Budowa pojazdów kołowych 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMCWSJ-19Z3-BPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0716) Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
|
Nazwa przedmiotu: | Budowa pojazdów kołowych 1 |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/+, C 24/+, L 4/z, razem: 58 godz., 5,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa pojazdów - zna ogólną budowę i działanie podstawowych zespołów i układów pojazdu. Grafika inżynierska - potrafi wykorzystać znormalizowane elementy rysunku technicznego i posiada umiejętność czytania rysunku technicznego części maszyn. Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn 1 i 2 - znajomość możliwości kształtowania struktury i własności materiałów metodami technologicznymi, warunków pracy oraz mechanizmów zużycia. |
Programy: | III semestr / Mechanika i budowa maszyn / Specjalność: czołgowo-samochodowa |
Autor: | dr inż. Marcin Wieczorek |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta (godz.): 1. Udział w wykładach / 30 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 24 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 4 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 30 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 24 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 4 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 15 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 15 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 146 godz. / 4,9 ECTS, przyjęto 5,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli : 73 godz./ 2,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 116 godz./ 3,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Struktura parku samochodowego SZ RP i innych armii NATO. Charakterystyka techniczna i użytkowa pojazdów kołowych SZ RP i innych państw NATO. Budowa i działanie mechanizmów układu napędowego w wybranych kołowych pojazdach wojskowych. Ramy, zawieszenie i ogumienie pojazdów wojskowych, pojazdy ze zmienną liczbą osi. Budowa i działanie mechanizmu kierowniczego i zwrotniczego (także w pojazdach wieloosiowych i ze skrętną tylną osią) oraz układów wspomagania. Układ pneumatyczny. Budowa i działanie mechanizmów hamowania bębnowych i tarczowych w samochodach ciężarowych, hamulce pomocnicze i długotrwałego działania w wybranych wojskowych pojazdach kołowych. Historia rozwoju i charakterystyka konstrukcji samochodów opancerzonych i kołowych transporterów opancerzonych. Konstrukcja nadwozia, rozmieszczenie elementów, przeznaczenie luków KTO Rosomak oraz HMMWV. Układy KTO Rosomak. Wyposażenie specjalne zwiększające zdolność do pokonywania terenu przez KTO Rosomak (wciągarka, pływanie itp.). |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Struktura oraz środki transportu kołowego w SZ RP i NATO/ 2 Pojęcie i podział na klasy mobilności. Wymagania techniczne i taktyczne. Grupy pojazdów WP. 2. Układ napędowy pojazdów kołowych grup I÷V / 4 Sprzęgła, skrzynie biegów typu S oraz R, skrzynie rozdzielcze, przeguby, mosty napędowe, blokada mechanizmu różnicowego zwolnice. Schematy kinematyczne i przegląd budowy. 3. Układ jezdny wojskowych środków transportu drogowego / 2 Rodzaje ram. Zawieszenie zależne z metalowymi i pneumatycznymi elementami sprężystymi. Schematy, przenoszenie sił, zalety i wady stosowanych rozwiązań. Opony samochodów wojskowych. 4. Układ kierowniczy środków transportu drogowego / 2 Mechanizm zwrotniczy i kierowniczy – wymagania, zadania, budowa i działanie w pojazdach wieloosiowych. Przekładnie kierownicze. Mechanizmy wspomagania – budowa i działanie 5. Układ pneumatyczny współczesnych samochodów ciężarowych / 2 Elementy układu przygotowania i gromadzenia powietrza. Wykorzystanie powietrza w układach wspomagania pracy kierowcy. 6. Układ hamulcowy samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych / 2 Mechanizmy hamowania. Hydrauliczna pompa hamulcowa. Zawór główny i siłowniki pneumatyczne. 7. Nadwozia pojazdów wojskowych i ich przystosowanie do działania w obszarach o podwyższonym zagrożeniu. / 2 Rodzaje kabin. Cechy konstrukcyjne nadwozi o zwiększonym stopniu ochrony. 8. Historia rozwoju oraz ogólna budowa samochodów opancerzonych i kołowych transporterów opancerzonych / 2 Rys historyczny rozwoju kołowych pojazdów opancerzonych. Przegląd charakterystycznych rozwiązań konstrukcji pojazdów współczesnych. Przewidywane tendencje rozwojowe. 9. Budowa i działanie podstawowych układów silnika KTO Rosomak / 3 Schematy funkcjonalne układów smarowania, chłodzenia, zasilania paliwem, podgrzewacz – rozmieszczenie elementów w kadłubie. 10. Budowa i działanie układu napędowego KTO Rosomak / 2 Automatyczna skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza, przekładnie mostowe, wały i przeguby, zwolnice. 11. Układ kierowniczy i hamulcowy KTO Rosomak / 3 Budowa układu zwrotniczego, mechanizm kierowniczy, rozmieszczenie i działanie układu wspomagania. Hydrauliczny moduł sterujący. Budowa i działanie mechanizmów hamowania. Hamulec postojowy. 12. Kadłub, układ jezdny i ogumienie KTO Rosomak / 2 Budowa kadłuba, wspornik zintegrowany, budowa i działanie zawieszenia (wahacze, element sprężysto-tłumiący, zmiana wysokości położenia nadwozia, koło z wkładką) 13. Układy zwiększające zdolność do pokonywania terenu przez KTO Rosomak / 2 Budowa i działanie wciągarki, układu CPK, przystosowanie do pokonywania przeszkody wodnej pływaniem itp. Ćwiczenia audytoryjne: 1. Klasyfikacja i charakterystyka techniczna pojazdów użytkowanych w SZ RP i w NATO / 2 Zapoznanie z podstawowymi pojazdami użytkowanymi w WP, armii USA, innych krajach. 2. Przegląd budowy mechanizmów układu napędowego / 6 Budowa i działanie sprzęgła pchanego, ciągniętego. Mechanizmy wspomagania wyłączaniem sprzęgła. Skrzynia biegów typu R i S – przegląd budowy, szkice kinematyczne. Automatyczna skrzynia biegów (Allison i ZF). Mosty napędowe. Mechanizm różnicowy (międzyosiowy i międzykołowy) i jego blokowanie. Wyznaczanie widoczności i ograniczeń prędkości w zależności od warunków zadania (prędkość projektowa, miarodajna, promień łuku, rodzaj i szerokość drogi itp.). 3. Przegląd budowy mechanizmów układu napędowego. Obliczanie przełożeń / 2 Obliczanie przełożeń dla skrzyń S i R. Przekładnia planetarna. Obliczenie przełożeń na podstawie schematów skrzyń biegów, zwolnic. 4. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu jezdnego i kierowniczego wojskowych pojazdów kołowych / 2 5. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu hamulcowego wojskowych pojazdów kołowych. Hamulec długotrwałego działania / 2 6. Ogólny układ konstrukcyjny KTO Rosomak. Rozmieszczenie elementów układów silnika i pojazdu (ćwiczenia ze sprzętem) / 2 7. Budowa i działanie układu chłodzenia, smarowania i zasilania silnika KTO Rosomak (ćwiczenia ze sprzętem) / 2 8. Budowa i działanie układu pneumatycznego i hydraulicznego KTO Rosomak (ćwiczenia ze sprzętem) / 2 9. Budowa i działanie układów jezdnego, kierowniczego, hamulcowego KTO Rosomak / 2 10. Miejsce pracy kierowcy KTO Rosomak (ćwiczenia ze sprzętem) / 2 Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Manewry pojazdu - wyznaczenie szerokości pasa ruchu i minimalnego pro-mienia zawracania zespołu samochodu z przyczepą/naczepą / 2 Pomiary praktyczne z określenia potrzebnej szerokości korytarza dla ruchu pojazdu z przyczepą (modyfikacja kątów skrętu kół pojazdu ciągnącego). Ćwiczenia obliczeniowe dla samochodu z naczepą na podstawie parametrów geometrycznych zespołu pojazdów. 2. Przegląd budowy i wykorzystanie układów specjalnych KTO Rosomak / 2 Wykorzystanie układów umożliwiających pływanie, samoewakuację, pokonywanie grząskiego terenu. |
Literatura: |
Podstawowa: • Praca zbiorowa, Eksploatacja wojskowych pojazdów mechanicznych. Cz.1. Skrypt WAT, Warszawa 1987. • L.Prochowski, A.Żuchowski, Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa 2004 lub kolejne. • P.Fundowicz, M.Radzimierski, M.Wieczorek, Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych, WSIP, Warszawa 2013 lub kolejne. • Kołowy Transporter Opancerzony 8x8 Rosomak, Instrukcja eksploatacji. Opis i użytkowanie, WZM Siemianowice Śląskie, 2006 (lub późniejsze). Uzupełniająca: • Instrukcje pojazdów wojskowych, Wydawnictwo MON. • J.Reimpell, Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji, WKiŁ, Warszawa 2004. • M.Zając, Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów, WKiŁ, Warszawa 2003. • Prochowski L., Żuchowski A., Technika transportu ładunków, WKŁ, 2009. • Czasopisma techniczno-wojskowe (Nowa Technika Wojskowa, Raport- Wojsko-Technika-Obronność, Przegląd Sił Zbrojnych, Samochody Specjalne, Wojsko i Technika, Technika i Vooruzenie, Military Technology). |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie budowy pojazdów kołowych użytkowanych w SZ RP / W_38T01_1, K_W_08 W2 / Zna właściwości bojowe i techniczne pojazdów kołowych w SZ RP oraz armii innych państw / W_38T01_1, W_SW_2 U1 / Potrafi oceniać właściwości bojowe i techniczne pojazdów kołowych, w tym dobierać je do realizowanych zadań bojowych i transportowych / U_38T01_1 U2 / Potrafi wykorzystać pojazdy kołowe do prowadzenia działań wojskowych / U_38T01_6, U_SW_2, K_U_19 U3 / Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z budowy pojazdów kołowych / U_38T01_8, K_U_04 K1 / Jest gotów do samokształcenia i rozwijania swojej wiedzy w zakresie budo-wy pojazdów kołowych / K_38T01_4, K_SW_1, K_K01 K2 / Jest gotów do wykorzystania wiedzy specjalistycznej do rozwiązywania problemów związanych z użytkowaniem pojazdów kołowych, jest świadomy odpowiedzialności za powierzony sprzęt / K_38T01_5, K_SW_5, K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Wykład zaliczany jest na podstawie: ocen ze sprawdzianów. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen bieżących z odpowiedzi ustnych i pisemnych, ocen z realizowanych zadań i opracowań. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: bieżących ocen sprawdzających wiedzę i opracowanego sprawozdania. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: cząstkowych pisemnych spraw-dzianów pisemnych. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: uzyskanie pozytywnej oceny średniej ze sprawdzianów pisemnych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. Osiągnięcie efektów W1, W2, U1 - weryfikowane jest weryfikowane jest podczas pisemnych zaliczeń. Osiągnięcie efektów U1, U2, K1 - sprawdzane jest podczas konwersacji na wykładzie oraz realizacji ćwiczeń. Osiągnięcie efektów W1, U1, K2 - sprawdzane jest sprawdzane jest podczas zająć praktycznych na ćwiczeniach i ćwiczeniach laboratoryjnych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Laboratorium, 4 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Marcin Wieczorek, Mateusz Ziubiński, Marcin Żmuda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.