Geografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORKCNL-G |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geografia |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W / 12+, C / 8 bo, godziny bezkontaktowe - 55 |
Przedmioty wprowadzające: | geografia na poziomie szkoły średniej |
Programy: | 2014/2015 bezpieczeństwo narodowe / wszystkie specjalności |
Autor: | prof. Ireneusz Winnicki |
Skrócony opis: |
Geografia jako nauka i jej związek z rozwojem i ze strukturą środowiska przyrodniczego na Ziemi; omówienie geosfer Ziemi: atmosfery, hydrosfery, pedosfery, biosfery, kriosfery oraz roli magnetosfery; ludność; rolnictwo; przemysł; polityczny podział świata. |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Geografia jako nauka o środowisku geograficznym. Struktura wiedzy geograficznej – geografia ogólna i regionalna, specyficzne działy geografii ogólnej. Rodzaje przestrzeni (skala globalna, regionalna i lokalna). 2. Zagrożenia i katastrofy przyrodnicze. Zastosowanie źródeł wiedzy geograficznej do przewidywania i minimalizowania ryzyka i strat materialnych spowodowanych katastrofami przyrodniczymi. 3. Zróżnicowanie współczesnych procesów osadniczych. Wpływ urbanizacji na środowisko. Nierównomierny rozwój gospodarczy świata. Drogi wyjścia z niedorozwoju gospodarczego. Kraje nowo uprzemysłowione. 4. Środowisko geograficzne a zjawiska polityczne. Polityczny podział świata. Zmiany podziału terytorialnego świata. 5. Relacja człowiek i środowisko na różnych etapach rozwoju społeczno-gospodarczego. Międzynarodowa współpraca w ochronie środowiska naturalnego. Zastosowanie źródeł wiedzy geograficznej do rozwiązywania globalnych, regionalnych i lokalnych problemów środowiskowych. 6. Podsumowanie. Test. ĆWICZENIA 1. Geografia jako nauka o środowisku geograficznym. Struktura wiedzy geograficznej – geografia ogólna i regionalna, specyficzne działy geografii ogólnej. Rodzaje przestrzeni (skala globalna, regionalna i lokalna). 2. Zróżnicowanie współczesnych procesów osadniczych. Wpływ urbanizacji na środowisko. Nierównomierny rozwój gospodarczy świata. Drogi wyjścia z niedorozwoju gospodarczego. Kraje nowo uprzemysłowione. 3. Relacja człowiek i środowisko na różnych etapach rozwoju społeczno-gospodarczego. Międzynarodowa współpraca w ochronie środowiska naturalnego. Zastosowanie źródeł wiedzy geograficznej do rozwiązywania globalnych, regionalnych i lokalnych problemów środowiskowych. 4. Podsumowanie. Test. |
Literatura: |
Podstawowa: - Wójcik J.: „Geografia 1, Ziemia”, PPWK Książnica – Atlas, Warszawa 2002. - Bartkowski T.: „Metody badań geografii fizycznej”, PWN, Warszawa 1977. - Miller H. J., A measurement theory for time geography., Geographical Analysis, 37, s. 17 - 45. - Staniów H., Staniów P.: „Geografia 2. Świat”, PPWK Wydawnictwo Książnica – Atlas, Warszawa 2003. - Makowski J.: Geografia fizyczna świata”, PWN, Warszawa 2006. - Wieloński A.: „Geografia przemysłu”, Wyd. UW, Warszawa 2005. - Pasławski J. (red.): „Wprowadzenie do kartografii i topografii”, Wydawnictwo Nowa Era, Wrocław 2006. - Falkowski J., Ostrowicki J.: „Geografia rolnictwa świata”, PWN, Warszawa 2006. - Kuciński K. (red.): „Geografia – kompendium w zarysie i zadaniach”, Difin, Warszawa 2007. Uzupełniająca: - Dowdeswell J., Hambrey M., Islands of the Arctic, Cambridge University Press, 2002. - Vademecum ucznia i studenta. Geografia (5), PWN – Gazeta Wyborcza, 2006. |
Efekty uczenia się: |
K1 / Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym i zawodowym, a także do pracy w zespołach realizujących zadania będące w obszarze zainteresowania centrów zarządzania kryzysowego w skali krajowej i lokalnej. / K_K01 K2 / Po wykonaniu wydanych zadań i projektów Student rozumie potrzebę systematycznego uzupełniania i poszerzania kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych w obszarze bezpieczeństwa narodowego. / K_K09 U1 / Student dostrzega relacje między polityką bezpieczeństwa narodowego a procesami historycznymi, ekonomicznymi (klęski ekologiczne), społecznymi (sytuacja międzynarodowa) oraz kulturowymi zachodzącymi w Polsce i na świecie. / K_U08 W1 / Student ma elementarną wiedzę o funkcjonowaniu struktur społecznych i instytucji zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa na poziomie narodowym (Centrum Zarządzania Kryzysowego) oraz lokalnym. / K_W10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Ocena ta jest wpisywana do USOSa w pozycji wykład. Zaliczenie ćwiczeń - bez oceny (bo). Zaliczenie wykładu przeprowadzone jest w postaci testu. Efekty kształcenia sprawdzane są podczas kolokwium oraz poprzez ocenę poglądów na temat wybranych zdarzeń (np. katastrofa ekologiczna, spadający przyrost naturalny) prezentowanych w trakcie dyskusji. Kolokwium zawiera pytania teoretyczne i problemowe sprawdzające wiedzę wyuczoną. Pytania obejmują zakres tematyki kolejnych wykładów oraz mają charakter otwarty. Efekty uznaje się za osiągnięte, jeśli student uzyska minimum 60% punktów. Gradacja ocen: <60-65 %) – dostateczny <65–75 %) – dostateczny plus <75-85%) – dobry <85-95%) – dobry plus <95-100%> – bardzo dobry. ĆWICZENIA Warunek konieczny do uzyskania zaliczenia ćwiczeń: obecność na zajęciach; uzyskanie pozytywnych ocen z wydanych prac oraz quizu. Termin ostateczny zaliczenia ćwiczeń – nie później niż 7 dni po ostatnich zajęciach audytoryjnych (nie mylić z końcem semestru). Efekty oceniane łącznie uznaje się za osiągnięte, jeśli student poprawnie odpowiedział na pytania sprawdzające zadawane podczas zajęć i poprawnie wykonał wszystkie zadania wraz z prawidłowo wykonanymi sprawozdaniami uzasadniającymi dobór metod, analiz danych oraz poprawnie wyciągniętymi wnioskami. Wytyczne do wykonania zadań podaje prowadzący zajęcia. Kryteria oceniania: 3.0 – formalnie poprawne wykonanie zadań; 3.5 – dodatkowo student potrafi odpowiedzieć na pytania wyjaśniające dotyczące wykonania zadań; 4.0 – jw. oraz student potrafi wyjaśnić, dlaczego wybrał konkretne rozwiązanie; 4.5 – jw. oraz student potrafi podać rozwiązanie alternatywne i kry-tycznie ocenić uzyskane wyniki; 5.0 – jw. oraz student potrafi opisowo i graficznie poprawnie udoku-mentować wykonanie zadania. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową ocen z wykładu (test) i zadań wydanych podczas ćwiczeń. Ocena niedostateczna z wykładu lub ćwiczeń skutkuje oceną niedostateczną z przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.