Materiałoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEJXCSI-19Z1-MZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Materiałoznawstwo |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | wykłady - 30 godzin - egzamin laboratoria - 15 godzin - zaliczenie |
Przedmioty wprowadzające: | Fizyka, Chemia |
Programy: | kierunek: biogospodarka, specjalność: wszystkie |
Autor: | dr hab. inż. Emilia Wołowiec-Korecka, dr hab. inż. Jarosław Zawadzki – prof. PW, dr hab. inż. Stanisław Jóźwiak – prof. WAT |
Bilans ECTS: | Lp. Aktywność Obciążenie w godz. 1. Udział w wykładach 30 2. Udział w laboratoriach 15 3. Udział w ćwiczeniach 4. Udział w seminariach 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów 24 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów 15 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium 9. Realizacja projektu 10. Udział w konsultacjach 6,75 11. Przygotowanie do egzaminu 15 12. Przygotowanie do zaliczenia 13. Udział w egzaminie 2 godz. ECTS Sumaryczne obciążenie pracą studenta 141 5.0 Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1+2+3+4+9+10+13 60 2,0 Zajęcia powiązane z działalnością naukową 88 3,0 |
Skrócony opis: |
Nauczyć podstawowych wiadomości dotyczących struktur, właściwości oraz zastosowania tworzyw konstrukcyjnych i materiałów narzędziowych. Zapoznać z podstawowymi grupami tworzyw inżynierskich z uwzględnieniem współczesnych tendencji rozwojowych materiałów zgodnie ze schematem technologia → struktura → właściwości → zastosowania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Podstawowe wiadomości o materiałach inżynierskich - 2 godz. 2. Struktura krystaliczna, amorficzna i polikrystaliczna materiałów - 2 godz. 3. Defekty struktury krystalicznej. Mechanizmy odkształceń metali i stopów - 2 godz. 4. Właściwości mechaniczne materiałów inżynierskich i wybrane metody ich określania - 2 godz. 5. Krystalizacja. Układy równowagi fazowej - 2 godz. 6. Stopy żelaza: rodzaje i oznaczenia -4 godz. 7. Przemiany w salach podczas nagrzewania i chłodzenia. Obróbka cieplna stali -2 godz. 8. Metale nieżelazne i ich stopy - 2 godz. 9. Spiekane materiały metalowe, ceramika, polimery, kompozyty - 4 godz. 10. Modyfikacje powierzchni materiałów dla celów biogospodarki - 2 godz. 11. Zużycie i niszczenie materiałów - 2 godz. 12. Nowoczesne materiały inżynierskie - 2 godz. 13. Recykling - 2 godz. Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Zasady przeprowadzania i zaliczania ćwiczeń laboratoryjnych. Szkolenie BHP - 1 godz. 2. Badania właściwości mechanicznych (pomiary twardości, próba rozciągania, udarność badania zmęczeniowe) - 2 godz. 3. Badania właściwości fizykostrukturalnych (preparatyka próbek, badania makroskopowe, mikroskopia świetlna, skaningowa mikroskopia elektronowa) - 2 godz. 4. Struktura stopów żelaza - 2 godz. 5. Struktura stopów metali nieżelaznych - 2 godz. 6. Kształtowanie właściwości stali na drodze obróbki cieplnej - 2 godz. 7. Kształtowanie właściwości materiałów na drodze obróbki plastycznej - 2 godz. 8. Materiały inżynierskie o specjalnych właściwościach (wytwarzanie i badanie właściwości materiałów spiekanych, kompozytowych) - 2 godz. |
Literatura: |
1. H. Ziencik, Materiałoznawstwo, t.1, Wprowadzenie do nauki o materiałach; 2. Z. Bojar, W. Przetakiewicz, H. Ziencik, Materiałoznawstwo. t.2. Metaloznawstwo; 3. Praca zbiorowa, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałoznawstwa; 4. B. Ciszewski, W. Przetakiewicz, Nowoczesne materiały stosowane w technice; 5. K. Przybyłowicz, J. Przybyłowicz, Materiałoznawstwo w pytaniach i odpowiedziach; 6. M.W. Grabski, J. A. Kozubowski, Inżynieria materiałowa; 7. L.A. Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo; 8. M.F. Ashby, D.R.H. Jones, Materiały inżynierskie. t. 1 i 2; 9. D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne; 10. K. Dobrosz, A. Matysiak, Tworzywa sztuczne - Materiałoznawstwo i przetwórstwo 11. T. Broniewski, A. Iwasiewicz, J. Kapko, W. Płaczek, Metody badań i oceny tworzyw sztucznych; |
Efekty uczenia się: |
W1 Zna systematykę podziału i podstawowe rodzaje materiałów oraz tendencje w zakresie stosowania i perspektyw rozwoju tworzyw inżynierskich. K_W03, K_W04, K_W08 W2 Zna relacje pomiędzy parametrami podstawowych procesów technologicznych, a budową makro i mikrostrukturalną i ich wpływie na właściwości użytkowe. K_W09, K_W13, K_W18 W3 Zna możliwości wykorzystania i podstawowe zasady doboru materiałów konstrukcyjnych i narzędziowych. K_W14, K_W15, K_W19. U1 Potrafi korzystać z dostępnych źródeł wiedzy dotyczących materiałów konstrukcyjnych i wielofunkcyjnych. KU_01, KU_03, KU_04. U2 Potrafi dokonać doboru materiałów pod kątem założonych właściwości użytkowych. Umie dobrać i scharakteryzować metody badań niezbędne do oceny wybranych właściwości materiałowych współczesnej techniki. K_U07, KU_08, KU_09. U3 Umie korzystać z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji w celu pozyskania danych dotyczących budowy, przetwarzania i wykorzystania materiałów inżynierskich. K_U06, K_U10, K_U12. K1 Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności oraz potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i efektywnie realizować proces samokształcenia. K_K01, K_K02. K2 Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy strukturalno-technologiczne problemy materiałowe.K_K04, K_K05, K_K06. K3 Ma świadomość społecznej roli inżyniera w zakresie wpływu technologii materiałowych na poziom gospodarki. K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemno-ustnym. Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów oraz zdania pisemnego sprawdzianu zawierającego pytania otwarte oraz testowe wielokrotnego wyboru. Osiągnięcie efektów W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 i K3 weryfikowane jest podczas sprawdzianu końcowego, natomiast efektyW1, W3, U1, U2 i K2 sprawdzane są w trakcie kolokwiów. ocena 2 – poniżej 50% poprawnych odpowiedzi; ocena 3 – 50 ÷ 60% poprawnych odpowiedzi; ocena 3,5 – 61 ÷ 70% poprawnych odpowiedzi; ocena 4 – 71 ÷ 80% poprawnych odpowiedzi; ocena 4,5 – 81 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi; ocena 5 – powyżej 91% poprawnych odpowiedzi. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy, jest wytrwały w pokonywaniu trudności oraz systematyczny w pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie posiadł wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie koniecznych wymagań. Na końcową ocenę składają się oceny uzyskane na sprawdzianie końcowym, ocena z kolokwiów oraz zaangażowanie i sposób podejścia studenta do nauki. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.