Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria ruchu maszyn i ich układy napędowe 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMEMBCSI-76-TRM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria ruchu maszyn i ich układy napędowe 2
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 18/+, C 12/+, L -, P -, S -, razem: 30 godz., 2,0 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

Budowa pojazdów / wymagania wstępne: znajomość budowy układu napędo-wego pojazdów samochodowych

Urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne / wymagania wstępne: znajomość zasad działania układów hydrostatycznych i hydrokinetycznych oraz metod szacowania ich sprawności

Mechanika techniczna 1 i 2 / wymagania wstępne: umiejętność obliczania ob-ciążeń i przełożeń w układach napędowych


Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS)

1. Udział w wykładach / 18

2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 12

3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / -

4. Udział w ćwiczeniach projektowych / -

5. Udział w seminariach / -

6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14.4

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 12

8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / -

9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / -

10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / -

11. Udział w konsultacjach / 4.5

12. Przygotowanie do egzaminu / -

13. Przygotowanie do zaliczenia / 12

14. Udział w egzaminie / -

Sumaryczne obciążenie pracą studenta:

72.9 godz. / 2.43 ECTS, przyjęto 2.5 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 34.5 godz./1.15 ECTS (przyjęto 1.0 ECTS)

Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 56,4 godz./1.88 ECTS (przyjęto 2.0 ECTS)


Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje budowę mechanizmów napędowych typowych maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych oraz mechanizmów skrętu, metody wyznaczania sił oporów skrętu oraz budowę układów jezdnych i ich wpływ na moc uciągu oraz stateczność i stabilność ruchu.

Pełny opis:

Wykład / zajęcia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

1. Kołowe układy jezdne. Budowa ogumienia / liczba godzin-2h / Klasyfikacja i dobór ogumienia maszyn ciągnikowych, kołowe układy jezdne stosowane w maszynach, trwałość i koszty eksploatacji układów jezdnych.

2. Budowa gąsienicowych układów jezdnych / liczba godzin-2h / Klasyfikacja i dobór gąsienicowych układów jezdnych maszyn ciągnikowych, rozwiązania układów jezdnych stosowanych w maszynach, trwałość i koszty eksploatacji gąsienicowych układów jezdnych.

3. Moc uciągu / liczba godzin-2h / Wyznaczanie mocy uciągu, czynniki wpływające na moc uciągu, dobór układów jezdnych, wpływ liczby biegów na moc uciągu.

4. Stateczność poprzeczna maszyn i kryteria oceny / liczba godzin-2h / Problemy stateczności maszyn, wpływ udźwigu na stateczność maszyn, dopuszczalne pochylenia terenu. Stabilność ruchu, pod i nad sterowność, prędkość krytyczna, podstawowe czynniki konstrukcyjne wpływające na stateczność i stabilność ruchu.

5. Mechanizmy i opory skrętu pojazdów kołowych / liczba godzin-2h / Zalety i wady różnych rozwiązań układów skrętu stosowanych w maszynach, metody wyznaczania obciążeń, wpływ mechanizmów skrętu na możliwości robocze maszyn.

6. Mechanizmy i opory skrętu pojazdów gąsienicowych / liczba godzin-2h / Zalety i wady różnych rozwiązań układów skrętu stosowanych w maszynach, metody wyznaczania obciążeń, wpływ mechanizmów skrętu na możliwości robocze maszyn.

7. Budowa skrzyń biegów i przekładni / liczba godzin-2h / rozwiązania skrzyń biegów stosowanych w maszynach, rozpiętość przełożeń, zalecana liczba biegów.

8. Mechanizmy różnicowe / liczba godzin-2h / Rodzaje oraz wpływ mechanizmów różnicowych ma możliwości robocze maszyn.

9. Obciążenia dynamiczne układów napędowych / liczba godzin-2h / Występowanie obciążeń dynamicznych oraz ich wpływ kształtowanie układów napędowych.

Ćwiczenia / praktyczne zajęcia rachunkowe

1. Wpływ budowy układów jezdnych na opory toczenia i zdolność rozwijania sił przyczepności / liczba godzin-2h / Możliwości kształtowania układów jezdnych pod kątem podniesienia sił uciągu.

2. Wyznaczanie mocy uciągu ciągników kołowych i gąsienicowych / liczba godzin-2h / Wyznaczanie charakterystyki mocy uciągu na różnych podłożach w zależności od charakterystyki poślizgu układu jezdnego.

3. Wyznaczanie sprawności przeniesienia napędu na podłoże / liczba godzin-2h / Wyznaczanie charakterystyki sprawności przeniesienia napędu na grunt.

4. Opory skrętu i zapotrzebowanie mocy w układach skrętu / liczba godzin-2h / Analiza wpływu mechanizmów skrętu na zapotrzebowanie mocy oraz obciążenie układów napędowego oraz jezdnego.

5. Efektywność pracy mechanizmów różnicowych / liczba godzin-2h / Ocena wpływu konfiguracji mechanizmów różnicowych na efektywność pracy układów napędowych.

6. Szacowanie obciążeń podzespołów / liczba godzin-2h / Określanie wpływu obciążeń zewnętrznych na obciążenie podzespołów układu napędowego, wyznaczanie obciążeń maksymalnych.

Literatura:

Podstawowa:

- Prochowski L.: Teoria ruchu i dynamika pojazdów mechanicznych – cz.1. WAT 1997

- Prochowski L.: Teoria ruchu i dynamika pojazdów mechanicznych – cz.2. WAT 1994

- Brach I., Tyro G : Maszyny ciągnikowe do robót ziemnych. WNT 1986

- Zając M. : Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów. WKŁ 2003

Uzupełniająca:

- Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A., Zając M. : Układy napędowe pojazdów samochodowych - obliczenia projektowanie. Oficyna PW 2002

- Siłka W.: Energochłonność ruchu samochodu. WNT 1997

Efekty uczenia się:

W1 / Ma wiedzę z zakresu projektowania mechanicznych i hydraulicznych układów napędowych oraz oporów ruchu maszyn i kształtowania układów jezdnych. Zna kryteria techniczne stosowane przy projektowaniu układów napędowych / K_W05

U1 / Rozumie działanie i funkcjonowanie projektowanych napędów. Potrafi projektować i kształtować charakterystyki projektowanych układów napędo-wych i jezdnych / K_U09

K1 / Potrafi określać priorytety służące realizacji zadania / K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia.

Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie ustnej

Warunkiem dopuszczenia zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń

Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane jest sprawdzenie ustnie podczas zaliczenia

Osiągnięcie efektu U1 - sprawdzane jest sprawdzenie w trakcie realizacji obliczeń i sprawdzianów na ćwiczeniach

Osiągnięcie efektu K1 - sprawdzenie ustnie podczas zaliczenia

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia):

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)