Media i komunikacja podczas kryzysów i konfliktów zbrojnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORDCSM-22Z3-MKKZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Media i komunikacja podczas kryzysów i konfliktów zbrojnych |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+, C 14/ razem: 30 godz. |
Przedmioty wprowadzające: | brak |
Programy: | III semestr / bezpieczeństwo narodowe |
Autor: | dr Aneta Krysowaty |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach /16 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 14 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /15 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 6 11. Przygotowanie do egzaminu / …… 12. Przygotowanie do zaliczenia / 17 13. Udział w egzaminie / …. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 78 godz./ 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9): 30 godz./1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/2 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia scharakteryzowanie znaczenia mediów i procesu komunikowania w czasie kryzysu i konfliktu zbrojnego. Przedstawione zostaną metody komunikowania w czasie kryzysu i wojny, a także omówione zostaną zasady etyki działania i ochrony mediów w czasie kryzysu i konfliktu zbrojnego. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Informacja, jej źródła i znaczenie – 2 godz. 2. Poziomy komunikowania – 1 godz. 3. Specyfika sytuacji kryzysowych. Strategie zarządzania sytuacjami kryzysowymi – 3 godz. 4. Teorie komunikacji kryzysowej – 2 godz. 5. Rola i funkcje mediów w sytuacjach kryzysowych – 2 godz. 6. Narzędzia komunikacji kryzysowej. Organizacja działalności informacyjnej i współpraca z mediami - 2 godz. 7. Manipulacja informacją. Pojęcie i techniki dezinformacji – 2 godz. 8. Media i komunikacja w sytuacji konfliktu zbrojnego – 2 godz. Ćwiczenia: 1. Rola nowych mediów w sytuacji konfliktu – studium przypadku – 2 godz. 2. Rola mediów (tradycyjnych i nowych) w sytuacji konfliktu zbrojnego na podstawie wybranego przypadku – 2 godz. 3. Zasady etyki działania mediów w czasie kryzysu/konfliktu zbrojnego – 2 godz. 4. Wybrane narzędzia manipulacji w mediach – 2 godz. 5. Rola i funkcje mediów w poszczególnych fazach zarządzania kryzysem – 2 godz. 6. Rola przepływu informacji w wybranych typach wojen – 2 godz. 7. Podsumowanie zajęć, zaliczenie i omówienie wyników – 2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bezpieczeństwo informacyjne w dobie postprawdy, (red.) T. W. Grabowski, M. Lakomy, K. Oświęcimski, Kraków 2018. 2. Bloch N., Rola mediów w zarządzaniu kryzysowym, Warszawa 2010. 3. Cialdini R., Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego, (wybrane rozdziały), GWP, Sopot 2017. 4. Dela P., Teoria walki w cyberprzestrzeni, Wyd. ASzW, Warszawa 2020. 5. Domalewska D., Wielowymiarowość komunikacji w kontekście bezpieczeństwa. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych i komunikacja strategiczna, Wyd. ASzW, Warszawa 2020. 6. Kaczmarek-Śliwińska M., Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się, Wyd. Difin, Warszawa 2015. 7. Kaczmarek-Śliwińska M., Zarządzanie komunikacją kryzysową w przestrzeni mediów społecznościowych w kontekście zjawiska hejtingu, „Kultura – Media – Teologia”, ISSN 2081-8971 2016 nr 25, s. 46-58. 8. Krajowy plan zarządzania kryzysowego (aktualizacja 2021/2022), RCB, Warszawa. 9. Księga komunikacji kryzysowej 2017. Podstawy zarządzania informacją w kryzysie, RCB, Warszawa 2017. 10. Savranska K., Problematyka walki informacyjnej w relacjach Rosji z wybranymi państwami europejskimi, IMDiKS UG, Gdańsk 2020. 11. Wawrzak-Chodaczek M., Komunikacja interpersonalna i masowa. Wybrane teorie i praktyki, Kraków 2017. Uzupełniająca: 1. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, wyd. II, Warszawa 2015. 2. Majrak H., Potencjał i rola mediów społecznościowych w zarządzaniu kryzysowym na kolejnych etapach sytuacji kryzysowej, „Logistyka”, nr 5, s. 1009-1018. 3. Nauki o mediach i komunikacji społecznej: krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, red. A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk, Warszawa 2017. 4. Olejnik T., Zarządzanie kryzysowe a komunikacja, czyli jak i kiedy informować ludzi, „Security, Economy & Law”, Nr 1/2017 (XIV), s. 37–46. 5. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2010. 6. Znyk P., Od komunikacji do manipulacji. Mechanizmy wywierania wpływu, Kežmarok 2008. |
Efekty uczenia się: |
W1 / rozumie w pogłębionym stopniu prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz fundamentalne dylematy cywilizacji w zakresie zapewniania bezpie-czeństwa / K_W02 W2 / ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach, źródłach ich powstawania, me-todach postępowania z nimi oraz o fundamentalnych dylematach cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa / K_W05 U1/ potrafi prezentować swoje poglądy z wykorzystaniem specjalistycznej dopasowanej do odbiorców terminologii, prowadzić debatę oraz przedsta-wiać, oceniać stanowiska i poglądy dotyczące zagadnień bezpieczeństwa / K_U05 U2/ umie dobierać metody kierowania i zarządzania, adekwatnie do istoty organizacji i specyfiki sytuacji; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmować wiodącą rolę w zespole i kierować ich pracą / K_U08 K1/ jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy na temat bezpieczeństwa i nauk pokrewnych / K_K01 K2 / jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnione role oraz podporządkowania się zasadom pracy zespołowej i zasadom etyki oraz kształtowania i egzekwowania zachowań etycznych u innych / K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - prowadzone metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych. Ćwiczenia - prezentacja referatów przygotowanych w formie multimedialnej, dyskusja moderowana, analiza studiów przypadku. Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia. Zaliczenie przedmiotu - test pisemny. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% liczby punktów z testu. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń. Na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z przygotowania do zajęć, ocena z pracy w grupach oraz ocena z aktywności. Obecność na laboratoriach jest obowiązkowa. Efekty W1, W2, U1- sprawdzane są podczas zaliczenia Efekty U2, K1, K2 sprawdzane są podczas ćwiczeń i laboratoriów. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształce-nia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efek-ty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Krysowaty | |
Prowadzący grup: | Aneta Krysowaty | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.