Bezpieczeństwo społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORXCNM-20Z1-BS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo społeczne |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | (tylko po angielsku) W 16/x C 14/+ |
Przedmioty wprowadzające: | (tylko po angielsku) Teoria bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego |
Programy: | (tylko po angielsku) Bezpieczeństwo narodowe |
Autor: | (tylko po angielsku) Aleksandra Skrabacz |
Bilans ECTS: | (tylko po angielsku) Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 14 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / ….. 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /15 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / ….. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 11. Przygotowanie do egzaminu / ….. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 20 13. Udział w egzaminie / ….. Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13): 65….godz. przyjęto …3…. ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 30…..godz./…2.. ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym …1…. ECTS |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa społecznego jako ważnego obszaru bezpieczeństwa narodowego. W trakcie realizacji przedmiotu studenci powinni poznać najważniejsze współczesne problemy związane z bezpieczeństwem społecznym, socjalnym i psychospołecz-nym, ich zagrożenia i uwarunkowania. Ponadto omówione zostaną rola i dzia-łania kluczowych podmiotów odpowiedzialnych za utrzymywanie bezpieczeń-stwa społecznego. |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Wykłady / prowadzone metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych. 1.Istota bezpieczeństwa społecznego w systemie bezpieczeństwa narodowe-go. 2.Charakterystyka wybranych zagrożeń społecznych. 3.Istota patologii społecznych i sposoby ich przeciwdziałania. 4. Rola państwa, w tym podmiotów rządowych, samorządowych i pozarządo-wych w tworzeniu polityki bezpieczeństwa społecznego. 5. Metody przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu. 6.Rola UE w kreowaniu polityki społecznej i polityki zatrudnienia. Ćwiczenia / prezentacja referatów przygotowanych w formie multimedialnej oraz dyskusja kierowana. 1. Pojęcie i zakres bezpieczeństwa społecznego, socjalnego i psychospołecz-nego 2. Identyfikacja zagrożeń społecznych, socjalnych i psychospołecznych. 3. Charakterystyka wybranych patologii społecznych. 4. Polityka społeczna państwa i zasady jej kreowania. 5. Zadania instytucji rządowych w tworzeniu bezpieczeństwa społecznego i ocena ich realizacji. 6. Zadania podmiotów samorządowych i organizacji pozarządowych w realizacji polityki społecznej państwa na szczeblu gminy – szanse i zagrożenia. 7. Rola wspólnoty europejskiej w kreowaniu polityki społecznej UE. |
Literatura: |
(tylko po angielsku) Podstawowa: 1. A. Skrabacz, Bezpieczeństwo społeczne. Podstawy teoretyczne i prak-tyczne, Warszawa 2012. 2. J. Gierszewski, Bezpieczeństwo społeczne. Studium z zakresu teorii bezpie-czeństwa narodowego, Warszawa 2013. 3. A. Skrabacz, S. Sulowski (red.), Bezpieczeństwo społeczne: pojęcia, uwa-runkowania, wyzwania, Warszawa 2012. 4. M. Leszczyński, Bezpieczeństwo społeczne Polaków wobec wyzwań XXI wieku, Kielce 2011. 5. P. Majer, A. Urbanek, Bezpieczeństwo społeczne Ewolucja, instytucje, za-grożenia, Warszawa 2016. Uzupełniająca: 1.G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red.), Polityka społeczna, Warszawa 2018. 2. R. Gabryszak, D. Magierek (red.), Europejska polityka społeczna, Warszawa 2011. 3. I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Warszawa 2008. 4. D. Dajanowicz-Piesiecka, E. Pływaczewski, E. Jurgieleiwcz-Delegacz, Współczesna przestępczość i patologie społeczne z perspektywy interdyscyplinarnych badań kryminologicznych, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
(tylko po angielsku) Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunko-wego K_W05 ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach, źródłach ich powstawania, me-todach postępowania z nimi oraz o fundamentalnych dylematach cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa K_U02 potrafi w pogłębionym stopniu identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy społeczne w tym ich aspekty historyczne, filozoficzne, eko-nomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informa-cyjne, socjologiczne i etyczne mające wpływ na bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe oraz właściwie dobierać źródła i dokonywać ich interpretacji z wykorzystaniem odpowiednich metod naukowych K_U09 potrafi samodzielnie dokształcać się, podnosić kompetencje zawodowe, osobiste i społeczne oraz uczyć się permanentnie i ukierunkowywać innych w tym zakresie K_K01 jest gotów do krytycznej oceny przekazywanych i odbieranych treści dotyczących bezpieczeństwa i dziedzin pokrewnych K_K03 jest gotów do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym i zawodo-wym, inspirowania i organizowania zinstytucjonalizowanych form aktywności obywatelskiej, środowiska społecznego oraz inicjowania zadań na rzecz intere-su publicznego K_K05 jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnione role zawodowe w zmiennym otoczeniu, podporządkowania się zasadom pracy zespołowej i zasadom etyki oraz do kształtowania i egzekwowania zachowań etycznych u innych |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) Przedmiot zaliczany jest na podstawie: pracy zaliczeniowej Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: referatu wzbogaconego prezentacją multimedialną oraz obecnością na zajęciach Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: ustnej Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest : Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, W4, U1 - weryfikowane jest testem wiedzy Osiągnięcie efektu U2, U3, U4, K1, K2 - sprawdzane jest w ramach zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Skrabacz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Skrabacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.