Ewolucja i modele ochrony ludności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOROCSL-19Z4-EMOL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ewolucja i modele ochrony ludności |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 24/+; C 20/ Razem: 44 (24 godziny wykładów zaliczanych na podstawie zaliczenia z oceną; 20 godzin ćwiczeń audytoryjnych, zaliczanych bez oceny) 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | IV semestr / bezpieczeństwo narodowe / Ochrona ludności i infrastruktury |
Autor: | dr Justyna Stochaj |
Bilans ECTS: | 4 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Istota ochrony ludności – terminologia i zakres realizowanych w tym celu za-dań. Historia i geneza zagadnienia w ujęciu międzynarodowym. Ewolucja sys-temów ochrony ludności cywilnej stosowanych w czasie pokoju oraz w sytua-cjach kryzysowych i konfliktach zbrojnych. Koncepcje i rozwiązania realizowa-ne w XX wieku w celu zapewnienia bezpieczeństwa społeczeństwu polskiemu – doświadczenia i wnioski. Współczesne uwarunkowania prawne i organiza-cyjne ochrony ludności w Polsce – stan obecny, problemy i wyzwania |
Pełny opis: |
Wykłady / prowadzone metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych. 1. Istota ochrony ludności – 2 2. Historia i geneza ochrony ludności – 4 3. Ochrona ludności w Systemie Bezpieczeństwa Narodowego RP – 2 4. Zagrożenia bezpieczeństwa ludności - 6 5. Bezpieczeństwo ludności – koncepcje i rozwiązania - 2 6. Uwarunkowania prawne i organizacyjne ochrony ludności – 2 7. Problemy i wyzwania związane z ochroną ludności - 6 Ćwiczenia audytoryjne oraz dyskusja kierowana. 1. Zagrożenia bezpieczeństwa ludności – 2 2. Zapobieganie zagrożeniom bezpieczeństwa ludności - 2 3. Przygotowanie na zagrożenia bezpieczeństwa ludności – 2 4. Scenariusze zdarzeń na wypadek wystąpienia zagrożeń bezpieczeń-stwa ludności - 4 5. Reagowanie na zagrożenia bezpieczeństwa ludności - 4 6. Ocena skutków zagrożeń bezpieczeństwa ludności - 2 7. Odbudowa po wystąpieniu zagrożeń bezpieczeństwa ludności - 2 8. Zaliczenie przedmiotu - 2 |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. J. Stochaj, Ochrona ludności i obrona cywilna w Systemie Bezpieczeństwa Narodowego, Difin, Warszawa 2020. 2. K. Zieliński, Ochrona ludności – zarządzanie kryzysowe, Difin, Warszawa 2017. 3. M. Leszczyński, A. Gumieniak, G. Gozdór, Bezpieczeństwo w wymiarze krajowym. Wybrane obszary, Difin, Warszawa 2018. 4. B. Michailuik, Ochrona ludności – wybrane problemy, ASzWoj, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierun-kowego K_W02 rozumie podstawowe historyczne, filozoficzne, ekonomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz fundamentalne dylematy cywi-lizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa K_W05 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie organizacji i instytucji zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa na poziomie globalnym, regionalnym, subregionalnym, narodowym i lokalnym, zasady funkcjonowania tych organizacji, w tym państwa oraz rolę człowieka jako twórcę kultury i organi-zatora struktur społecznych, określającego zasady ich funkcjonowania K_U02 potrafi identyfikować i interpretować zjawiska i procesy społeczne, w tym ich aspekty historyczne, filozoficzne, ekonomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne dotyczące bez-pieczeństwa narodowego K_U09 potrafi prezentować swoje poglądy z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii oraz przedstawiać i oceniać stanowiska i poglądy dotyczące zagad-nień bezpieczeństwa K_K01 jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy na temat bezpieczeństwa i nauk pokrewnych K_K06 jest gotów do kultywowania dorobku i tradycji wynikających z pełnionej roli zawodowej oraz jest świadomy potrzeby dbałości o te wartości |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: oceny Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia bez oceny Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.