Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa pojazdów kołowych 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMCWSJ-19Z3-BPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0716) Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Budowa pojazdów kołowych 1
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

jednolite magisterskie

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 30/+, C 24/+, L 4/z, razem: 58 godz., 5,5 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

Budowa pojazdów - zna ogólną budowę i działanie podstawowych zespołów i układów pojazdu.

Grafika inżynierska - potrafi wykorzystać znormalizowane elementy rysunku technicznego i posiada umiejętność czytania rysunku technicznego części maszyn.

Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn 1 i 2 - znajomość możliwości kształtowania struktury i własności materiałów metodami technologicznymi, warunków pracy oraz mechanizmów zużycia.


Programy:

III semestr / Mechanika i budowa maszyn /

Specjalność: czołgowo-samochodowa


Autor:

dr inż. Marcin Wieczorek

Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta (godz.):

1. Udział w wykładach / 30

2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 24

3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 4

4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0

5. Udział w seminariach / 0

6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 30

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 24

8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 4

9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0

10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0

11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 15

12. Przygotowanie do egzaminu / 0

13. Przygotowanie do zaliczenia / 15

14. Udział w egzaminie / 0

Sumaryczne obciążenie pracą studenta:

146 godz. / 4,9 ECTS, przyjęto 5,5 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli : 73 godz./ 2,5 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 116 godz./ 3,0 ECTS


Skrócony opis:

Struktura parku samochodowego SZ RP i innych armii NATO. Charakterystyka techniczna i użytkowa pojazdów kołowych SZ RP i innych państw NATO. Budowa i działanie mechanizmów układu napędowego w wybranych kołowych pojazdach wojskowych. Ramy, zawieszenie i ogumienie pojazdów wojskowych, pojazdy ze zmienną liczbą osi. Budowa i działanie mechanizmu kierowniczego i zwrotniczego (także w pojazdach wieloosiowych i ze skrętną tylną osią) oraz układów wspomagania. Układ pneumatyczny. Budowa i działanie mechanizmów hamowania bębnowych i tarczowych w samochodach ciężarowych, hamulce pomocnicze i długotrwałego działania w wybranych wojskowych pojazdach kołowych. Historia rozwoju i charakterystyka konstrukcji samochodów opancerzonych i kołowych transporterów opancerzonych. Konstrukcja nadwozia, rozmieszczenie elementów, przeznaczenie luków KTO Rosomak oraz HMMWV. Układy KTO Rosomak. Wyposażenie specjalne zwiększające zdolność do pokonywania terenu przez KTO Rosomak (wciągarka, pływanie itp.).

Pełny opis:

Wykłady:

1. Struktura oraz środki transportu kołowego w SZ RP i NATO/ 2

Pojęcie i podział na klasy mobilności. Wymagania techniczne i taktyczne. Grupy pojazdów WP.

2. Układ napędowy pojazdów kołowych grup I÷V / 4

Sprzęgła, skrzynie biegów typu S oraz R, skrzynie rozdzielcze, przeguby, mosty napędowe, blokada mechanizmu różnicowego zwolnice. Schematy kinematyczne i przegląd budowy.

3. Układ jezdny wojskowych środków transportu drogowego / 2

Rodzaje ram. Zawieszenie zależne z metalowymi i pneumatycznymi elementami sprężystymi. Schematy, przenoszenie sił, zalety i wady stosowanych rozwiązań. Opony samochodów wojskowych.

4. Układ kierowniczy środków transportu drogowego / 2

Mechanizm zwrotniczy i kierowniczy – wymagania, zadania, budowa i działanie w pojazdach wieloosiowych. Przekładnie kierownicze. Mechanizmy wspomagania – budowa i działanie

5. Układ pneumatyczny współczesnych samochodów ciężarowych / 2

Elementy układu przygotowania i gromadzenia powietrza. Wykorzystanie powietrza w układach wspomagania pracy kierowcy.

6. Układ hamulcowy samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych / 2

Mechanizmy hamowania. Hydrauliczna pompa hamulcowa. Zawór główny i siłowniki pneumatyczne.

7. Nadwozia pojazdów wojskowych i ich przystosowanie do działania w obszarach o podwyższonym zagrożeniu. / 2

Rodzaje kabin. Cechy konstrukcyjne nadwozi o zwiększonym stopniu ochrony.

8. Historia rozwoju oraz ogólna budowa samochodów opancerzonych i kołowych transporterów opancerzonych / 2

Rys historyczny rozwoju kołowych pojazdów opancerzonych. Przegląd charakterystycznych rozwiązań konstrukcji pojazdów współczesnych. Przewidywane tendencje rozwojowe.

9. Budowa i działanie podstawowych układów silnika KTO Rosomak / 3

Schematy funkcjonalne układów smarowania, chłodzenia, zasilania paliwem, podgrzewacz – rozmieszczenie elementów w kadłubie.

10. Budowa i działanie układu napędowego KTO Rosomak / 2

Automatyczna skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza, przekładnie mostowe, wały i przeguby, zwolnice.

11. Układ kierowniczy i hamulcowy KTO Rosomak / 3

Budowa układu zwrotniczego, mechanizm kierowniczy, rozmieszczenie i działanie układu wspomagania. Hydrauliczny moduł sterujący. Budowa i działanie mechanizmów hamowania. Hamulec postojowy.

12. Kadłub, układ jezdny i ogumienie KTO Rosomak / 2

Budowa kadłuba, wspornik zintegrowany, budowa i działanie zawieszenia (wahacze, element sprężysto-tłumiący, zmiana wysokości położenia nadwozia, koło z wkładką)

13. Układy zwiększające zdolność do pokonywania terenu przez KTO Rosomak / 2

Budowa i działanie wciągarki, układu CPK, przystosowanie do pokonywania przeszkody wodnej pływaniem itp.

Ćwiczenia audytoryjne:

1. Klasyfikacja i charakterystyka techniczna pojazdów użytkowanych w SZ RP i w NATO / 2

Zapoznanie z podstawowymi pojazdami użytkowanymi w WP, armii USA, innych krajach.

2. Przegląd budowy mechanizmów układu napędowego / 6

Budowa i działanie sprzęgła pchanego, ciągniętego. Mechanizmy wspomagania wyłączaniem sprzęgła. Skrzynia biegów typu R i S – przegląd budowy, szkice kinematyczne. Automatyczna skrzynia biegów (Allison i ZF). Mosty napędowe. Mechanizm różnicowy (międzyosiowy i międzykołowy) i jego blokowanie. Wyznaczanie widoczności i ograniczeń prędkości w zależności od warunków zadania (prędkość projektowa, miarodajna, promień łuku, rodzaj i szerokość drogi itp.).

3. Przegląd budowy mechanizmów układu napędowego. Obliczanie przełożeń / 2

Obliczanie przełożeń dla skrzyń S i R. Przekładnia planetarna. Obliczenie przełożeń na podstawie schematów skrzyń biegów, zwolnic.

4. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu jezdnego i kierowniczego wojskowych pojazdów kołowych / 2

5. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu hamulcowego wojskowych pojazdów kołowych. Hamulec długotrwałego działania / 2

6. Ogólny układ konstrukcyjny KTO Rosomak. Rozmieszczenie elementów układów silnika i pojazdu (ćwiczenia ze sprzętem) / 2

7. Budowa i działanie układu chłodzenia, smarowania i zasilania silnika KTO Rosomak (ćwiczenia ze sprzętem) / 2

8. Budowa i działanie układu pneumatycznego i hydraulicznego KTO Rosomak (ćwiczenia ze sprzętem) / 2

9. Budowa i działanie układów jezdnego, kierowniczego, hamulcowego KTO Rosomak / 2

10. Miejsce pracy kierowcy KTO Rosomak (ćwiczenia ze sprzętem) / 2

Ćwiczenia laboratoryjne:

1. Manewry pojazdu - wyznaczenie szerokości pasa ruchu i minimalnego pro-mienia zawracania zespołu samochodu z przyczepą/naczepą / 2

Pomiary praktyczne z określenia potrzebnej szerokości korytarza dla ruchu pojazdu z przyczepą (modyfikacja kątów skrętu kół pojazdu ciągnącego). Ćwiczenia obliczeniowe dla samochodu z naczepą na podstawie parametrów geometrycznych zespołu pojazdów.

2. Przegląd budowy i wykorzystanie układów specjalnych KTO Rosomak / 2

Wykorzystanie układów umożliwiających pływanie, samoewakuację, pokonywanie grząskiego terenu.

Literatura:

Podstawowa:

• Praca zbiorowa, Eksploatacja wojskowych pojazdów mechanicznych. Cz.1. Skrypt WAT, Warszawa 1987.

• L.Prochowski, A.Żuchowski, Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa 2004 lub kolejne.

• P.Fundowicz, M.Radzimierski, M.Wieczorek, Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych, WSIP, Warszawa 2013 lub kolejne.

• Kołowy Transporter Opancerzony 8x8 Rosomak, Instrukcja eksploatacji. Opis i użytkowanie, WZM Siemianowice Śląskie, 2006 (lub późniejsze).

Uzupełniająca:

• Instrukcje pojazdów wojskowych, Wydawnictwo MON.

• J.Reimpell, Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji, WKiŁ, Warszawa 2004.

• M.Zając, Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów, WKiŁ, Warszawa 2003.

• Prochowski L., Żuchowski A., Technika transportu ładunków, WKŁ, 2009.

• Czasopisma techniczno-wojskowe (Nowa Technika Wojskowa, Raport- Wojsko-Technika-Obronność, Przegląd Sił Zbrojnych, Samochody Specjalne, Wojsko i Technika, Technika i Vooruzenie, Military Technology).

Efekty uczenia się:

W1 / Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie budowy pojazdów kołowych użytkowanych w SZ RP / W_38T01_1, K_W_08

W2 / Zna właściwości bojowe i techniczne pojazdów kołowych w SZ RP oraz armii innych państw / W_38T01_1, W_SW_2

U1 / Potrafi oceniać właściwości bojowe i techniczne pojazdów kołowych, w tym dobierać je do realizowanych zadań bojowych i transportowych / U_38T01_1

U2 / Potrafi wykorzystać pojazdy kołowe do prowadzenia działań wojskowych / U_38T01_6, U_SW_2, K_U_19

U3 / Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z budowy pojazdów kołowych / U_38T01_8, K_U_04

K1 / Jest gotów do samokształcenia i rozwijania swojej wiedzy w zakresie budo-wy pojazdów kołowych / K_38T01_4, K_SW_1, K_K01

K2 / Jest gotów do wykorzystania wiedzy specjalistycznej do rozwiązywania problemów związanych z użytkowaniem pojazdów kołowych, jest świadomy odpowiedzialności za powierzony sprzęt / K_38T01_5, K_SW_5, K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia.

Wykład zaliczany jest na podstawie: ocen ze sprawdzianów.

Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen bieżących z odpowiedzi ustnych i pisemnych, ocen z realizowanych zadań i opracowań.

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: bieżących ocen sprawdzających wiedzę i opracowanego sprawozdania.

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: cząstkowych pisemnych spraw-dzianów pisemnych.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: uzyskanie pozytywnej oceny średniej ze sprawdzianów pisemnych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.

Osiągnięcie efektów W1, W2, U1 - weryfikowane jest weryfikowane jest podczas pisemnych zaliczeń.

Osiągnięcie efektów U1, U2, K1 - sprawdzane jest podczas konwersacji na wykładzie oraz realizacji ćwiczeń.

Osiągnięcie efektów W1, U1, K2 - sprawdzane jest sprawdzane jest podczas zająć praktycznych na ćwiczeniach i ćwiczeniach laboratoryjnych.

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się:

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Laboratorium, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Wieczorek
Prowadzący grup: Marcin Wieczorek, Mateusz Ziubiński, Marcin Żmuda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)