Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORXCSM-19Z2-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Studia stacjonarne W 16, Ćw. 14, razem: 30 godz., 3 pkt ECTS |
Autor: | Dr hab. Adam Kołodziejczyk |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 14 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu /10 10. Udział w konsultacjach / 11. Przygotowanie do egzaminu / 10 12. Przygotowanie do zaliczenia / 5 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 87 godz. / 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 42 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10): 87 godz./ 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi elementami metodologii badań społecznych użytecznymi w realizacji badań empirycznych (ilościowych i jakościowych) na poziomie magisterskim. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne/: wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i narracji problemowej z elementami pytań i dyskusji Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Podejście naukowe w badaniach społecznych, 2h: Pojęcie nauki. Podstawowe założenia przyjmowane w nauce. Podstawowe cele nauki. Rola metodologii w nauce. Rewolucja w nauce. Proces badawczy 2. Problemy etyczne w badaniach społecznych, 2h: Etyka w badaniach naukowych. Wyrównywanie kosztów i zysków. Wyrażanie zgody na podstawie posiadanych informacji. Prywatność, anonimowość i poufność. Kodeks postępowania etycznego. 3. Podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych, 2h: Pojęcia. Definicje. Teoria: jej funkcje i rodzaje. Modele teoria, modele i badania empiryczne 4. Podstawowe elementy procesu badawczego, 2h: Problemy badawcze. Zmienne. Związki. Hipotezy. Problemy i hipotezy: wybrane przykłady z nauk społecznych. 5. Plany badawcze i struktura procesu badawczego, 2h: Plan badawczy. Przykład klasyczny planu eksperymentalnego. Wyprowadzanie wniosków o charakterze przyczynowo-skutkowym. Podstawowe cechy planu badawczego. Rodzaje planów badawczych 6. Badania sondażowe, ich istota i użyteczność, 2h: Ankiety pocztowe (internetowe). Wywiad osobisty. Rodzaje wywiadu. Wywiad osobisty a ankieta pocztowa. Zasady prowadzenia wywiadu. Wywiad telefoniczny (CATI) 7. Metody obserwacyjne w badaniach społecznych, 2h: Triangulacja. Rola obserwacji. Rodzaje zachowań. Określanie czasu obserwacji i rejestrowanie danych. Wnioskowanie. Rodzaje obserwacji Obserwacja kontrolowana. 8. Wtórna analiza danych, 2h: Zainteresowanie wtórną analizą danych. Opinia publiczna i polityka społeczna: przykłady. Ograniczenia wtórnej analizy danych. Spis ludności. Szukanie danych wtórnych. Pomiary nieinwazyjne. Dokumenty archiwalne.. Analiza treści. Ćwiczenia /metody dydaktyczne/: ćwiczenia w grupach ćwiczeniowych, których praca ukierunkowana jest na opracowywanie dokumentacji badawczej (koncepcji, narzędzi badawczych, raportu z badań empirycznych). Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć. 1. Analiza zapisów kodeksów etycznych w badaniach społecznych, 2h: W czym wyraża się uczciwość zawodowa. Jakie powinny być relacje badacza z uczestnikami badań. Czym są badania niejawne i związane z tym problemy etyczne. Co oznacza anonimowość, prywatność, poufność badań. Jakie powinny być relacje badacza ze sponsorami i podmiotami finansującymi badania. Jakie są zobowiązania badacza wobec nauki i społeczeństwa. 2. Analiza planu organizacji badań wybranego projektu badawczego, 2h: Informacje wprowadzające do badań. Uwarunkowania prowadzenia badań Cel, pytania badawcze, metoda badań. Struktura procesu badawczego Charakterystyka próby. Metody badań: CAPI, CATI, IDI, FGI. Monitoring i kontrola procesu badawczego. Sposób prezentowania danych (wykresy/tabele). Struktura raportu. 3. Opracowanie koncepcji badań empirycznych na wybrany temat, 2h: Przykłady koncepcji badań. Uzasadnienie projektu badawczego. Poprawność sformułowania tematu badań. Określenie: celu badań, przedmiotu badań, problemów badawczych i hipotez. 4. Opracowanie narzędzia w badaniach ilościowych – kwestionariusza ankiety, 2h: Pytania kwestionariuszowe. Treść pytań. Rodzaje pytań. Format pytań. Prządek pytań. Błędy w konstrukcji kwestionariusza. Instrukcje w kwestionariuszu. List wprowadzający. Przykładowe kwestionariusze ankiet. 5. Opracowanie narzędzia w badaniach jakościowych – scenariusza IDI/FGI, 2h: Przykłady scenariusza IDI/FGI. Struktura scenariusza: główne cele badania, próba, wprowadzenie do badań. Realizacja badań – rola moderatora w badaniu FGI. Transkrypcja nagranych wywiadów. 6. Opracowanie pracy zaliczeniowej (eseju) 2h: Według algorytmu metodologicznego ustalonego przez wykładowcę 7. Zaliczenie przedmiotu. Test egzaminacyjny. Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności i aktywności (prezentacje multimedialne) studentów na ćwiczeniach oraz opracowanej pracy zaliczeniowej (eseju). Test egzaminacyjny 25 pytań na ocenę. Samokształcenie: Studiowanie literatury podstawowej i uzupełniającej, przygotowywanie prezentacji na ćwiczenia, opracowanie pracy zaliczeniowej. |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka,, Poznań 2001, s. 16-112; 220-348. 2. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014, s. 74-94, 129-140, 284-292, 340-351. 3. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 27-37. 4. Raport końcowy. Trendy gospodarcze a zmienność mazowieckiego rynku pracy, WSZP, Warszawa 2009, Rozdział 1, s. 13-35; Rozdział 4, s. 197-288 Uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. M. Cieślarczyk, A. Kołodziejczyk, Czynnik X. Morale w życiu osobistym, w działalności społecznej i zawodowej, Difin, Warszawa 2019, Rozdział 7, Aneks. 2. Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Praca zbiorowa pod redakcją Jolanty Lisek-Michalskiej i Pawła Daniłowicza, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007, s. 11-31. 3. M. Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004, s. 208-231. |
Efekty uczenia się: |
W2: zna i rozumie w pogłębionym stopniu treści z zakresu nauk społecznych, zaawansowaną metodologię badań naukowych i zasady tworzenia instrumentów badawczych. U2: potrafi wykorzystać wiedzę o nowoczesnych koncepcjach i metodach zarządzania do diagnozowania problemów społecznych oraz proponowania adekwatnych sposobów ich rozwiązywania U10: potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi. K2: jest gotów do sprawnego komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim, przekazywania swojej wiedzy osobom nie będącym specjalistami z zakresu zarządzania oraz przeprowadzania krytycznej oceny odbieranych treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje: ocena 2 – poniżej 60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3 – 60 ÷ 68% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 69 ÷ 76% poprawnych odpowiedzi, ocena 4 – 77 ÷ 82% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 83 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5 – powyżej 91% poprawnych odpowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.