Układy hydrauliczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMBCSI-86-UH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Układy hydrauliczne |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/+, C 8/+, L 6/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Maszynoznawstwo / wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć z budowy maszyn. Fizyka / wymagania wstępne: siły, wektory prędkości i momenty w polu grawi-tacyjnym ziemi. Mechanika płynów / wymagania wstępne: podział hydromechaniki, właściwości cieczy, pomiary medium (woda, oleje płyny). Urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne / wymagania wstępne: znajomość budowy i zasad działania części, zespołów i układów hydraulicznych. Wybrane zagadnienia prawa / wymagania wstępne: normy -oznaczenia, klasy-fikacja, posługiwanie się normą. |
Programy: | VI semestr / Mechanika i budowa maszyn / Maszyny inżynieryjno-budowlane i drogowe |
Autor: | dr inż. Piotr Krogul |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 18 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 8 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 6 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14.4 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 8 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 6 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 4.8 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 12.8 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 78 godz. / 2.6 ECTS, przyjęto 2.5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 36,8 godz./1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 60.4 godz./2 ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawy budowy i działania urządzeń do przenoszenia cieczy. Budowa i cha-rakterystyka pomp wyporowych i wirowych, wysokość podnoszenia cieczy, sprawność pomp. Współpraca pomp z rurociągiem. Budowa, podstawowe zależności dla napędów hydrokinetycznych. Charaktery-styki sprzęgieł, przekładni i hamulców hydrokinetycznych. Zasady doboru i współpraca podzespołów hydrokinetycznych z silnikami spalinowymi i elek-trycznymi. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Przenoszenie cieczy. Układy pompowe i praca przenoszenia cieczy. Wyso-kość ssania pomp. / 2 godz. 2.Budowa pomp wirowych, przepływ cieczy przez pompę, rozwiązania kon-strukcji typowe i specjalne, napęd pomp. / 2 godz. 3 Charakterystyki pomp wirowych, współpraca pomp z rurociągiem. / 2 godz. 4. Budowa i działanie hydraulicznych układów napędowych maszyn inżynieryj-nych. / 4 godz. 5. Rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki sprzęgieł i hamulców hydrokinetycznych. / 2 godz. 6. Określanie wskaźnika sztywności sprzęgła hydrokinetycznego. Współpraca sprzęgła hydrokinetycznego z silnikami elektrycznymi i spalinowymi. / 2 godz. 7. Rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki przekładni hydrokinetycznych. Określanie przenikalności przekładni hydrokinetycznych. / 2 godz. 8. Zasady doboru przekładni hydrokinetycznej do silnika napędowego. Praca przekładni hydrokinetycznej z silnikiem elektrycznym lub spalinowym w ukła-dach napędowych maszyn. / 2 godz. Ćwiczenia 1. Wyznaczanie niwelacyjnej wysokości ssania oraz tłoczenia pomp wyporo-wych / 2godz. 2. Wyznaczenie możliwości współpracy pomp wirowych z rurociągiem / 2 godz. 3. Dobór sprzęgła hydrokinetycznego lub przekładni hydrokinetycznej do układu napędowego / 2 godz. 4. Współpraca sprzęgła hydrokinetycznego lub przekładni hydrokinetycznej z silnikiem napędowym / 2 godz. Laboratoria 1. Wyznaczanie charakterystyk bezwymiarowych sprzęgła hydrokinetycznego i przekładni hydrokinetycznej / 4 godz. 2. Wyznaczanie charakterystyk zespołu silnik napędowy – sprzęgło hydrokine-tyczne lub silnik napędowy – przekładnia hydrokinetyczna / 2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: Moskwa M. : Urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne cz.II, WAT 1982 Moskwa M. : Urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne cz.I, WAT 1994 Szydelski Z.: Sprzęgła, hamulce i przekładnie hydrokinetyczne. WKiŁ 1981 Uzupełniająca: Stryczek S.: Napęd hydrostatyczny. Tom 1 WNT 2005 Szydelski Z.: Napędy i sterowanie hydrauliczne w ciągnikach i samojezdnych maszynach roboczych. WNT 1980 |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunko-wego W1 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania urządzeń i układów hydraulicznych i pneumatycznych / K_W22 W2 / Ma podstawową wiedze na temat cyklu życia urządzeń , obiektów i syste-mów technicznych, w tym szczególnie eksploatacji technicznej, sposobu zbie-rania i przetwarzania danych eksploatacyjnych, diagnostyk maszyn, realizacji procesu technologicznego naprawy maszyn, które umożliwiają ich poprawną eksploatację / K_W23 U1 / Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych (mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych), interpretować uzyskane wyniki, wyciągać wnioski / K_U08 U2 / Potrafi porównywać rozwiązania projektowe elementów i układów hydro-mechanicznych ze względu na zadane kryteria użytkowe / K_U10 K1 / Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania zna-czenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: pozytywnych ocen z ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych – zaliczenie na ocenę. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach i uzyskania pozytywnych wyników obliczeń – zaliczenie na ocenę. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach , wykonania sprawozdania – zaliczenie na ocenę.. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie opracowania pisemnego za-gadnień z tematów wykładów i odpowiedzi ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest wykonanie i oddanie prac z ćwiczeń i laboratorium. Osiągnięcie efektu W1, W2, K1 - weryfikowane jest podczas sprawdzania opra-cowania pisemnego i odpowiedzi ustnych. Osiągnięcie efektu U1, U2 - sprawdzane jest podczas wykonywania ćwiczeń audytoryjnych i sprawdzenia poprawności wykonania sprawozdania z zajęć laboratoryjnych Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.