Zarządzanie jakością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOZXCSL-19Z3-ZJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 24x, C 20/+, S -/-, razem: 44 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | wymagania wstępne: brak |
Programy: | semestr I / Specjalność: Zarządzanie Jakością |
Autor: | dr n. społ. Dorota Krupnik |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach /24 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych /20 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 0 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach /0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 9,6 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /18 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 0 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach /2,7 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia /7,2 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 73,5 godz. / 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 42 godz./1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową / 0 Zajęcia o charakterze praktycznym |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy z zakresu teorii i praktyki systemu zarzadzania jakością przedsiębiorstw z uwzględnieniem podejścia systemowego i procesowego. |
Pełny opis: |
Wykład /prezentacje multimedialne 1. Podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania jakością – termi-nologia, definicje / 2 godz. 2. Mierniki i narzędzia oceny procesów dotyczących jakości i efektyw-ności / 2 godz. 3. Rynek certyfikacyjny zintegrowanych systemów zarządzania w od-niesieniu do systemów zarządzania jakością / 2 godz. 4. Wymagania normy ISO 9001 oraz zmiany w normie. Dokumento-wanie systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie / 6 godz. 5. Metodyka auditowania oraz ocena funkcjonowania systemu zarzą-dzania jakością zgodnie z wymaganiami ISO 9001 / 4 godz. 6. Prowadzenie auditu wewnętrznego w obszarze jakości w firmach: planowanie auditu, przeprowadzenie auditu, dokumentacja auditu, zapisywanie niezgodności i obszarów do doskonalenia, zakończenie auditu i raportowanie / 6 godz. 7. Cechy i predyspozycje auditora wewnętrznego systemu zarządzania jakością / 2 godz. Ćwiczenia/studium przypadku, rozwiązania zadań, praca w grupach 1. Kontekst organizacji i zainteresowane strony – identyfikacja szans i zagrożeń / 2 godz. 2. Identyfikacja procesów w organizacji oraz opracowanie przy-kładowej mapy procesów / 2 godz. 3. Analiza i ocena przykładowych polityk jakości pod katem speł-niania wymagań ISO 9001 / 2 godz. 4. Interpretacja wymagań systemu zarządzania jakością / 4 godz. 5. Planowanie oraz przeprowadzenie auditu wewnętrznego systemu zarządzania jakością – studium przypadku / 4 godz. 6. Analiza obszarów niezgodnych w systemie zarządzania jakością. Zapisywanie niezgodności i obszarów do doskonalenia w przedsiębiorstwie zgodnie z wymaganiami ISO 9001 / 4 godz. 7. Dokumentowanie oraz raportowanie wyników z oceny auditowej systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami ISO 9001. Podsumowanie i analiza wyników auditu wewnętrznego systemu zarządzania jakością na wybranych przypadkach / 2 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. PN-EN ISO 9001, Systemy zarządzania jakością. Wymagania, PKN 2015. 2. PN -EN ISO 9000:2015, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. PKN 2015. 3. PN-EN ISO 9004:2018, Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji. Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, PKN, 2016. 4. PN-EN ISO 19011:2018, Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania, PKN 2018. Literatura uzupełniająca: 1.Blikle A.J, Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu, Wyd. He-lion, Gliwice 2014. 2. Lewandowski M., Procedura auditów wewnętrznych, Wyd. Wiedza i Praktyka, Warszawa 2018. 3. Szczepańska K., Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody, techniki, narzędzia, OWPW 2015. 4. Urban W., Zarządzanie jakością usług, PWN 2018. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego K_W03 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu istotę zarządzania oraz zasady realizowania głównych funkcji procesu zarządzania organizacjami, oraz zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości/ P6S_WG K_U05/potrafi wykonać wielokryterialne analizy biznesowe i wykorzystać narzędzia ilościowe (matematyczne i statystyczne) do przygotowania i oceny projektów, zwłaszcza w zakresie optymalizacji, prognozowania i analizy ryzyka oraz wykorzystać ich wyniki do planowania działań/ P6S_UW K_U09/potrafi stosować w praktyce wybrane rozwiązania z zakresu prawa oraz prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania/ P6S_UW K_K06 /jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i odbieranych treści oraz rozumie potrzebę jej ciągłego uzupełniania /P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie pisemnej. Wykład zaliczany jest egzaminem w formie pisemnej na ocenę. Ćwiczenia audytoryjne w formie zaliczenia na podstawie: obecności i ocen z wykonywanych ćwiczeń. Osiągnięcie efektu K_W03 - weryfikowane jest w czasie zaliczenia Osiągnięcie efektu K_U05, K_U09 - sprawdzane jest na ćwiczeniach i seminariach Osiągnięcie efektu K_K06 - sprawdzane jest w czasie praktyk Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.