Systemy ratownictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORXCSM-SR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy ratownictwa |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W-wykład, C - ćw. audytoryjne, L – ćw. laborat., P – ćw. projektowe, S – seminarium) Rygor: x - egzamin, + zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne Studia stacjonarne W 16 Ćw. 14, razem: 30 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | Wszystkie kierunki |
Autor: | Gabriel Nowacki |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) Kategoria aktywności Obciążenie studenta Liczba godzin Liczba ECTS LICZBA GODZIN REALIZOWANYCH PRZY BEZPOŚREDNIM UDZIALE NAUCZYCIELA / GODZINY KONTAKTOWE/ 37 1.5 Udział w wykładach 16 0.64 Udział w ćwiczeniach, konserwatoriach, laboratoriach itd. 14 0.56 Udział w konsultacjach 5 0.22 Udział w egzaminie/ kolokwium zaliczeniowym itp. 2 0.08 SAMODZIELNA PRACA STUDENTA / GODZINY NIEKONTAKTOWE 38 1.5 Przygotowanie do wykładu Przygotowanie do ćwiczeń, konserwatorium, laboratorium itp. 10 0.4 Przygotowanie do egzaminu / kolokwium 8 0.32 Zebranie materiałów do projektu, kwerenda internetowa Opracowanie projektu Opracowanie prezentacji multimedialnej 10 0.4 Przygotowanie referatu na jeden lub kilka z zadanych tematów 10 0.38 CAŁKOWITE OBCIĄŻENIE STUDENTA 75 3 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75 godz. / 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (16+14+7): 37 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10): 38 godz./ 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemami ratownictwa w Polsce. C1 Student powinien uzyskać wiedzę o głównych aspektach i rodzajach ratownictwa oraz systemach i służbach ratowniczych. C2 Student powinien znać determinanty wpływu ratownictwa na ochronę ludności, a tym samym bezpieczeństwo narodowe. C3 Student powinien posiadać umiejętność analizowania zagrożeń w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem służb ratowniczych oraz prognozowania ich dalszego przebiegu. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Kolokwium Ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz studium przypadków Ćwiczenia grupowe Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Terminologia, istota, rodzaje i podstawy prawne ratownictwa – kategorie zagrożeń, rodzaje ratownictwa i ich istota, aspekty prawne, charakterystyka ratownictwa w transporcie – 4g 2. Funkcjonowanie CPR – struktura i organizacja CPR, zadania realizowane przez CPR, charakterystyka zgłoszeń alarmowych – 2g 3. Państwowe Ratownictwo Medyczne – zespoły ratownictwa medycznego, PR, LPR, SOR – 2g 4. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy – struktura, zadania, poziom powiatowy, wojewódzki, centralny – 4g 5. Krajowy System Wykrywania Skażeń i Alarmowania – struktura systemu, instytucje cywilne i wojskowe oraz ich zadania, stacje wykrywania – 2g 6. Lotniczy i morski SAR – struktura i zadania, instytucje cywilne i wojskowe –2g Ćwiczenia /metody dydaktyczne Ćwiczenia indywidualne w formie analiz przypadków oraz analiz dokumentów Ćwiczenia grupowe Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Wykłady /metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Kolokwium Ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz studium przypadków Ćwiczenia grupowe Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Terminologia, istota, rodzaje i podstawy prawne ratownictwa – kategorie zagrożeń, rodzaje ratownictwa i ich istota, aspekty prawne, charakterystyka ratownictwa w transporcie – 4g 2. Funkcjonowanie CPR – struktura i organizacja CPR, zadania realizowane przez CPR, charakterystyka zgłoszeń alarmowych – 2g 3. Państwowe Ratownictwo Medyczne – zespoły ratownictwa medycznego, PR, LPR, SOR – 2g 4. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy – struktura, zadania, poziom powiatowy, wojewódzki, centralny – 4g 5. Krajowy System Wykrywania Skażeń i Alarmowania – struktura systemu, instytucje cywilne i wojskowe oraz ich zadania, stacje wykrywania – 2g 6. Lotniczy i morski SAR – struktura i zadania, instytucje cywilne i wojskowe –2g Ćwiczenia /metody dydaktyczne Ćwiczenia indywidualne w formie analiz przypadków oraz analiz dokumentów Ćwiczenia grupowe Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Terminologia, istota, rodzaje i podstawy prawne ratownictwa – 2g ˗ ratownictwo medyczne, ˗ gaszenie pożarów, ˗ ratownictwo chemiczne i ekologiczne, ˗ ratownictwo techniczne. 2. Funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego (SPR)– 2g ˗ podstawy prawne funkcjonowania SPR, ˗ współpraca CPR z siecią telekomunikacyjną i systemami teleinformatycznymi, ˗ wymagania w stosunku do operatora numerów alarmowych, ˗ zadania Krajowego Centrum Monitorowania SPR. 3. Państwowe Ratownictwo Medyczne – 2g ˗ struktura, organizacja i podstawy prawne funkcjonowania PRM, ˗ zadania realizowane przez Zespoły ratownictwa medycznego – karetki typu S i P, przykłady, ˗ zadania realizowane przez Lotnicze Pogotowie ratunkowe – przykłady, ˗ zadania realizowane przez SOR. 4. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy ćwiczenia grupowe – 2g ˗ zadania realizowane przez szczebel powiatowy, ˗ zadania realizowane przez szczebel wojewódzki, ˗ zadania realizowane przez szczebel centralny, ˗ organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej. 5. Krajowy System Wykrywania Skażeń i Alarmowania – 2g ˗ podstawy prawne funkcjonowania KSWSiA, ˗ struktura i organizacja KSWiA, ˗ zadania realizowane przez instytucje cywilne, ˗ zadania realizowane przez jednostki wojskowe. 6. Lotniczy i morski SAR – 2g ˗ przykłady działania lotniczego SAR (segment cywilny) ˗ przykłady działania lotniczego SAR (segment wojskowy) ˗ przykłady działania morskiego SAR (segment cywilny) ˗ przykłady działania morskiego SAR (segment wojskowy) 7. WOPR, GOPR – 2g ˗ struktura i organizacja WOPR, ˗ zadania realizowane przez ratowników WOPR, ˗ zadania realizowane przez Zespoły GOPR, ˗ zadania realizowane przez Zespoły TOPR. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ferenc A., Zintegrowany system ratowniczy w Polsce, Warszawa 2006. 2. Ciećkiewicz J.,Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych: medycyna katastrof w zarysie: podręcznik, Wrocław 2010. 3. Konieczny J., Panufnik K., Pomoc doraźna i ratownictwo: poradnik dla żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej / red. Wyd. MON. Warszawa 1997. 4. Nowacki G., Funkcjonowanie centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) w ogólnoeuropejskim systemie eCall. Logistyka 4/2014. 5. Nowacki G., Europejski system powiadamiania ratunkowego eCall w: Kierunki rozwoju inteligentnych systemów transportowych. ITS, Warszawa 2010. 6. Nowacki G., Skrabacz A., Koordynacja działań służb ratowniczych podczas wypadków drogowych. Rozdział I. W: Logistyka w ratownictwie, Spatium, 2020. 7. Nowak E., Walancik M., Logistyka akcji ratowniczych, Wydawnictwo PWN, 2018. 8. Skuteczne ratownictwo: fachowy poradnik dla służb ratowniczych (T1, T2, T3, T4), zesp. aut. pod red. Stanisława Lipińskiego. Stan prawny - październik 2011. 9. Szmagalski J. (red.), Przeciwdziałanie skutkom katastrof i klęsk żywiołowych. Praca socjalna wobec katastrof i klęsk żywiołowych. Teoria, doświadczenia zagraniczne, krajowe ramy organizacyjno-prawne, wyd. IRSS, Warszawa 2014. 10. Skrabacz A., Domasiewicz M, Numer alarmowy 112. Organizacja i funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego w zintegrowanym regionalnie systemie ratowniczym. ELIPSA, 2019. 11. Skrabacz A., Ratownictwo w wypadkach drogowych i kolejowych, Technika Transportu Szynowego, 2019, r. 28, nr 7-8, s. 44 - 48. Uzupełniająca: 12. Typologia klęsk żywiołowych i awarii technicznych oraz procedury stosowane w ich przypadkach dla ochrony zdrowia i życia, http://bip.pieszyce.sisco.info/zalaczniki/1032/kleski.pdf. 13. Akty prawne. 14. Strony internetowe. |
Efekty uczenia się: |
W1. Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach, źródłach ich powstawania, metodach postępowania z nimi oraz o fundamentalnych dylematach cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa. W2. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie organizacji i instytucji zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa, rolę człowieka jako twórcę kultury i organizatora struktur społecznych, określającego zasady ich funkcjonowania oraz metody, funkcje i procesy kierowania i zarządzania. U1. Potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi do wyjaśniania, opisu i rozwiązywania szczegółowych problemów zapewniania i zarządzania bezpieczeństwem w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. U2. Potrafi prezentować swoje poglądy z wykorzystaniem specjalistycznej dopasowanej do odbiorców terminologii, prowadzić debatę oraz przedstawiać, oceniać stanowiska i poglądy dotyczące zagadnień bezpieczeństwa. K1. Jest gotów do krytycznej oceny przekazywanych i odbieranych treści dotyczących bezpieczeństwa i dziedzin pokrewnych. K2. Jest gotów do kultywowania i rozwijania dorobku i etosu wynikających z pełnionej roli zawodowej oraz jest świadomy potrzeby dbałości o te wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje: ocena 2 – poniżej 60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3 – 60 ÷ 68% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 69 ÷ 76% poprawnych odpowiedzi, ocena 4 – 77 ÷ 82% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 83 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5 – powyżej 91% poprawnych odpowiedzi. Efekty W1, W2 oraz U1, U2, sprawdzane są podczas testu pisemnego lub rozmowy (zaliczenie ustne), zalicza minimum 60 procent pozytywnych odpowiedzi. Warunkiem dopuszczenia do testu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Efekty K1 i K2 sprawdzane są podczas ćwiczeń: uczestnictwo w zajęciach, aktywność w dyskusji, studium przypadku, zaprezentowanie zadań domowych oraz znajomość literatury podstawowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.