Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa pojazdów wojskowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMIWSI-83-BPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Budowa pojazdów wojskowych
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 16/+, C 14/+, L -/-, sem/-, proj /- Razem: 30 2 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

Budowa pojazdów - znajomość ogólnej budowy pojazdów,

Podstawy eksploatacji urządzeń technicznych - znajomość zasad planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia prawidłowej eksploatacji maszyn i urządzeń

Programy:

III/ Mechanika i budowa maszyn /Maszyny inżynieryjne

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. Udział w wykładach /16

2. Udział w laboratoriach /0

3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /14

4. Udział w projektach /0

5. Udział w seminariach /0

6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12,8

7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0

8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 14

9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0

10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0

11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 4,5

12. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0

13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 12

14. Udział w egzaminie / 0

15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta (Suma poz. 1÷13) 75,3 / 30 = 2,5 = 2,0 pkt ECTS

16. Zajęcia z udziałem nauczycieli (Suma poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 69 / 30 = 1,1 = 1 pkt ECTS

17. Zajęcia o charakterze praktycznym (Suma poz. 2+3+4+5+7+8+9+10) =2 pkt ECTS

Skrócony opis:

Główne cechy bojowe gąsienicowych wozów bojowych (gwb). Budowa kadłubów pancernych i wież. Właściwości chroniące pancerza. Klasyfikacja układów przeniesienia mocy (UPM), działania ich w ruchu prostoliniowym i przy skręcie. Budowa i działanie mechanizmów ciernych (sprzęgieł głównych i hamulców), skrzyń biegów, przekładni wstępnych i bocznych oraz mechanizmów skrętu. Budowa

i działanie hydraulicznych zespołów napędowych Hydromechaniczne UPM typu szeregowego, zasada działania. Budowa i działanie gąsienicowego układu jezdnego (mechanizm gąsienicowy zawieszenie gwb). Urządzenia dodatkowe i specjalne gwb, pokonywanie głębokich przeszkód wodnych. Ogólny układ konstrukcyjny pojazdu kołowego (KTO). Zasady bezpiecznej eksploatacji pojazdów wojskowych.

Pełny opis:

Wykład /metody dydaktyczne: podająco - programowa (wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych):

1. Główne cechy bojowe gąsienicowych wozów bojowych (GWB). Budowa ka

dłubów pancernych i wież. Właściwości chroniące pancerza./2

2. Klasyfikacja układów przeniesienia mocy. Zasada działania w ruchu prostoli

niowym i przy skręcie./2

3. Zadania mechanizmów ciernych. Budowa i działanie sprzęgieł głównych

i hamulców./2

4. Budowa i działanie skrzyń biegów GWB – BWP, PT-91. Przekładnie wstępne

i boczne./2

5. Zadania mechanizmów skrętu. Budowa i działanie mechanizmów skrętu

(sprzęgło boczne, DPMS, o podwójnym doprowadzeniu energii)./2

6. Hydrauliczne zespoły napędowe (sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne,

przekładnie hydrostatyczne)- budowa i działanie. HUPM typu szeregowego

i zasada działania./2

7. Gąsienicowy układ jezdny. Budowa i działanie mechanizmu gąsienicowego

gwb. Budowa i działanie zawieszeń GWB./2

8. Zasady bezpiecznej eksploatacji pojazdów wojskowych./2

Ćwiczenia /metody dydaktyczne: metoda praktyczno-problemowa (praktyczne zapoznanie się z rozwiązaniami konstrukcyjnymi zespołów i układów pojazdów):

1. Praktyczne zapoznanie z ogólna budową GWB (T-72, PT-91, BWP, MTLB,

WZT) (ppm)./2

2. Ogólna budowa silników GWB. Działanie układów silników GWB./2

3. Budowa i działanie skrzyń biegów GWB – BWP, PT-91. Przekładnie wstępne

i boczne./2

4. Przegląd UPM typu mechanicznego./2

5. Urządzenia dodatkowe i specjalne GWB (trały urządzenia spycharkowe,

wyrzutnie ładunków wydłużonych). Pokonywanie głębokich przeszkód wod

nych./2

6. Ogólny układ konstrukcyjny opancerzonego KTO (oraz MRAP) rozmieszcze

nie poszczególnych układów. Konstrukcja nadwozia i opancerzenia dodat

kowego./2

7. Budowa wspornika zintegrowanego KTO, zawieszenie i koła. Działanie wybra-nych układów KTO./2

Literatura:

podstawowa:

- WZM Siemianowice Śląskie: Kołowy Transporter Opancerzony 8x8 Rosomak. Instrukcja eksploatacji. Opis i użytkowanie. 2006

- T. Koszycki, J. Wysocki: Budowa pojazdów gąsienicowych. Skrypt WAT

(S-49213), Warszawa 1989.

- DWLąd, SWPiZ – Czołg Leopard 2 opis, cz. 1 i 2, Warszawa 2006.

- A. W. Chodkowski: konstrukcja i obliczanie szybkobieżnych pojazdów gąsieni-cowych. WKiŁ, Warszawa 1990

- T. Koszycki, E. Kraszewski: Konstrukcja pojazdów gąsienicowych. S-46717,1985

- MON: Wóz 172M. Opis i użytkowanie. 1979

uzupełniająca:

- ZM BUMAR ŁABĘDY: Opis techniczny czołgu PT-91. 1994

- SOW: Poradnik do wykonywania obsługiwani technicznych czołgu PT-91 (T-72). 1999

- Artykuły z czasopism „Nowa technika wojskowa”, „Raport” itp.

Efekty uczenia się:

W1- posiada wiedzę z zakresu budowy, zasad działania i właściwości bojowych i technicznych podstawowego UiSW będącego na wyposażeniu SZ RP, w tym gąsienicowych i kołowych wozów bojowych oraz środków transportowych ich zespołów, urządzeń, systemów i układów W_28B_3

W2- student posiada wiedzę w zakresie pozwalającym na wykorzystanie możliwości bojowych powierzonego sprzętu wojskowego oraz organizację obsługiwań technicznych/ W_SW_5

W3 - ma szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów mechanicznych/ K_W09,

U1 - student posiada umiejętności oceny właściwości bojowych i technicznych UiSW oraz jego doboru do realizacji zadań bojowych i transportowych U_28B_1

U2 - student potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania maszyn, urządzeń i obiektów wykorzystywanych w logistyce/ U_SW_2

U3 - potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie/ K_U01

U4 - potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania, ocenić rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy i usługi w zakresie mechaniki i budowy maszyn/ K_U18

K1 - student jest gotowy do samodoskonalenia i utrzymania wiedzy w zakresie rozwoju sprzętu technicznego i logistycznego w środowisku militarnym i cywilnym K_28B_1

K2 - student rozumie idee uczenia się przez całe życie oraz wykazuje gotowość do pogłębiania wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zadań na zajmowanym stanowisku w określonym rodzaju wojsk/służb/ K_SW_1

K3 - rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia II stopnia, studia podyplomowe, kursy), potrafi inspirować i organizować proces podnoszenia kwalifikacji zawodowych osobistych i innych osób/ K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia.

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego (warunek konieczny do uzyskania zaliczenia: uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego, który obejmuje całość treści programu przedmiotu oraz uzyskanie pozytywnych ocen cząstkowych).

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: odpowiedzi na zadane pytania i sprawdzianu pisemnego.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń i seminarium.

Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1 - sprawdzenie jest podczas ćwiczeń.

Osiągnięcie efektu W1, W2, U1, U2, K1 - sprawdzenie jest podczas zaliczenia.

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia):

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)