Podstawy badań operacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOZICSL-19Z4-PBO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy badań operacyjnych |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/x, C 14/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka / wymagania wstępne: budowanie modeli matematycznych, podstawowe działania na macierzach, algebra Boole’a. Statystyka / wymagania wstępne: obliczanie wartości średniej i wariancji, znajomość podstawowych typów rozkładów. |
Programy: | III semestr / Zarządzanie / Logistyka / wszystkie specjalności |
Autor: | dr inż Romuald Hoffmannn |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 14 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 0 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 30 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 30 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 0 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 4 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 20 14. Udział w zaliczeniu/ 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 116 godz. /30 ECTS, przyjęto 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 36 godz./ 1,2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 90 godz./ 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawy Badań Operacyjnych przygotowują Absolwenta kierunku „Logistyka”/ "Zarządzanie" do budowania modeli matematycznych sytuacji decyzyjnych oraz rozwiązywania zadań optymalizacji. Oznacza to, że Student zdobędzie wiedzę potrzebną do: ustalenia optymalnego asortymentu produkcji, efektywnej organizacji transportu oraz składowania dóbr, planowania przepływów w sieciach (np. rurociągach, ale też w sieciach drogowych) oraz korzystnego podziału zysków w przypadku nawiązywania współpracy z innymi podmiotami. |
Pełny opis: |
Wykłady /informacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych 1. Przedstawienie zakresu tematycznego badań operacyjnych. Przykłady zadań wspomagania decyzji logistycznych. / 2 godziny 2. Model matematyczny sytuacji decyzyjnej. Klasyfikacja modeli. Klasyczne sformułowanie zadania optymalizacji. / 2 godziny 3. Zadania liniowe. Metody rozwiązywania. Rola oraz konstruowanie zadań dualnych. / 2 godziny 4. Klasyczne zadanie transportowe przy różnych preferencjach Decydenta. Kryteria: kosztu i czasu. / 2 godziny 5. Elementy teorii grafów i sieci. Przepływy w sieciach. / 2 godziny 6. Podstawy teorii gier. Gry z Naturą. Dwuosobowe gry o sumie zero. / 2 godziny 7. Wieloosobowe gry kooperacyjne. Modele kooperacji produkcyjnej i handlowej. Metody rozwiązywania gier kooperacyjnych. / 2 godziny Ćwiczenia /ćwiczenia rachunkowe dotyczące rozwiązywania zadań z problematyki Badań Operacyjnych 1. Modelowanie zadań optymalizacji. / 2 godziny 2. Rozwiązywanie zadań optymalizacji liniowej metodą graficzną. Budowanie zadań dualnych. / 2 godziny 3. Modelowanie i rozwiązywanie przykładowych zadań transportowych, m. in. z zastosowaniem grafów i sieci. / 2 godziny 4. Rozwiązywanie gier z Naturą. / 2 godziny 5. Rozwiązywanie dwuosobowych gier o sumie zero oraz wieloosobowych gier kooperacyjnych. / 2 godziny 6. Zaliczenie ćwiczeń. / 2 godziny |
Literatura: |
Podstawowa: A. Ameljańczyk, Teoria gier, skrypt WAT, 1978 M. Chudy, Wybrane metody optymalizacji, skrypt WAT, 2001 B. Korzan, Elementy teorii grafów i sieci, WNT, 1978 Z. Jędrzejczyk, K. Kukuła (red.), J. Skrzypek, A. Walkosz, Badania operacyjne w przykładach i zadaniach. PWN, Warszawa 2014 T. Szapiro (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem. PWE, Warszawa 2000 Uzupełniająca: E. Majchrzak (red.), Badania operacyjne – teoria i zastosowania, Gliwice, 2007 H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN, 2005 A. Ameljańczyk, Optymalizacja wielokryterialna w problemach sterowania i zarządzania, Ossolineum, 1984 A. Chojnacki, Modelowanie matematyczne, skrypt WAT, 1986 E. Ignasiak (red.), Badania operacyjne, PWE, 2005 |
Efekty uczenia się: |
K_W01 / Ma niezbędną wiedzę z zakresu matematyki, obejmującą algebrę, analizę matematyczną, statystykę oraz elementy matematyki stosowanej, przydatne do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu logistyki / P6S_WG K_W12 / Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z logistyką / T_P6S_WG, Inż_P6S_WG K_U02 / Potrafi komunikować się przy użyciu różnych technik (ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie) w środowisku zawodowym i innych środowiskach / P6S_UK K_U10 / Potrafi porównywać rozwiązania projektowe systemów i procesów logi-stycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe / T_P6S_UW, Inż_P6S_UW K_U15 / Potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i oceny istniejących systemów, procesów i usług logistycznych oraz maszyn, urządzeń i obiektów wykorzystywanych w logistyce / T_P6S_UW, Inż_P6S_UW K_U16 / Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich, typowych dla logistyki / T_P6S_UW, Inż_P6S_UW K_U17 / Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązywania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla logistyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia / T_P6S_UW, Inż_P6S_UW K_K01 / Potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także dostrzega jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze logistyki / P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia pisemnego. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia pisemnego. Egzamin jest prowadzony w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Osiągnięcie efektów: K_W01, K_W12, K_K01 - weryfikowane jest podczas ćwiczeń rachunkowych. Osiągnięcie efektów: K_U02, K_U10, K_U15, K_U16, K_U17 - sprawdzane jest podczas zaliczenia ćwiczeń i egzaminu. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.