Teoria walki informacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORXCSM-20Z3-TWI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria walki informacyjnej |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W-wykład, C - ćw. audytoryjne, L – ćw. laborat., P – ćw. projektowe, S – seminarium) Rygor: x - egzamin, + zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne W 24/x ; C 20/+ Razem: 44 , 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | semestr studiów / kierunek studiów / specjalność III semestr / bezpieczeństwo narodowe / wszystkie specjalności |
Autor: | dr hab. inż. Gabriel Nowacki, prof. WAT |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach /24 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 20 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / ….. 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 19,2 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /20 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / ….. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 6,6 11. Przygotowanie do egzaminu / 17,6 12. Przygotowanie do zaliczenia / …….. 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13): 109,4 godz. przyjęto 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli 52,6 godz./2 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym 56,8 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teorią informacji i walki informa-cyjnej. C1 Student powinien uzyskać wiedzę o głównych aspektach informacji (syntak-tyczny, semantyczny, pragmatyczny). C2 Student powinien znać determinanty obszarów walki informacyjnej. C3 Student powinien posiadać umiejętność analizowania wykorzystania elementów walki informacyjnej w międzynarodowych sytuacjach kryzysowych oraz prognozowania ich dalszego przebiegu. |
Pełny opis: |
Wykłady / metoda informacyjna z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych -24 g Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Terminologia, istota oraz aspekty informacji – pojęcie i istota informacji w różnych dyscyplinach naukowych, aspekty informacji (statystyczno-syntaktyczny, semantyczny, pragmatyczny) – 4g 2. Geneza komunikacji – formy komunikowania w starożytności, w średniowieczu, od XVI do XX wieku, nowe formy komunikacji w XXI wieku – 2g 3. Kategorie komunikacji: komunikacja interpersonalna, komunikacja grupowa, komunikacja instytucjonalna, komunikacja masowa – 2g 4. Teoria informacji Claude`a E. Shannona i innych autorów – teoria Nyquista i Hartley`a, teoria Shannona – 2g 5. Walka informacyjna, wojna informacyjna, wojna hybrydowa – pojęcie walki informacyjnej, przestrzenie walki informacyjnej, wojna informacyjna, wojna hybrydowa – 2g 6. Walka informacyjna według poglądów USA – terminologia i istota walki informacyjnej, struktury w siłach lądowych, w siłach powietrznych, w MW – 2g 7. Rosyjskie poglądy na walkę informacyjną – terminologia i istota walki informacyjnej, struktury wojskowe walki informacyjnej, współczesna walka informacyjna – 2g 8. Niemieckie poglądy na walkę informacyjną – terminologia i istota walki informacyjnej, struktury wojskowe od 1991 do 2013 roku, struktury wojskowe od 2014 roku – 2g 9. Polskie poglądy na walkę informacyjną – terminologia i istota walki informacyjnej, przestrzenie walki informacyjnej, struktury wojskowe operacji informacyjnych, psychologicznych i cyberenetycznych – 2g 10. Koncepcja komunikacji strategicznej – dyplomacja publiczna, cywilne i wojskowe informowanie opinii publicznej, operacje informacyjne oraz psychologiczne – 4g Ćwiczenia / ćwiczenia indywidualne w formie analiz przypadków oraz analiz dokumentów, ćwiczenia grupowe– 20g Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Terminologia, istota oraz aspekty informacji – 2g - pojęcie i istota informacji w różnych dyscyplinach naukowych, - aspekt statystyczno-syntaktyczny informacji, - aspekt semantyczny informacji, - aspekt pragmatyczny informacji, 2. Geneza komunikacji – 2g - formy komunikowania w starożytności, - komunikacja w średniowieczu, - komunikacja od XVI do XX wieku, - nowe formy komunikacji w XXI wieku. 3. Kategorie komunikacji – 2g - komunikacja interpersonalna, - komunikacja grupowa, - komunikacja instytucjonalna, - komunikacja masowa. 4. Teoria informacji Claude`a E. Shannona i innych autorów - 2g - teoria Nyquista i Hartley`a, - teoria Shannona, - podejście cybernetyczne N. Wienera, - teoria M. Mazura. 5. Walka informacyjna, wojna informacyjna, wojna hybrydowa – 2g - pojęcie walki informacyjnej, - przestrzenie walki informacyjnej, - wojna informacyjna, - wojna hybrydowa. 6. Walka informacyjna według poglądów USA – 2g - terminologia i istota walki informacyjnej, - struktury w siłach lądowych, - struktury w siłach powietrznych, - struktury w MW i KPM. 7. Rosyjskie poglądy na walkę informacyjną – 2g - terminologia walki informacyjnej, - istota walki informacyjnej, - struktury wojskowe walki informacyjnej, - współczesna walka informacyjna (wojna na Ukrainie). 8. Niemieckie poglądy na walkę informacyjną – 2g - terminologia i istota walki informacyjnej, - struktury wojskowe walki informacyjnej od 1991 do 2013 roku, - struktury wojskowe walki informacyjnej od 2014 roku. 9. Polskie poglądy na walkę informacyjną – 2g - terminologia i istota walki informacyjnej, - przestrzeń osobowa i techniczna, - struktury wojskowe operacji informacyjnych i psychologicznych, - struktury wojskowe operacji cybernetycznych. 10. Koncepcja komunikacji strategicznej – 2g - dyplomacja publiczna, - cywilne i wojskowe informowanie opinii publicznej, - operacje informacyjne, - operacje psychologiczne. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Aleksandrowicz Tomasz, Podstawy walki informacyjnej. Editions Spotkania, Warszawa, 2016. 2. Kawalerski Paweł, Zasady i metody socjotechniki walki informacyjnej [w:] J. Leśny (red.), J. Nyćkowiak (red.), Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce, Młodzi Naukowcy, Poznań 2018. 3. Nowacki Gabriel, Moch Natalia, Koncepcja komunikacji strategicznej - implikacje dla Polski. WAT, Warszawa 2018. 4. Nowacki G., Rola technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w działaniach psychologicznych. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 52 (4/2017). 5. Nowacki G., Transformacja struktur wojskowych komunikacji strategicznej w USA, RFN oraz Polsce, WAT 2024. 6. Nowacki Gabriel, Walka informacyjna - próba kategoryzacji, AON, Warszawa 1999. 7. Nowacki Gabriel, Współczesne poglądy na prowadzenie walki informacyjnej: studium teoretyczne, AON, Warszawa 2001. 8. Shannon Claude E, Matematyczna teoria komunikacji, 1948. 9. Wiener Norbert, Cybernetyka, czyli sterowanie i komunikacja w zwierzęciu i maszynie, PWN, Warszawa 1971. Uzupełniająca: 1. Denning Dorothy, Wojna informacyjna i bezpieczeństwo informacyjne, WNT, Warszawa 2002. 2. Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, PWN, Warszawa 2017. 3. Hetmański Marek, Epistemologia informacji, Copernicus Center Press, Kraków 2013. 4. Konieczny Józef, Cybernetyka walki, PWN, Warszawa 1970. 5. Kossecki Józef, Cybernetyka społeczna, PWN, Warszawa 1980. 6. Akty prawne. 7. Strony internetowe. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1/ zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska dotyczące bezpieczeństwa oraz metody i teorie umożliwiające wyjaśnianie zależności tymi kategoriami / K_W01 W2 / rozumie w pogłębionym stopniu prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz fundamentalne dylematy cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa/ K_W02 W3 / posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą obiektów infrastruktury oraz o zasadach zarządzania zasobami własności intelektualnej i różnych form rozwoju przedsiębiorczości/ K_W09 U1/ potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi i wykorzystywać metody i modele matematyczne i informatyczne, a także symulacje i zobrazowania komputerowe do analizy i oceny podejmowanych działań praktycznych w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego/ K_U06 U2 / potrafi samodzielnie dokształcać się, podnosić kompetencje zawodowe, osobiste i społeczne oraz uczyć się permanentnie i ukierunkowywać innych w tym zakresie/ K_U09 K1 jest gotów do krytycznej oceny przekazywanych i odbieranych treści dotyczących bezpieczeństwa i dziedzin pokrewnych/ K_K01 K2 / jest gotów do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym i zawodowym, inspirowania i organizowania zinstytucjonalizowanych form aktywności obywatelskiej, środowiska społecznego oraz inicjowania zadań na rzecz interesu publicznego/ K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu. Zaliczenie przedmiotu przeprowadzane jest w formie rozmowy ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie: udziału w ćwiczeniach oraz pozytywnych ocen z wystąpień. O ocenie końcowej z przedmiotu decyduje: frekwencja na zajęciach, ocena z pracy semestralnej oraz rozmowy ustnej (egzaminu). Efekty W1, W2, U1- sprawdzenie są podczas zaliczenia na ocenę. Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriel Nowacki | |
Prowadzący grup: | Gabriel Nowacki, Damian Szafranek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.