Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media i komunikacja podczas kryzysów i konfliktów zbrojnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WLORDCSM-22Z3-MKKZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Media i komunikacja podczas kryzysów i konfliktów zbrojnych
Jednostka: Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 16/+, C 14/ razem: 30 godz.

Przedmioty wprowadzające:

brak

Programy:

III semestr / bezpieczeństwo narodowe

Autor:

dr Aneta Krysowaty

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach /16

2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 14

3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych /

4. Udział w seminariach / …..

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10

6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /15

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych /

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / …..

9. Realizacja projektu / …..

10. Udział w konsultacjach / 6

11. Przygotowanie do egzaminu / ……

12. Przygotowanie do zaliczenia / 17

13. Udział w egzaminie / ….

Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 78 godz./ 3 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9): 30 godz./1,5 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową/2 ECTS


Skrócony opis:

Przedmiot umożliwia scharakteryzowanie znaczenia mediów i procesu komunikowania w czasie kryzysu i konfliktu zbrojnego. Przedstawione zostaną metody komunikowania w czasie kryzysu i wojny, a także omówione zostaną zasady etyki działania i ochrony mediów w czasie kryzysu i konfliktu zbrojnego.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wprowadzenie do przedmiotu. Informacja, jej źródła i znaczenie – 2 godz.

2. Poziomy komunikowania – 1 godz.

3. Specyfika sytuacji kryzysowych. Strategie zarządzania sytuacjami kryzysowymi – 3 godz.

4. Teorie komunikacji kryzysowej – 2 godz.

5. Rola i funkcje mediów w sytuacjach kryzysowych – 2 godz.

6. Narzędzia komunikacji kryzysowej. Organizacja działalności informacyjnej

i współpraca z mediami - 2 godz.

7. Manipulacja informacją. Pojęcie i techniki dezinformacji – 2 godz.

8. Media i komunikacja w sytuacji konfliktu zbrojnego – 2 godz.

Ćwiczenia:

1. Rola nowych mediów w sytuacji konfliktu – studium przypadku – 2 godz.

2. Rola mediów (tradycyjnych i nowych) w sytuacji konfliktu zbrojnego na podstawie wybranego przypadku – 2 godz.

3. Zasady etyki działania mediów w czasie kryzysu/konfliktu zbrojnego – 2 godz.

4. Wybrane narzędzia manipulacji w mediach – 2 godz.

5. Rola i funkcje mediów w poszczególnych fazach zarządzania kryzysem – 2 godz.

6. Rola przepływu informacji w wybranych typach wojen – 2 godz.

7. Podsumowanie zajęć, zaliczenie i omówienie wyników – 2 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Bezpieczeństwo informacyjne w dobie postprawdy, (red.) T. W. Grabowski, M. Lakomy, K. Oświęcimski, Kraków 2018.

2. Bloch N., Rola mediów w zarządzaniu kryzysowym, Warszawa 2010.

3. Cialdini R., Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego, (wybrane rozdziały), GWP, Sopot 2017.

4. Dela P., Teoria walki w cyberprzestrzeni, Wyd. ASzW, Warszawa 2020.

5. Domalewska D., Wielowymiarowość komunikacji w kontekście bezpieczeństwa. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych i komunikacja strategiczna, Wyd. ASzW, Warszawa 2020.

6. Kaczmarek-Śliwińska M., Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się, Wyd. Difin, Warszawa 2015.

7. Kaczmarek-Śliwińska M., Zarządzanie komunikacją kryzysową w przestrzeni mediów społecznościowych w kontekście zjawiska hejtingu, „Kultura – Media – Teologia”, ISSN 2081-8971 2016 nr 25, s. 46-58.

8. Krajowy plan zarządzania kryzysowego (aktualizacja 2021/2022), RCB, Warszawa.

9. Księga komunikacji kryzysowej 2017. Podstawy zarządzania informacją w kryzysie, RCB, Warszawa 2017.

10. Savranska K., Problematyka walki informacyjnej w relacjach Rosji z wybranymi państwami europejskimi, IMDiKS UG, Gdańsk 2020.

11. Wawrzak-Chodaczek M., Komunikacja interpersonalna i masowa. Wybrane teorie i praktyki, Kraków 2017.

Uzupełniająca:

1. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy,

radia, telewizji i Internetu, PWN, wyd. II, Warszawa 2015.

2. Majrak H., Potencjał i rola mediów społecznościowych w zarządzaniu kryzysowym na kolejnych etapach sytuacji kryzysowej, „Logistyka”, nr 5, s. 1009-1018.

3. Nauki o mediach i komunikacji społecznej: krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, red. A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk, Warszawa 2017.

4. Olejnik T., Zarządzanie kryzysowe a komunikacja, czyli jak i kiedy informować ludzi, „Security, Economy & Law”, Nr 1/2017 (XIV), s. 37–46.

5. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2010.

6. Znyk P., Od komunikacji do manipulacji. Mechanizmy wywierania wpływu, Kežmarok 2008.

Efekty uczenia się:

W1 / rozumie w pogłębionym stopniu prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz fundamentalne dylematy cywilizacji w zakresie zapewniania bezpie-czeństwa / K_W02

W2 / ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach, źródłach ich powstawania, me-todach postępowania z nimi oraz o fundamentalnych dylematach cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa / K_W05

U1/ potrafi prezentować swoje poglądy z wykorzystaniem specjalistycznej dopasowanej do odbiorców terminologii, prowadzić debatę oraz przedsta-wiać, oceniać stanowiska i poglądy dotyczące zagadnień bezpieczeństwa / K_U05

U2/ umie dobierać metody kierowania i zarządzania, adekwatnie do istoty organizacji i specyfiki sytuacji; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmować wiodącą rolę w zespole i kierować ich pracą / K_U08

K1/ jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy na temat bezpieczeństwa i nauk pokrewnych / K_K01

K2 / jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnione role oraz podporządkowania się zasadom pracy zespołowej i zasadom etyki oraz kształtowania i egzekwowania zachowań etycznych u innych / K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady - prowadzone metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną,

z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych.

Ćwiczenia - prezentacja referatów przygotowanych w formie multimedialnej, dyskusja moderowana, analiza studiów przypadku.

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia.

Zaliczenie przedmiotu - test pisemny.

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% liczby punktów z testu.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń.

Na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z przygotowania do zajęć, ocena z pracy w grupach oraz ocena z aktywności. Obecność na laboratoriach jest obowiązkowa.

Efekty W1, W2, U1- sprawdzane są podczas zaliczenia

Efekty U2, K1, K2 sprawdzane są podczas ćwiczeń i laboratoriów.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształce-nia na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efek-ty kształcenia na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Krysowaty
Prowadzący grup: Aneta Krysowaty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)