | semestr studiów V/ mechanika i budowa maszyn / logistyka wojskowa |
Autor: | dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /24 2. Udział w laboratoriach /14 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /14 4. Udział w projektach /0 5. Udział w seminariach /0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 19,2 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 21 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 14 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 7,8 12. Przygotowanie do egzaminu (1+2+3+4+5) / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 20,8 14. Udział w egzaminie / 0 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta ( poz. 1÷13) 134,8 / 52 = 2,59 = 4,5 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli ( poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 59,8 / 52 = 1,15 = 2,0 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym ( poz. 2+3+4+5+7+8+9+10) 63 / 52 = 1,21 = 2,0 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Obiegi pracy silników spalinowych. Wskaźniki pracy silników. Zasilanie paliwem i spalanie w silnikach o ZI. Zasilanie paliwem i spalanie w silnikach o ZS. Zasilanie powietrzem silników tłokowych. Doładowanie silników. Mechanika układu korbowo-tłokowego. Mechanika układu rozrządu. Układy chłodzenia i smarowania. Układy rozruchowe. Paliwa alternatywne i odnawialne. Hybrydowe układy napędowe pojazdów. Elektryczne układy napędowe. Zasada działania ogniwa paliwowego. |
Pełny opis: |
Pełny opis: Wykład /metody dydaktyczne 1. Obiegi pracy silników spalinowych. Wskaźniki pracy silników. Silniki tłokowe o spalaniu wewnętrznym i ich obiegi. Silniki tłokowe o spalaniu zewnętrznym i ich obiegi. Wykres indykatorowy silnika tłokowego. Parametry indykowane i użyteczne silników. Równanie mocy silnika. Sprawność silnika. Wskaźniki porównawcze silników. / 2 godz. 2. Zasilanie paliwem i spalanie w silnikach o ZI. Parametry mieszanki paliwowo-powietrznej. Zapłon mieszanki i przebieg spalania. Spalanie detonacyjne. Czynniki wpływające na przebieg spalania. Gaźnikowe i wtryskowe tworzenie mieszanki. / 2 godz. 3. Zasilanie paliwem i spalanie w silnikach o ZS Tworzenie mieszanki w silnikach o ZS. Parametry strugi paliwa. Charakterystyka dawkowania pompy wtryskowej. Korekcja dawki. Procesy w okresie samozapłonu. Przebieg spalania mieszanki niejednorodnej. Wady i zalety różnych komór spalania. Zadania regulatorów w silnikach o ZS. Rozwiązania regulatorów mechanicznych i elektronicznych. Charakterystyka dawkowania pompy wtryskowej. / 2 godz. 4. Zasilanie powietrzem silników tłokowych. Doładowanie silników. Wymiana ładunku w silniku wolnossącym i doładowanym. Turbosprężarki i sprężarki mechaniczne. Doładowanie bezsprężarkowe. / 2 godz. 5. Mechanika układu korbowo-tłokowego. Kinematyka i dynamika układu korbowo-tłokowego. Wyrównoważenie silnika. Drgania skrętne wału korbowego. Tłumiki drgań skrętnych. Wyznaczanie obciążeń w mechanizmie korbowym. Obliczenia wytrzymałościowe wybranych elementów mechanizmu korbowego. / 2 godz. 6. Mechanika układu rozrządu. Kinematyka układu rozrządu. Redukcja mas w układzie rozrządu. Dynamika układu rozrządu. Krzywka harmoniczna i syntetyczna. Sterowanie fazami rozrządu silnika. Obliczanie obciążeń mechanizmu rozrządu. Wyznaczanie charakterystyki sprężyny zaworowej. / 2 godz. 7. Układy chłodzenia i smarowania. Układy rozruchowe.. Bilans cieplny silnika. Rozwiązania układów chłodzenia. Zadania układu smarowania. Obliczenia układów chłodzenia i smarowania. Rozwiązania układów rozruchowych. / 2 godz. 8. Hybrydowe układy napędowe pojazdów. Pojęcie układu hybrydowego. Rodzaje układów hybrydowych. Układy szeregowe i równoległe. Niekonwencjonalne źródła i akumulatory energii. / 2 godz. 9. Zasady odzysku energii. Rekuperacja energii elektrycznej w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. / 2 godz. 10. Elektryczne układy napędowe. Silniki prądu stałego, Silniki z stojanami elektro-magnetycznymi, silniki z magnesami trwałymi. Silniki prądu przemiennego, silniki indukcyjne, silniki o zmiennej reluktancji. Sterowanie silnikami prądu stałego. Sterowanie silnikami prądu przemiennego / 2 godz. 11. Zasada działania ogniwa paliwowego. Rodzaje ogniw paliwowych. Budowa i działanie ogniwa paliwowego z membraną protonoprzepuszczalną (PEMFC). Charakterystyka prądowo napięciowa ogniwa paliwowego. Układ zasilania z ogniwem paliwowym. / 2 godz. 12. Bezpieczeństwo układów hybrydowych. Obsługa elementów układu hybrydowego. Obsługa i utylizacja baterii pojazdu elektrycznego i hybrydowego. Zabezpieczenia układów elektrycznych i hybrydowych. / 2 godz. Ćwiczenia / Ćwiczenia audytoryjne i rachunkowe 1. Metodyka wyznaczania charakterystyk silników. / 2 godz. 2. Układy zasilania silników o ZI i ZS. / 2 godz. 3. Regulatory prędkości obrotowej. / 2 godz. 4. Generatory energii i ogniwa paliwowe. / 2 godz. 5. Metodyka doboru silnika elektrycznego do pojazdu / 2 godz. 6. Rozwiązania pojazdów elektrycznych. Przykłady konstrukcji napędów elektrycznych / 2 godz. 7. Rozwiązania układów sterowania pojazdów hybrydowych. Przykłady konstrukcji układów sterowania baterią. / 2 godz. Laboratoria / Laboratoria z praktycznym wykonaniem badań silników spalinowych i hybrydowego układu napędowego Pomiary parametrów i wyznaczanie charakterystyk układów napędowych. • Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. / 2 godz. • Charakterystyka ogniwa paliwowego. / 2 godz. • Charakterystyka elektrycznego układu napędowego. / 2 godz. • Charakterystyka hybrydowego układu napędowego. / 2 godz. • Elektroliza wody. / 2godz. • Bilans energii układu hybrydowego z ogniwem paliwowym. / 2 godz. • Sterowanie silnikami prądu stałego i przemiennego. / 2 godz. |
Literatura: |
podstawowa: • M. Karczewski, L. Szczęch, G. Trawiński, Silniki pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa 2013 • J. Merkisz, I. Pielecha, Alternatywne napędy pojazdów. Politechnika Poznańska 2006. • Z. Kneba, S. Makowski, Zasilanie i sterowanie silników, WKiŁ 2004 • Czerwiński A.: Akumulatory, baterie, ogniwa, WKŁ, Warszawa 2005, uzupełniająca: • Hybrid Vehicle and Fuel Cell technology, US Department of Energy, 2005 |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / Zna budowę i procesy zachodzące podczas pracy silników spalinowych i hybrydowych układów napędowych;/ K_W06, K_W08, KW_21, W_28B_3; W2 / Zna typowe charakterystyki układów napędowych i potrafi prowadzić badania na stanowiskach badawczych; / K_W18 U1 / Rozumie zasady wykorzystania hybrydowych układów napędowych pojazdów;/ K_U01, K_U08, K_U12, K_U13, K1 / Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotowy do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania i ich wpływ na środowisko;/ K_K02, K_K03, K_28B_1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z dwóch prac kontrolnych, ćwiczeń audytoryjnych oraz z ćwiczeń laboratoryjnych. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen w czasie ćwiczeń i uzyskanie pozytywnej oceny zadania rachunkowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia laboratoryjnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z odpowiedzi na pytania wykładowcy oraz oceny wykonanego sprawozdania laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. efekty W1, U1 - sprawdzenie podczas zaliczenia przedmiotu; efekty W1, U1 - sprawdzenie na ćwiczeniach; efekty W1, U1, K1 - zaliczenie sprawozdania z laboratorium. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.