Zachowania ludzi w sytuacjach ekstremalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORXCSM-20Z1-ZLSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania ludzi w sytuacjach ekstremalnych |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+ ; L 14/z Razem: 30 (16 godzin wykładów zaliczanych w postaci zali-czenia na ocenę; 14 godzin laboratoriów zaliczanych bez oceny) |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | I semestr / bezpieczeństwo narodowe / wszystkie specjalności |
Autor: | dr Justyna Stochaj |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w laboratoriach / 14 3. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15 4. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów /30 5. Udział w konsultacjach / 14 6. Przygotowanie do zaliczenia / 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 104 godz. przyjęto 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (16+14+14)= 44 godz./ 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje podstawową aparaturę pojęciową dotyczącą stresu, me-chanizmów jego powstawania i skutków w sytuacjach ekstremalnych - będą-cych źródłem nadmiernej stymulacji lub deprywacji istotnych potrzeb człowie-ka (w tym potrzeby bezpieczeństwa osobistego i społecznego). Case studies sytuacji ekstremalnych: doświadczenie traumy, przemoc, stalking (cyberstal-king), bullying (cyberbullying), mobbing, molestowanie, praca ekstremalna, doświadczenie kataklizmu i katastrofy. Wskazywane są osobiste, społeczne i organizacyjne skutki doświadczenia traumy i przewlekłego stresu. |
Pełny opis: |
Wykłady / prowadzone metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych. 1. Wprowadzenie do teorii zachowania 2. Badanie ludzkiego zachowania 3. Teoria behawioryzmu Johna Watsona 4. Zachowanie człowieka wg. Burrhusa Skinnera 5. Teoria motywacji Abrahama Maslowa 6. Osobowość człowieka 7. Stres i stres pourazowy 8. Reagowanie na sytuacje zagrożeń Laboratoria / praca w grupach oraz dyskusja kierowana. 1. Zachowania niebezpieczne, a życie człowieka 2. Zalecenia w zakresie reagowania na wybrane sytuacje ekstremalne 3. Projektowanie badania zachowań ludzi w sytuacjach niebezpiecznych 4. Bodziec – reakcja w zachowaniu człowieka 5. Motywowanie człowieka do działania 6. Pokonywanie stresu i stresu pourazowego 7. Zaliczenie przedmiotu |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Watson, Behawioryzm oraz psychologia, jak widzi ją behawiorysta, PWN, Warszawa 1990. 2. B.F. Skinner, Nauka i zachowanie człowieka, PWN 2022. 3. A. Maslow, Motywacja i osobowość, PWN, Warszawa 2013. 4. P. Bąbel, P. Ostaszewski (red.), Współczesna psychologia behawioralna, Wyd. UJ, Kraków 2008. 5. B. Hołyst, Bezpieczeństwo jednostki, PWN, Warszawa 2014. Uzupełniająca: 1. I. Heszen, Psychologia stresu, PWN, Warszawa 2013. 2. M. Clayton, Zarządzanie stresem, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, Edgar, Warszawa 2012. 3. S. Wojciechowska-Filipek, B. Mazurek-Kucharska, Zarządzanie w kryzysie. Aspekty organizacyjne i psychologiczne, CeDeWu, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
W02 / prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz fundamentalne dylematy cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa U02 / potrafi w pogłębionym stopniu identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy społeczne w tym ich aspekty historyczne, filozoficzne, eko-nomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informa-cyjne, socjologiczne i etyczne mające wpływ na bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe oraz właściwie dobierać źródła i dokonywać ich interpretacji z wykorzystaniem odpowiednich metod naukowych K01 / jest gotów do krytycznej oceny przekazywanych i odbieranych treści dotyczących bezpieczeństwa i dziedzin pokrewnych K05 / jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnione role zawodowe w zmiennym otoczeniu, podporządkowania się zasadom pracy zespołowej i zasadom etyki oraz do kształtowania i egzekwowania zachowań etycznych u innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę Laboratorium zaliczane są na podstawie: bez oceny Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej (sprawdzian wie-dzy) Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: Osiągnięcie efektu W02, U02, K01, K05 - weryfikowane jest testem wiedzy Osiągnięcie efektu U02, K01, K02 - sprawdzane jest w ramach zaliczenia labo-ratoriów. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Stochaj | |
Prowadzący grup: | Justyna Stochaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.