Techniczna eksploatacja pojazdów i środków transportowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMLWSI-46-TEPST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniczna eksploatacja pojazdów i środków transportowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 32/x ; C 8/- ; L 20/+; - sem/-; proj/- ; Razem: 60 |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa pojazdów wojskowych/ wymagania wstępne: znajomość zasad działania i ogólnej budowy pojazdów, silników spalinowych i ich układów. Budowa silników spalinowych i napędów hybrydowych/ wymagania wstępne: znajomość budowy i zasad działania układów silnika oraz napędów hybrydowych. Podstawy diagnostyki / znajomość metod oceny stanu technicznego silnika i zespołów pojazdów. |
Programy: | VI / MECHANIKA I BUDOWA MASZYN / Logistyka wojskowa |
Autor: | Dr hab. inż. Tadeusz Dziubak |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /32 2. Udział w laboratoriach /20 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /8 4. Udział w projektach /0 5. Udział w seminariach /0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 25,6 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 20 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 8 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 9 12. Przygotowanie do egzaminu (1+2+3+4+5) / 24 13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0 14. Udział w egzaminie / 2 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta:(Ʃ poz.1-14): 6,0 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli (Ʃ poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 3,0 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym (Ʃ poz. 2+3+4+5+7+8+9+10) 2,5 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Warunki i unormowania prawne eksploatacji pojazdów i środków transportowych. Charakterystyka systemu eksploatacji. Planowanie, organizowanie i kierowanie eksploatacją. Techniczna eksploatacja mechanizmów i układów silnika. Techniczna eksploatacja układów podwozia. Techniczna eksploatacja instalacji i urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Przechowywanie pojazdów i środków transportowych. Diagnostyczne metody oceny stanu technicznego. Badania techniczne. Ewakuacja pojazdów. Specyfika eksploatacji pojazdów i środków transportowych w różnych warunkach klimatycznych i terenowych. Eksploatacja pojazdów i środków transportowych w armiach NATO. Zagrożenia dla środowiska naturalnego. Zasady bezpieczeństwa eksploatacji. Systemy informatyczne wykorzystywane w eksploatacji. |
Pełny opis: |
Wykład / w zależności od tematyki stosowane będą następujące typy wykładów: konwencjonalny (treść przekazywana będzie bezpośrednio w gotowej postaci opisowej z obszernym wyjaśnieniem), problemowy (problem naukowy lub praktyczny), konwersatoryjny (fragmenty mówione połączone z wypowiedziami słuchaczy lub zadaniami teoretycznymi czy praktycznymi). 1. Unormowania prawne eksploatacji pojazdów i środków transportowych. Planowanie i organizowanie eksploatacji. Charakterystyka systemów eksploatacji pojazdów mechanicznych. Specyfika eksploatacji pojazdów mechanicznych w wojsku. Roczny Plan eksploatacji. Rozkaz wyjazdu / 1 godz. 2. Techniczna eksploatacja układów tłokowo-korbowego i rozrządu. Warunki pracy i ich wpływ na intensywność zużycia elementów układów tłokowo-korbowego i rozrządu silników. Warunki sprawności technicznej układów. Charakterystyki i objawy zużycia elementów układów tłokowo-korbowego i rozrządu. Regulacja mechanizmu rozrządu. Zasady wymiany paska zębatego napędu rozrządu. Ocena szczelności przestrzeni nadtłokowej cylindrów / 2 godz. 3. Techniczna eksploatacja układu smarowania. Zadania i warunki pracy oleju w układzie smarowania. Wpływ laków i nagarów na pracę silnika. Warunki sprawności technicznej układu smarowania. Systemy filtracji oleju. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu smarowania / 1 godz. 4. Techniczna eksploatacja układu chłodzenia i podgrzewania. Warunki pracy układu chłodzenia i podgrzewania silnika. Wpływ stanu cieplnego silnika na jego pracę i trwałość. Sposoby regulacji stanu cieplnego silnika. Płyny stosowane do chłodzenia silników i ich charakterystyki. Zasady użytkowania spalinowych podgrzewaczy rozruchowych. Podstawowe niesprawności eksploatacyjne układu chłodzenia i ich objawy. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układów chłodzenia i podgrzewania / 2 godz. 5. Techniczna eksploatacja układu zasilania silnika powietrzem. Charakterystyka zanieczyszczeń powietrza wokół poruszających się pojazdów. Wpływ pyłu drogowego na zużycie elementów silnika. Klasyfikacja filtrów powietrza silników pojazdów mechanicznych. Materiały filtracyjne. Filtracja powietrza w cyklonach i multicyklonach. Odsysanie pyłu. Charakterystyki filtru przegrodowego i bezwładnościowego. Warunki pracy i niesprawności eksploatacyjne przepływomierzy powietrza Warunki pracy i zasady użytkowania turbosprężarek. Obsługiwanie techniczne filtrów powietrza / 4 godz. 6. Techniczna eksploatacja układu zasilania silnika paliwem silników o zapłonie samoczynnym. Warunki pracy układu zasilania paliwem. Wymagania stawiane układom zasilania paliwem. Wpływ stanu technicznego układu zasilania paliwem na proces spalania i osiągi silnika. Podstawowe niesprawności eksploatacyjne układu i ich objawy. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne elementów aparatury paliwowej silników o zapłonie samoczynnym / 2 godz. 7. Techniczna eksploatacja układu powietrznego rozruchu. Zadania, warunki pracy i kryteria sprawności technicznej układu powietrznego rozruchu wozów bojowych. Regulacja rozdzielacza powietrza. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu powietrznego rozruchu / 2 godz. 8. Techniczna eksploatacja instalacji elektrycznej i elektronicznej pojazdów mechanicznych. Warunki pracy urządzeń elektrycznych i elektronicznych pojazdów mechanicznych. Wpływ warunków eksploatacji na stan techniczny akumulatorów. Zasiarczanienie i samowyładowanie akumulatora. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne akumulatorów, prądnic, alternatorów i rozruszników. Ustawianie świateł. Wykrywanie niesprawności instalacji elektrycznej / 2 godz. 9. Techniczna eksploatacja układu napędowego, mechanizmów skrętu i hamulców pojazdów gąsienicowych. Warunki pracy układu napędowego pojazdów gąsienicowych. Kryteria sprawności technicznej, objawy niesprawności i diagnozowanie sprzęgieł, skrzyń biegów, mechanizmów skrętu i hamulców pojazdów gąsienicowych / 2 godz. 10. Techniczna eksploatacja układu hydraulicznego sterowania i smarowania układu napędowego czołgu PT-91 oraz gąsienicowego układu jezdnego. Warunki pracy gąsienicowego układu jezdnego (GUJ). Napięcie gąsienic. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne GUJ. Zadania i kryteria sprawności technicznej układu hydraulicznego sterowania i smarowania (UHSiS) układu napędowego. Systemy filtracji oleju. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu UHSiS / 2 godz. 11. Techniczna eksploatacja układu jezdnego i kierowniczego pojazdów kołowych. Warunki pracy zawieszeń przy ruchu pojazdu w terenie. Czynniki decydujące o przyspieszonym zużyciu ogumienia. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu jezdnego. Kryteria sprawności technicznej układu kierowniczego. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu kierowniczego / 2 godz. 12. Techniczna eksploatacja układu hamulcowego pojazdów kołowych. Zadania i warunki sprawności technicznej układu hamulcowego. Wskaźnik skuteczności hamowania. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu hamulcowego samochodu ciężarowego / 2 godz. 13. Organizacja i wykonywanie badań technicznych pojazdów wojskowych. Aspekty prawne badań technicznych pojazdów wojskowych. Organizacja i wykonywanie badań technicznych pojazdów wojskowych. Zakres badania technicznego. Wymagania w stosunku do wojskowych stacji kontroli pojazdów i diagnostów / 2 godz. 14. Eksploatacja układu klimatyzacji pojazdów wojskowych. Wpływ warunków klimatycznych wewnątrz pojazdu na bezpieczeństwo ruchu i komfort kierowcy samochodu i załóg wozów bojowych. Warunki sprawności technicznej układu klimatyzacji. Systemy filtracji powietrza wlotowego do kabiny kierowcy. Obsługiwanie techniczne i diagnostyka układu klimatyzacji / 2 godz. 15. Przechowywanie wojskowych pojazdów i środków transportowych Wpływ warunków eksploatacji na procesy korozyjne i starzeniowe pojazdów mechanicznych. Metody przechowywania. Środki ochrony czasowej. Organizacja przechowywania pojazdów mechanicznych. Obsługiwanie techniczne wykonywane przed, w czasie i po okresie przechowywania / 2 godz. 16. Specyfika eksploatacji pojazdów i środków transportowych w różnych warunkach klimatycznych i terenowych. Charakterystyka utrudnionych warunków eksploatacji. Wpływ niskiej temperatury otoczenia na rozruch silnika spalinowego oraz pracę układów silnika i pojazdu. Zasady eksploatacji pojazdów w warunkach zimowych, górskich, terenowych i pustynnych. Metody i środki wspomagania rozruchu silnika w niskiej temperaturze - 2 godziny. Ćwiczenia / w zależności od tematyki stosowane będzie bezpośrednie lub pośrednie przekazywanie wiadomości, wymiana zdań między nauczycielem i studentami oraz wspólne rozwiązywanie problemów. 1. Eksploatacja pojazdów i środków transportowych w armiach NATO /2 godz. 2. Systemy informatyczne wykorzystywane w eksploatacji pojazdów mechanicznych / 2 godz. 3. Zagrożenia dla środowiska naturalnego wynikające z eksploatacji pojazdów i środków transportowych / 2 godz. 4. Ewakuacja pojazdów mechanicznych. Zasady bezpieczeństwa w czasie eksploatacji / 2 godz. Laboratoria / stosowane będą problemowe metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, oparte na twórczej aktywności poznawczej, polegającej na rozwiązywaniu problemów umożliwiających przekształcanie wiedzy biernej w wiedzę czynną oraz sprzyjające przyswajaniu nowych wiadomości z stosowaniem ich w praktyce/metody dydaktyczne. 1. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie techniczne filtrów powietrza / 2 godz. 2. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie techniczne układu zasilania paliwem / 2 godz. 3. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie ogumienia, układu TPMS. Wyważanie kół / 2 godz. 4. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie techniczne układów chłodzenia, smarowania i powietrznego rozruchu / 2 godz. 5. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie techniczne silnika KTO Rosomak / 2 godz. 6. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie techniczne układu napędowego i mechanizmów skrętu / 2 godz. 7. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie techniczne gąsienicowego układu jezdnego i UHSiS układu napędowego / 2 godz. 8. Ocena stanu technicznego i obsługiwanie układu klimatyzacji / 2 godz. 9. Użytkowanie urządzeń do konserwacji i magazynowania pojazdów mechanicznych. Konserwacja silników spalinowych / 2 godz. 10. Uruchamianie silników w niskiej temperaturze i obsługiwanie urządzeń rozruchowych / 2 godz. |
Literatura: |
podstawowa: • Dziubak T.: Filtracja powietrza wlotowego do silników spalinowych pojazdów mechanicznych, WAT, Warszawa 2012. • Hebda M.: Eksploatacja samochodów, ITE 2006. • Koliński K., A Piętak.: Techniczna eksploatacja pojazdów mechanicznych (Przechowywanie). Skrypt WAT (S-51477), Warszawa 1994. • Niziński S., Tylicki H.: Diagnostyka pojazdów kołowych. Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1999. • Kasedorf J.: Zasilanie wtryskowe olejem napędowym,1988. • Kołowy Transporter Opancerzony 8×8 Rosomak, Instrukcja Eksploatacji, Opis i użytkowanie. WZM Siemianowice, 2006. • Opis techniczny czołgu PT-91. Instrukcja ZM BUMAR ŁABĘDY, 1994. • Przepisy o gospodarowaniu mieniem służby czołgowo-samochodowej. MON, 1991. • Wóz 172M. Opis i użytkowanie. MON 1979. • Zespół Zakładu Eksploatacji Pojazdów: Techniczna eksploatacja pojazdów mechanicznych (Podwozia). Skrypt WAT (S-51123), 1993. • Zespół Zakładu Eksploatacji Pojazdów: Techniczna eksploatacja pojazdów mechanicznych. Ćwiczenia laboratoryjne. Skrypt WAT (S-49866), Warszawa 1991. uzupełniająca: • Budowa i naprawa samochodów STAR 266 i pochodnych. WPM „WEMA”, Warszawa 1988. • Deh U.: Klimatyzacja w samochodzie, WKŁ 2005 • SITEK K.: Diagnostyka samochodowa, WKŁ 2006 • Kasedorf J.: Zasilanie wtryskowe benzyną,1989. • Merkisz J.: Ekologiczne problemy silników spalinowych, T1, Politechnika Poznańska 1999. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części maszyn (w tym ich zastosowania w pojazdach i maszynach) K_W06. W2 / Zna typowe technologie inżynierskie ma orientację w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych budowy maszyn i urządzeń technicznych / K_W21. U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie/ K_U01 U2 / Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych (mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych) oraz symulacje komputerowe zmian wartości w funkcji przyjętych zmiennych, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski / K_U08 U3 / Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz innych zajmujących się, eksploatacją i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z tą pracą / K_U16 K1 / Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (moderatora, członka), ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania / K_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. • egzamin jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego, • warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń i ćwiczeń laboratoryjnych, • warunek konieczny do uzyskania zaliczenia: uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego, który obejmuje całość treści programu przedmiotu oraz uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń laboratoryjnych oraz ćwiczeń audytoryjnych, • warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych są pozytywne oceny z wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem, • warunkiem zaliczenia ćwiczenia laboratoryjnego są pozytywne oceny: z przygotowania oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania. • warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest pozytywna ocena z wykonania zadania domowego i zreferowania jego treści na zajęciach. efekty W1, W2, U1 - sprawdzenie podczas egzaminu przedmiotu; efekty U1, K1 - sprawdzenie na ćwiczeniach audytoryjnych; efekty U1, U2, U3, K1 - sprawdzenie na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
Praktyki zawodowe: |
Pominąć |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.