Budowa silników spalinowych 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMCWSJ-19Z2-BSS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa silników spalinowych 1 |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+, C 12/+, L 8/+; razem: 40 godz., 2,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Podstawy grafiki inżynierskiej / wymagania wstępne: znajomość zasad współdziałania elementów mechanizmów. |
Programy: | semestr studiów I / kierunek studiów: Mechanika i budowa maszyn / specjalność: czołgowo-samochodowa |
Autor: | dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta (godz.): 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 12 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 8 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 12 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 8 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 10 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 10 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 100 godz. / 3,5 ECTS, przyjęto 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 50 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 80 godz./ 2,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Klasyfikacja silników cieplnych. Wskaźniki pracy silników spalinowych. Ogólna budowa i działanie silnika spalinowego i jego układów. Zasada pracy silnika dwu i czterosuwowego. Budowa układów silnika spalinowego (korbowo-tłokowego silnika i rozrządu silnika, zasilania paliwem silników o ZI i ZS, zasilania w powietrze i wydechowego – doładowanie i katalizatory, chłodzenia i smarowania, rozruchowego i zapłonowego). Budowa układów elektrycznego sterowania i diagnozowania silników. Diagnozowanie i regulacja kątów faz rozrządu. Charakterystyki układów zasilania. Regulacja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy. Klasyfikacja i budowa hybrydowych układów napędowych. Układy hybrydowe w pojazdach wojskowych. Budowa i działanie akumulatorów, generatorów i ogniw paliwowych. Budowa i działanie silników turbinowych w napędach pojazdów. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Klasyfikacja silników cieplnych /2 Rodzaje silników cieplnych i główne różnice w ich działaniu. Budowa i działanie silników tłokowych. Budowa i działanie silników turbinowych 2. Wskaźniki pracy silników spalinowych /2 Charakterystyka wielkości związanych z pracą silników, sposoby ich pomiaru lub obliczania. 3. Ogólna budowa i działanie układów silnika spalinowego /2 Zespoły i mechanizmy silnika, zasada działania silnika dwu i czterosuwowego. 4. Budowa układów korbowo-tłokowych i rozrządu wybranych silników pojazdów wojskowych /2 5. Budowa układów zasilnia silników o zapłonie iskrowym /2 6. Budowa układów zasilania silników o zapłonie samoczynnym /2 7. Budowa układów zasilania w powietrze, wydechowego i doładowania /2 8. Budowa układów chłodzenia i smarowania /2 9. Budowa układów rozruchowych i zapłonowych /2 10. Klasyfikacja i budowa hybrydowych układów napędowych /2 Rozwiązania układów hybrydowych w pojazdach wojskowych, działanie akumulatorów, generatorów i ogniw paliwowych.. Ćwiczenia audytoryjne: 1. Ogólna budowa i działanie silnika spalinowego i jego układów / 2 Ćwiczenia z wykorzystaniem przekrojów silników pojazdów wojskowych. 2. Rozmieszczenie silnika i jego układów w pojeździe /2 Ćwiczenia z wykorzystaniem pojazdów wojskowych (przekrojów). 3. Budowa układów korbowo-tłokowych silników / 2 Ćwiczenia z wykorzystaniem przekrojów silników i wymontowanych elementów układu korbowo-tłokowego. 4. Budowa układów rozrządu silników / 2 Ćwiczenia z wykorzystaniem przekrojów silników i wymontowanych elementów układu rozrządu silników. 5. Budowa układów chłodzenia i smarowania silników / 2 Ćwiczenia z wykorzystaniem przekrojów silników i wymontowanych elementów układów chłodzenia i smarowania. 6. Budowa układów zasilania w paliwo silników / 2 Ćwiczenia z wykorzystaniem przekrojów silników i wymontowanych elementów układu zasilania silników. Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Diagnozowanie i regulacja kątów faz rozrządu i układu zapłonowego silnika / 2 Wykorzystanie praktycznych metod pomiaru położenia elementów silnika i synchronizacja ich położenia. 2. Charakterystyki układów zasilania silników / 2 Praktyczny pokaz odpowietrzania, oceny szczelności i pomiar ciśnienia paliwa w układzie zasilania silnika. 3. Regulacja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy / 2 Praktyczny pokaz diagnozowania i regulacji pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. 4. Diagnozowanie wysokociśnieniowych układów zasilania typu Common Rail / 2 Praktyczny pokaz diagnozowania elementów układu CR na stanowisku testowym. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. M. Karczewski, G. Trawiński, L. Szczęch, Silniki pojazdów samochodowych, WSiP, Wydanie II. Warszawa 2015. 2. J. Merkisz, I. Pielecha, Alternatywne napędy pojazdów, Politechnika Poznańska 2006. Uzupełniająca: 1. Czerwiński A.: Akumulatory, baterie, ogniwa, WKŁ, Warszawa 2005. 2. G. Jastrzębowska, Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT Warszawa 2009. 3. Poradnik Bosch, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, WKiŁ, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1/ Zna budowę i rozumie zasady działania zespołów, układów, urządzeń i systemów oraz wynikające z nich właściwości taktyczne i techniczne kołowych i gąsienicowych wozów bojowych, pojazdów zabezpieczenia technicznego oraz samochodów / W_38T01_1, W2/ Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu właściwego dla studiowanej specjalności wojskowej / K_W10. U1/ Potrafi zapobiegać zanieczyszczaniu środowiska podczas użytkowania pojazdów oraz prowadzenia gospodarki mieniem Służby Czołgowo-Samochodowej / U_38T01_4. U2/ Potrafi oceniać właściwości bojowe i techniczne kołowych i gąsienicowych wozów bojowych oraz samochodów, w tym dobierać je do realizowanych zadań bojowych i transportowych /U_38T01_1. K1/ Jest gotów do samokształcenia i utrzymywania wiedzy w zakresie rozwoju pojazdów wojskowych i sprzętu technicznego Służby Czołgowo-Samochodowej /K_38T01_4. K2/ Rozumie idee uczenia się przez całe życie oraz wykazuje gotowość do pogłębiania wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zadań na zajmowanym stanowisku /K_SW_1. K3/ Jest gotów do wykorzystania wiedzy specjalistycznej do rozwiązywania problemów, związanych z wprowadzaniem nowych technologii w SZ RP oraz szkolenia personelu technicznego /K_38T01_5. K4/ Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu /K_K01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Wykład zaliczany jest na podstawie: ocen z kolokwium. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych ocen z odpowiedzi na pytania zadawane w czasie ćwiczeń. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych wszystkich ocen z odpowiedzi na pytania wykładowcy oraz ocen wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń audytoryjnych oraz laboratoryjnych . Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane jest podczas kolokwium Osiągnięcie efektu W2, U1, K3, K4 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie efektu K1, K2, U2 – sprawdzanie jest podczas ćwiczeń audytoryjnych Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.