Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMIWSI-61-BRD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 16/+ ; C 8/z ; L 4/z; 0 sem/-; 0 proj/- ; Razem: 28

Przedmioty wprowadzające:

brak - przedmiot realizowany na I semestrze

Programy:

semestr I / Mechanika i budowa maszyn / wszystkie specjalności

Autor:

dr inż. Andrzej Żuchowski

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. Udział w wykładach / 16

2. Udział w laboratoriach / 4

3. Udział w ćwicz. audytoryjnych / 8

4. Udział w projektach / 0

5. Udział w seminariach / 0

6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12,8

7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 4

8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 8

9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0

10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0

11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 4,2

12. Przygotowanie do egzaminu (1+2+3+4+5) / 0

13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 11.2

14. Udział w egzaminie / 0

15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta ( poz. 1÷13):

68,2 / 30 = 2,27 = 2,5 pkt ECTS

16. Zajęcia z udziałem nauczycieli ( poz. 1+2+3+4+5 +11+14):

32,2 / 30 = 1,07 = 1 pkt ECTS

17. Zajęcia o charakterze praktycznym ( poz. 2+3+4+5+7+8+9+10):

24 / 30 = 0,80 = 1 pkt ECTS


Skrócony opis:

Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Przyczyny i skutki wypadków drogowych. Rola kierowcy w ruchu drogowym. Układy bezpieczeństwa w pojazdach. Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pełny opis:

Wykład / metoda podająca (usystematyzowane przekazywanie informacji w oparciu o prezentację multimedialną)

1. Wskaźniki oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Zależności przyczynowo-skutkowe w systemie człowiek-pojazd-otoczenie. Nadzorowanie ruchu drogowego / 4

2. Psychofizyczne cechy kierowcy. Agresja w ruchu drogowym. Nietrzeźwi użytkownicy dróg. Młodzi kierowcy. Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego / 4

3. Możliwości ochronne układów bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach. Wymagania normatywne i metody badań / 4

4. Sprawcy i ofiary wypadków drogowych. Prawa i obowiązki uczestnika wypadku drogowego / 2

5. Zaliczenie przedmiotu (sprawdzian pisemny) / 2

Ćwiczenia: metoda problemowa (analiza czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego)

1. Niebezpieczne zachowania kierowców i pieszych – analiza typowych sytuacji wypadkowych / 2

2. Nadmierna prędkość jako główna przyczyna wypadków drogowych / 2

3. Analiza czynników wpływających na odległość bezpieczną pojazdów / 2

4. Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego / 2

Zajęcia laboratoryjne: metoda praktyczno-problemowa

1. Badania wybranych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego (ocena widoczności z samochodu, pomiary czasu reakcji kierowcy, rola pasów bezpieczeństwa w ochronie pasażerów) / 4

Literatura:

podstawowa:

Wicher J.: Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKŁ 2012.

uzupełniająca:

Gidlewska K., Prochowski L.: Bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Problem młodych kierowców, Wydawnictwo WAT, 2007.

Strona internetowa Krajowej Rady BRD - www.krbrd.gov.pl.

Efekty uczenia się:

W1 / zna zagrożenia w ruchu drogowym oraz sposoby ich ograniczania / K_W24

W2 / zna możliwości ochronne układów bezpieczeństwa w pojazdach

/ K_W08

U1 / rozumie potrzebę działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, potrafi ocenić własną postawę, jako uczestnika ruchu drogowego / K_U15

K1 / ma świadomość rozmiarów strat społecznych i ekonomicznych, powodowanych przez wypadki drogowe / K_K02

K2 / ma świadomość odpowiedzialności za swoje decyzje jako uczestnik ruchu drogowego, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się w umiejętnościach kierowcy / K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego na ostatnim wykładzie. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń oraz zaliczenie laboratorium.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: ocen za zadania domowe.

Laboratorium zaliczane jest na podstawie: udziału w zajęciach. W przypadku nieobecności na zajęciach, student wykonuje pracę pisemną, na temat wydany przez prowadzącego wykłady.

efekty W1, W2 - sprawdzenie podczas zaliczenia przedmiotu i na ćwiczeniach;

efekty U1, K1, K2 - sprawdzenie na ćwiczeniach i laboratorium;

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)