Silniki napędowe maszyn
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMBCSI-25-SNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Silniki napędowe maszyn |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+; C 6/z; L 8/+; P 0; S 0 |
Przedmioty wprowadzające: | Mechanika techniczna / wymagania wstępne: znajomość zagadnień kinematyki i wytrzymałości materiałów. Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn / wymagania wstępne: znajomość rodzajów materiałów konstrukcyjnych i ich właściwości, wielkości charakteryzujących materiały. Budowa pojazdów / wymagania wstępne: znajomość podstaw budowy i zasad działania układów pojazdów. Termodynamika techniczna / wymagania wstępne: znajomość podstawowych praw termodynamicznych, przemian gazowych, silnikowych obiegów teoretycznych, analizy zjawisk fizycznych i rozwiązywania zagadnień technicznych w oparciu o prawa fizyki. |
Programy: | Mechanika i Budowa Maszyn/Maszyny inżynieryjno-budowlane i drogowe |
Autor: | dr inż. Kazimierz KOLIŃSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 6 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 8 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12,8 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 6 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 8 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 4,5 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 12 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 73,30 godz. / 2,44 ECTS, przyjęto 2,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 34,50 godz./ 1,0 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 56,80 godz./ 2,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Zasady działania silników spalinowych – obiegi teoretyczne. Ogólna budowa i podział tłokowych silników spalinowych. Budowa układów tłokowo – korbowego i rozrządu. Kinematyka mechanizmów tłokowo-korbowego i rozrządu. Wskaźniki pracy silników. Badania silników spalinowych. Charakterystyki silników. Budowa układów zasilania paliwem i powietrzem. Doładowanie silników spalinowych. Bu-dowa układów smarowania i chłodzenia. Budowa układów rozruchowych i zapło-nowych. Ekologiczne aspekty pracy silników spalinowych. |
Pełny opis: |
Wykłady / wykorzystanie prezentacji oraz tablicy 1. Budowa układu tłokowo-korbowego silnika / 3 Sprawy organizacyjne. Zasady działania silników spalinowych – obiegi teoretyczne. Podział silników spalinowych. Silniki spalinowe maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych. Budowa układów tłokowo-korbowych. Kinematyka układu korbowego. Siły gazowe. Siły bezwładności. 2. Budowa układu rozrządu silnika / 1 Rozwiązania konstrukcyjne układów rozrządu współczesnych silników spalinowych. Kinematyka mechanizmu zaworowego. Regulacja faz rozrządu i luzów zaworowych. 3. Wskaźniki pracy silników / 1 Indykowane i użyteczne wskaźniki pracy. Sprawność, moc, moment obrotowy, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa. Wskaźniki porównawcze silników. 4. Rodzaje i interpretacja charakterystyk silników / 1 Charakterystyki prędkościowe, obciążeniowe, regulacyjne i uniwersalne. Współpraca silników z odbiornikami mocy. 5. Budowa układu zasilania powietrzem i układu wylotowego / 2 Parametry procesu wymiany ładunku. Budowa układu dolotowego. Budowa układu wylotowego. Rodzaje doładowania silników. 6. Budowa układu zasilania paliwem silników o zapłonie iskrowym / 2 Parametry mieszanki paliwowo-powietrznej. Spalanie w silnikach o zapłonie iskrowym. Budowa układu zasilania paliwem silników o ZI. 7. Budowa układu zasilania paliwem silników o zapłonie samoczynnym / 2 Tworzenie mieszanki palnej. Spalanie w silnikach o zapłonie samoczynnym. Budowa i działanie pomp wtryskowych, wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy i układów stałociśnieniowych. Regulatory prędkości obrotowej. 8. Budowa układów smarowania i chłodzenia silników / 2 Zadania układu smarowania. Rodzaje układów smarowania. Budowa i działanie układów smarowania. Zadania układu chłodzenia. Bilans cieplny silnika. Rodzaje układów chłodzenia. Budowa i działanie układu chłodzenia. 9. Budowa układów rozruchowego i zapłonowego silników / 1 Istota rozruchu silnika spalinowego. Elektryczne i pneumatyczne układy rozruchowe. Budowa urządzeń wspomagających rozruch silników. Budowa i działanie układu zapłonowego. Rodzaje układów zapłonowych. 10. Ekologiczne aspekty pracy silników spalinowych / 1 Toksyczne składniki spalin. Przyczyny powstawania związków toksycznych. Metody oceny i ograniczenia emisji związków toksycznych. Źródła hałasu emitowanego przez silnik. Ćwiczenia / praktyczne zapoznanie z budową i zasadami działania układów silnikowych przy wykorzystaniu modeli, elementów silników i filmów wideo. 1. Szczegółowe rozwiązania kadłubów, głowic i mechanizmów korbowo-tłokowych / 1 2. Szczegółowe rozwiązania zaworowych mechanizmów rozrządu i napędu wałków rozrządu / 1 3. Szczegółowe rozwiązania elementów układu zasilania paliwem silników o ZI / 1 4. Szczegółowe rozwiązania elementów układu zasilania paliwem silników o ZS / 1 5. Szczegółowe rozwiązania elementów układów smarowania i chłodzenia silników / 1 6. Podsumowanie wykładanego materiału. Sprawdzian pisemny /1. Laboratoria / wykonywanie pomiarów parametrów pracy silnika. 1. Charakterystyka prędkościowa silnika / 2 2. Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu / 2 3. Charakterystyka obciążeniowa silnika / 2 4. Charakterystyka dawkowania pompy wtryskowej. Ocena stanu technicznego wtryskiwaczy / 2 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobroto-we, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2005; 2. Luft S.: Podstawy budowy silników, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2003; 3. Ochwat S. i inni: Teoria silników spalinowych. Materiały do zajęć laboratoryj-nych, Wydawnictwo WAT, Warszawa 1991. Uzupełniająca: 1 Bernhardt i inni M.: Silniki samochodowe, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 1988; 2 Niewiarowski K.: Tłokowe silniki spalinowe. Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 1983; 3 Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2004; 4 Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów OBD, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunko-wego W1 / ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i działania zasadniczych zespołów tłokowych silników spalinowych maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych / K_W06; W2 / zna podstawowe procesy zachodzące w tłokowych silnikach spalinowych / K_W14; U1 / potrafi wyznaczyć podstawowe parametry pracy tłokowych silników spalino-wych i przeprowadzić analizę uzyskanych wyników badań oraz wyciągać właści-we wnioski / K_U14; U2 /. potrafi posługiwać się urządzeniami badawczymi do wyznaczania charakte-rystyk silników spalinowych /.K_U12 K1 / jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen uzyskanych ze sprawdzianów ustnych. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: wiadomości i ocen za sprawozdania z wykonanych pomiarów. Zaliczenie jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych. Osiągnięcie efektów W1 i W2 - weryfikowane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych i zaliczenia przedmiotu; Osiągnięcie efektów U1 i U2 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych; Osiągnięcie efektu K1 – sprawdzane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych. Oceny za osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.