Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne wyzwania i zagrożenia cywilizacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WLORXCSM-20Z1-WWZC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne wyzwania i zagrożenia cywilizacyjne
Jednostka: Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 16/+, C 14 razem: 30 godz.

Przedmioty wprowadzające:

Podstawy teorii bezpieczeństwa

Programy:

I semestr / bezpieczeństwo narodowe

Autor:

dr Aneta Krysowaty

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach /16

2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 14

3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych /

4. Udział w seminariach / …..

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16

6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /16

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych /

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / …..

9. Realizacja projektu / …..

10. Udział w konsultacjach / 6

11. Przygotowanie do egzaminu / ……

12. Przygotowanie do zaliczenia / 17

13. Udział w egzaminie / ….

Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 85 godz./ 3 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9): 30 godz./1,5 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową/2 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym 69 godz./ 1 ECTS



Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia współczesnych wyzwań i zagrożeń cywilizacyjnych związanych z przemianami ekonomicznymi i technologicznymi. Charakter zagrożeń cybernetycznych – cyberwojna, cyberterroryzm, cyberprzestępczość. Cyberprzestrzeń szczególną wartością bezpieczeństwa. Rozwój technologii IT i AT, robotyzacja, cyborgizacja. Wielopostaciowe wyzwania i zagrożenie ekologiczne: globalne ocieplenie klimatu i jego przewidywane skutki gospodarcze, społeczne, polityczne i militarne. Zagrożenia i wyzwania wynikające z procesów wykluczenia oraz dezintegracji ekonomicznej i społecznej. Szanse i zagrożenia związane ze zjawiskiem masowej migracji, dezinformacji i propagandy, jak również wynikające z przemian demograficznych.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Zajęcia organizacyjne. Teoretyczne podstawy przedmiotu - 2 godz.

2. Zagrożenia w cyberprzestrzeni (cyberwojna, cyberterroryzm, cyberprzestępczość, cyberinwigilacja). Cyberbezpieczeństwo jako wyzwanie dla współczesnego świata – 2 godz.

3. Rozwój nowoczesnych technologii – szanse i zagrożenia – 2 godz.

4. Wielowymiarowość wyzwań i zagrożeń ekologicznych – 2 godz.

5. Zagrożenia związane z wykluczeniem i dezintegracją ekonomiczną i społeczną – 2 godz.

6. Masowa migracja – problem Europy i świata – 2 godz.

7. Problemy demograficzne w skali krajowej i globalnej – 2 godz.

8. Rola propagandy i dezinformacji w kontekście wyzwań i zagrożeń współczesnego świata – 2 godz.

Ćwiczenia:

1. Analiza wybranych działań w cyberprzestrzeni – 2 grupy: 1) przedstawia i omawia, wybrane zagrożenia w cyberprzestrzeni; 2) przedstawia i omawia wyzwania (szanse), podjęte w celu przeciwdziałania/zapobiegania zagrożeniom w cyberprzestrzeni – 2 godz.

2. Analiza wybranych, nowych technologii – 2 grupy: 1) przedstawia i omawia zastosowanie wybranych, nowoczesnych narzędzi/systemów technologicznych i zagrożeń, które powodują; 2) przedstawia i omawia szanse, jakie umożliwia zastosowanie nowych technologii – 2 godz.

3. Analiza wybranych problemów ekologicznych – 2 grupy: 1) przedstawia i omawia wybrane, zaistniałe zagrożenia ekologiczne; 2) przedstawia i omawia wyzwania podjęte w celu przeciwdziałania/zapobiegania wybranym zagrożeniom ekologicznym – 2 godz.

4. Analiza problemów demograficznych – 2 grupy: 1) przedstawia i omawia aktualne problemy demograficzne 2) przedstawia i omawia wyzwania zaistniałe względem problemów związanych z demografią– 2 godz.

5. Analiza problemów związanych z masową migracją – 2 grupy: 1) przedstawia i omawia zagrożenia powstałe na skutek masowej migracji; 2) przedstawia i omawia wyzwania związane ze zjawiskiem migracji –

2 godz.

6. Analiza wybranych problemów związanych ze stosowaniem narzędzi (socjotechnik) walki informacyjnej (propagandy i dezinformacji) – 2 grupy: 1) przedstawia i omawia wybrane, zagrożenia spowodowane dezinformacją i propagandą; 2) przedstawia i omawia wyzwania podjęte w celu przeciwdziałania/zapobiegania działaniom dezinformacyjnym i propagandowym – 2 godz.

7. Podsumowanie zajęć, zaliczenie i omówienie wyników – 2 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Crawford K., Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024

2. Olejnik Ł., Kurasiński A., Filozofia cyberbezpieczeństwa. Jak zmienia się świat? Od złośliwego oprogramowania do cyberwojny, PWN, Warszawa 2022.

3. Dela P., Teoria walki w cyberprzestrzeni, Wyd. ASzW, Warszawa 2020.

4. Cyberbezpieczeństwo wyzwaniem XXI wieku, T. Dębowski (red.),

ArchaeGraph Wyd. Naukowe, Łódź-Wrocław 2018.

5. Krysowaty A., Świniarski J., Bezpieczeństwo w społeczeństwie nadzoru, (wybrane rozdziały), Wyd. Elipsa, Warszawa 2020.

6. Wallace-Wells D., Ziemia nie do życia. Nasza planeta po globalnym ociepleniu, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2019.

7. Śliwa Z., Olech A. K., Wyzwania w kontekście migracji i kryzys na granicy polsko-białoruskiej, „Wiedza Obronna”, ISSN: 2658-0829 (online), vol. 278, 2022.

8. Olech A., Bezpieczeństwo Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście współczesnych wyzwań dla bezpieczeństwa, „Opinie i Analizy Instytutu De Republica”, nr 6, seria wydawnicza „Politologia”, nr 4, 2022.

9. Symonides J., Świat wobec współczesnych wyzwań i zagrożeń, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

10. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2011.

11. Volkoff V., Krótka historia dezinformacji. Od konia trojańskiego do Internetu, Wyd. Wektory, Wrocław 2022.

Uzupełniająca:

1. Bernays E. L., Propaganda, Wektory, Wrocław 2020.

2. Hadnagy Ch., Socjotechnika. Metody manipulacji i ludzki aspekt bezpieczeństwa, Helion S.A., Gliwice 2014.

3. Golka M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012.

4. Informacja czynnikiem warunkującym bezpieczeństwo Kontekst rosyjski, (wybrane rozdziały), M. Banasik (red.), Difin S.A., Warszawa 2021.

5. Panek B., Bezpieczeństwo Europy w II i III dekadzie XXI wieku. Zagrożenia i wyzwania, Difin S.A., Warszawa 2020.

6. Symonides J., Świat wobec współczesnych wyzwań i zagrożeń, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

7. Życki A., Bezpieczeństwo ekologiczne w Europie: odpowiedź na współczesne wyzwania, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2021.

Efekty uczenia się:

W1 / ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach, źródłach ich powstawania, me-todach postępowania z nimi oraz o fundamentalnych dylematach cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa / K_W05

W2 / zna w pogłębionym stopniu metody ewaluacji procesów i systemów bezpieczeństwa oraz analizowania i prognozowania zjawisk i procesów spo-łeczno-ekonomicznych w sytuacjach zagrożeń bezpieczeństwa / K_W06

U1 / potrafi w pogłębionym stopniu identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy społeczne w tym ich aspekty historyczne, filozoficzne, ekonomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne mające wpływ na bezpieczeństwo na-rodowe i międzynarodowe oraz właściwie dobierać źródła i dokonywać ich interpretacji z wykorzystaniem odpowiednich metod naukowych K_U02

U2/ potrafi monitorować, analizować. modelować i prognozować dynamikę stanu bezpieczeństwa dla złożonych systemów oraz proponować sposoby jego zmiany oraz wybierać i stosować właściwy dla stanu bezpieczeństwa sposób postępowania, środki oraz metody pracy, w celu efektywnego wyko-nywania zadań K_U03

K1 / jest gotów do krytycznej oceny przekazywanych i odbieranych treści dotyczących bezpieczeństwa i dziedzin pokrewnych K_K01

K2/ jest gotów do kultywowania i rozwijania dorobku i etosu wynikających z pełnionej roli zawodowej oraz jest świadomy potrzeby dbałości o te wartości K_K06

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady prowadzone metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną,

z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie udziału w zajęciach, aktywności podczas pracy zespołowej i opracowania prezentacji/referatu z omówieniem.

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia.

Zaliczenie przedmiotu - test pisemny.

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% liczby punktów z testu.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń.

Na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z przygotowania do zajęć, ocena z pracy w grupach oraz ocena z aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

Osiągnięcie efektu W1, W2, U1 - weryfikowane jest poprzez pisemny test.

Osiągnięcie efektu W1, W2, U2, K1, K2 - sprawdzane jest w ramach zaliczenia ćwiczeń.

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia):

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Krysowaty
Prowadzący grup: Aneta Krysowaty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)