Teoria ruchu maszyn i ich układy napędowe 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMBCSI-76-TRM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria ruchu maszyn i ich układy napędowe 2 |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/+, C 12/+, L -, P -, S -, razem: 30 godz., 2,0 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa pojazdów / wymagania wstępne: znajomość budowy układu napędo-wego pojazdów samochodowych Urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne / wymagania wstępne: znajomość zasad działania układów hydrostatycznych i hydrokinetycznych oraz metod szacowania ich sprawności Mechanika techniczna 1 i 2 / wymagania wstępne: umiejętność obliczania ob-ciążeń i przełożeń w układach napędowych |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 18 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 12 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / - 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / - 5. Udział w seminariach / - 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14.4 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 12 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / - 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / - 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / - 11. Udział w konsultacjach / 4.5 12. Przygotowanie do egzaminu / - 13. Przygotowanie do zaliczenia / 12 14. Udział w egzaminie / - Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 72.9 godz. / 2.43 ECTS, przyjęto 2.5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 34.5 godz./1.15 ECTS (przyjęto 1.0 ECTS) Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 56,4 godz./1.88 ECTS (przyjęto 2.0 ECTS) |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje budowę mechanizmów napędowych typowych maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych oraz mechanizmów skrętu, metody wyznaczania sił oporów skrętu oraz budowę układów jezdnych i ich wpływ na moc uciągu oraz stateczność i stabilność ruchu. |
Pełny opis: |
Wykład / zajęcia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych 1. Kołowe układy jezdne. Budowa ogumienia / liczba godzin-2h / Klasyfikacja i dobór ogumienia maszyn ciągnikowych, kołowe układy jezdne stosowane w maszynach, trwałość i koszty eksploatacji układów jezdnych. 2. Budowa gąsienicowych układów jezdnych / liczba godzin-2h / Klasyfikacja i dobór gąsienicowych układów jezdnych maszyn ciągnikowych, rozwiązania układów jezdnych stosowanych w maszynach, trwałość i koszty eksploatacji gąsienicowych układów jezdnych. 3. Moc uciągu / liczba godzin-2h / Wyznaczanie mocy uciągu, czynniki wpływające na moc uciągu, dobór układów jezdnych, wpływ liczby biegów na moc uciągu. 4. Stateczność poprzeczna maszyn i kryteria oceny / liczba godzin-2h / Problemy stateczności maszyn, wpływ udźwigu na stateczność maszyn, dopuszczalne pochylenia terenu. Stabilność ruchu, pod i nad sterowność, prędkość krytyczna, podstawowe czynniki konstrukcyjne wpływające na stateczność i stabilność ruchu. 5. Mechanizmy i opory skrętu pojazdów kołowych / liczba godzin-2h / Zalety i wady różnych rozwiązań układów skrętu stosowanych w maszynach, metody wyznaczania obciążeń, wpływ mechanizmów skrętu na możliwości robocze maszyn. 6. Mechanizmy i opory skrętu pojazdów gąsienicowych / liczba godzin-2h / Zalety i wady różnych rozwiązań układów skrętu stosowanych w maszynach, metody wyznaczania obciążeń, wpływ mechanizmów skrętu na możliwości robocze maszyn. 7. Budowa skrzyń biegów i przekładni / liczba godzin-2h / rozwiązania skrzyń biegów stosowanych w maszynach, rozpiętość przełożeń, zalecana liczba biegów. 8. Mechanizmy różnicowe / liczba godzin-2h / Rodzaje oraz wpływ mechanizmów różnicowych ma możliwości robocze maszyn. 9. Obciążenia dynamiczne układów napędowych / liczba godzin-2h / Występowanie obciążeń dynamicznych oraz ich wpływ kształtowanie układów napędowych. Ćwiczenia / praktyczne zajęcia rachunkowe 1. Wpływ budowy układów jezdnych na opory toczenia i zdolność rozwijania sił przyczepności / liczba godzin-2h / Możliwości kształtowania układów jezdnych pod kątem podniesienia sił uciągu. 2. Wyznaczanie mocy uciągu ciągników kołowych i gąsienicowych / liczba godzin-2h / Wyznaczanie charakterystyki mocy uciągu na różnych podłożach w zależności od charakterystyki poślizgu układu jezdnego. 3. Wyznaczanie sprawności przeniesienia napędu na podłoże / liczba godzin-2h / Wyznaczanie charakterystyki sprawności przeniesienia napędu na grunt. 4. Opory skrętu i zapotrzebowanie mocy w układach skrętu / liczba godzin-2h / Analiza wpływu mechanizmów skrętu na zapotrzebowanie mocy oraz obciążenie układów napędowego oraz jezdnego. 5. Efektywność pracy mechanizmów różnicowych / liczba godzin-2h / Ocena wpływu konfiguracji mechanizmów różnicowych na efektywność pracy układów napędowych. 6. Szacowanie obciążeń podzespołów / liczba godzin-2h / Określanie wpływu obciążeń zewnętrznych na obciążenie podzespołów układu napędowego, wyznaczanie obciążeń maksymalnych. |
Literatura: |
Podstawowa: - Prochowski L.: Teoria ruchu i dynamika pojazdów mechanicznych – cz.1. WAT 1997 - Prochowski L.: Teoria ruchu i dynamika pojazdów mechanicznych – cz.2. WAT 1994 - Brach I., Tyro G : Maszyny ciągnikowe do robót ziemnych. WNT 1986 - Zając M. : Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów. WKŁ 2003 Uzupełniająca: - Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A., Zając M. : Układy napędowe pojazdów samochodowych - obliczenia projektowanie. Oficyna PW 2002 - Siłka W.: Energochłonność ruchu samochodu. WNT 1997 |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma wiedzę z zakresu projektowania mechanicznych i hydraulicznych układów napędowych oraz oporów ruchu maszyn i kształtowania układów jezdnych. Zna kryteria techniczne stosowane przy projektowaniu układów napędowych / K_W05 U1 / Rozumie działanie i funkcjonowanie projektowanych napędów. Potrafi projektować i kształtować charakterystyki projektowanych układów napędo-wych i jezdnych / K_U09 K1 / Potrafi określać priorytety służące realizacji zadania / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie ustnej Warunkiem dopuszczenia zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane jest sprawdzenie ustnie podczas zaliczenia Osiągnięcie efektu U1 - sprawdzane jest sprawdzenie w trakcie realizacji obliczeń i sprawdzianów na ćwiczeniach Osiągnięcie efektu K1 - sprawdzenie ustnie podczas zaliczenia Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.