Techniczna eksploatacja pojazdów i środków transportowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMLCSI7-TEPiST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniczna eksploatacja pojazdów i środków transportowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | w -32 egz, ćw - 8, lab - 20 zal |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa pojazdów wojskowych. Wymagania wstępne: znajomość budowy i działania podwozi pojazdów wojskowych Urządzenia elektryczne i osprzęt elektroniczny wozów bojowych. Wymagania wstępne: znajomość urządzeń elektrycznych i elektronicznych wozów bojowych Budowa silników spalinowych i napędów hybrydowych. Wymagania wstępne: znajomość budowy i działania silników spalinowych oraz napędów hybrydowych |
Programy: | Kierunek Mechanika i budowa maszyn/ Specjalność Logistyka wojskowa |
Autor: | dr hab. inż. Tadeusz DZIUBAK, prof. WAT |
Skrócony opis: |
Warunki eksploatacji wojskowych pojazdów i środków transportowych. Ogólna charakterystyka systemu eksploatacji. Techniczna eksploatacja mechanizmów i układów silnika. Techniczna eksploatacja układów podwozia i nadwozia. Techniczna eksploatacja instalacji i urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Przechowywanie pojazdów i środków transportowych. Diagnostyczne metody oceny stanu technicznego. Badania techniczne. Ewakuacja pojazdów. Specyfika eksploatacji pojazdów i środków transportowych w różnych warunkach klimatycznych i terenowych. Zagrożenia dla środowiska naturalnego występujące w procesie eksploatacji. Zasady bezpieczeństwa eksploatacji. |
Pełny opis: |
Warunki eksploatacji i unormowania prawne eksploatacji pojazdów i środków transportowych Charakterystyka systemów eksploatacji. Specyfika eksploatacji pojazdów mechanicznych w wojsku. Techniczna eksploatacja układów tłokowo-korbowego i rozrządu oraz mechanizmu przekładniowego Warunki pracy i ich wpływ na intensywność zużycia elementów układów tłokowo-korbowego i rozrządu silników. Warunki sprawności technicznej układów. Charakterystyki i objawy zużycia elementów układów tłokowo-korbowego, rozrządu i mechanizmu przekładniowego. Regulacja mechanizmu rozrządu. Zasady wymiany paska zębatego rozrządu. Techniczna eksploatacja układu smarowania Warunki pracy oleju w układzie smarowania. Warunki sprawności technicznej układu smarowania. Wpływ stanu technicznego układu smarowania na procesy tarcia i zużycia elementów silnika. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu smarowania. Techniczna eksploatacja układu chłodzenia i podgrzewania Warunki pracy układu chłodzenia i podgrzewania silnika. Warunki sprawności technicznej. Wpływ stanu cieplnego silnika na jego pracę i trwałość. Sposoby regulacji stanu cieplnego silnika. Płyny stosowane do chłodzenia silników i ich charakterystyki. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układów chłodzenia i podgrzewania. Techniczna eksploatacji układu zasilania silnika powietrzem Wartości stężenia zanieczyszczenia powietrza wokół pojazdów poruszających się w różnych warunkach terenowych. Pyły drogowe i ich charakterystyka. Wpływ zanieczyszczeń powietrza na trwałość silnika. Wymagania stawiane układom zasilania powietrzem. Ocena jakości filtracji - charakterystyki filtrów. Obsługiwanie techniczne filtrów powietrza. Techniczna eksploatacja układu zasilania silnika paliwem silników o zapłonie samoczynnym Warunki pracy układu zasilania paliwem. Wymagania stawiane układom zasilania paliwem. Wpływ kąta wyprzedzenia wtrysku i ciśnienia otwarcia wtryskiwacza na proces spalania i osiągi silnika. Ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne elementów aparatury paliwowej silników o zapłonie samoczynnym. Techniczna eksploatacja układu powietrznego rozruchu Warunki rozruchu silnika. Warunki pracy i kryteria sprawności technicznej układu powietrznego rozruchu. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu powietrznego rozruchu. Techniczna eksploatacja instalacji elektrycznej pojazdów mechanicznych Warunki pracy i kryteria sprawności technicznej urządzeń elektrycznych. Wpływ warunków eksploatacji na stan techniczny akumulatorów. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne akumulatorów, prądnic, alternatorów i rozruszników. Wykrywanie niesprawności instalacji elektrycznej. Techniczna eksploatacja układu napędowego, mechanizmów skrętu i hamulców pojazdów gąsienicowych Warunki pracy i kryteria sprawności technicznej sprzęgieł. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne sprzęgieł. Warunki pracy i ich wpływ na intensywność zużycia przekładni zębatych. Warunki pracy i kryteria sprawności technicznej mechanizmów skrętu i hamulców. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne mechanizmów skrętu i hamulców wozów bojowych. Techniczna eksploatacja gąsienicowego układu jezdnego Warunki pracy gąsienicowego układu jezdnego. Wpływ stanu technicznego układu jezdnego na średnią prędkość czołgu. Napięcie gąsienic. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne gąsienicowego układu jezdnego. Techniczna eksploatacja układu hydraulicznego sterowania i smarowania układu napędowego czołgu PT-91 Warunki pracy i kryteria sprawności technicznej układu. Niesprawności eksploatacyjne i sposoby ich usuwania. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne UHSiS układu napędowego. Techniczna eksploatacja układu jezdnego i kierowniczego pojazdów kołowych Warunki pracy zawieszeń przy ruchu pojazdu w terenie. Zasady racjonalnej eksploatacji ogumienia. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu jezdnego. Warunki pracy i kryteria sprawności technicznej układu kierowniczego. Wpływ ustawienia kół na stateczność prowadzenia samochodu. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu kierowniczego. Techniczna eksploatacja układu hamulcowego pojazdów kołowych Wpływ warunków eksploatacji na moment tarcia hamulców. Charakterystyki właściwości tarciowych i zużyciowych tworzyw wysokociernych. Kryteria sprawności technicznej układu hamulcowego. Diagnozowanie i obsługiwanie techniczne układu hamulcowego. Organizacja i wykonywanie badań technicznych pojazdów wojskowych Aspekty prawne badań technicznych pojazdów wojskowych. Organizacja i wykonywanie badań technicznych pojazdów wojskowych. Zakres badania technicznego. Wymagania w stosunku do wojskowych stacji kontroli pojazdów i diagnostów. Przechowywanie wojskowych pojazdów i środków transportowych Wpływ warunków eksploatacji na procesy korozyjne i starzeniowe pojazdów mechanicznych. Metody przechowywania. Organizacja przechowywania pojazdów mechanicznych. Środki ochrony czasowej. Specyfika eksploatacji pojazdów i środków transportowych w różnych warunkach klimatycznych i terenowych Eksploatacja pojazdów mechanicznych w warunkach zimowych i letnich. Eksploatacja pojazdów mechanicznych w terenie górskim, bagnistym, piaszczystym i na bezdrożach. |
Literatura: |
podstawowa: T. Dziubak: Filtracja powietrza wlotowego do silników spalinowych pojazdów mechanicznych, WAT, Warszawa 2012 K. Koliński, A. Piętak: Techniczna eksploatacja pojazdów mechanicznych (Przechowywanie). Skrypt WAT (S-51477), Warszawa 1994. S. Niziński, H. Tylicki: Diagnostyka pojazdów kołowych. Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1999. Kołowy Transporter Opancerzony 8×8 Rosomak, Instrukcja Eksploatacji, Opis i użytkowanie. WZM Siemianowice, 2006. Wóz 172M. Opis i użytkowanie. MON 1979. Zespół Zakładu Eksploatacji Pojazdów: Techniczna eksploatacja pojazdów mechanicznych (Podwozia). Skrypt WAT (S-51123), 1993. Zespół Zakładu Eksploatacji Pojazdów: Techniczna eksploatacja pojazdów mechanicznych. Ćwiczenia laboratoryjne. Skrypt WAT (S-49866), Warszawa 1991. Przepisy o gospodarowaniu mieniem służby czołgowo-samochodowej. MON, 1991. Opis techniczny czołgu PT-91. Instrukcja ZM BUMAR ŁABĘDY, 1994. Poradnik do wykonywania obsługiwań technicznych czołgu PT-91 (T-72). ŚOW, 1999. Budowa i naprawa samochodów STAR 266 i pochodnych. WPM „WEMA”, Warszawa 1988. |
Efekty uczenia się: |
W 1– Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania maszyn, urządzeń i pojazdów mechanicznych wykorzystywanych w logistyce/ K_W17. W 2– Student ma podstawową wiedzę w zakresie płynów eksploatacyjnych stosowanych w maszynach wykorzystywanych w logistyce, ich właściwości, doboru i zastosowania / K_W20. W 3 – Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie płynów eksploatacyjnych stosowanych w budowie maszyn i szczegółową w zakresie oceny ich własności i zastosowania/ K_W07. U 1 – Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik (ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie) w środowisku zawodowych i w innych środowiskach/ K_U02 K 1- Student ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera-logistyka, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje/ K_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu Egzamin jest prowadzony w formie sprawdzianu pisemnego lub ustnego; Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych oraz zajęć laboratoryjnych. Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: • efekty z kategorii wiedzy weryfikowane są podczas ćwiczeń i egzaminu; • efekty z kategorii umiejętności weryfikowane są podczas ćwiczeń i ćwiczeń laboratoryjnych; • efekty z kategorii kompetencji społecznych weryfikowane są podczas ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.