Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORACNM-19Z3-SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: seminarium Razem: 20 godz.; zaliczenie na ocenę, 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | "Metodologia badań społecznych" |
Autor: | dr hab. Jerzy Zalewski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w seminarium dyplomowym / 20 godz. 2. Samodzielne studiowanie tematyki seminarium / 10 godz. 3. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 10 godz. 4. Realizacja projektu / 8 godz. 5. Udział w konsultacjach / 2 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷5): 50 godz. przyjęto 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+5): 22 godz./ 0,8 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje dwie grupy: „ogólną” oraz „kierunkową związaną z przygotowaniem i realizacją projektów dyplomowych zgodnie z obraną specjalnością: „Analiza i ewaluacja zagrożeń bezpieczeństwa państwa”. |
Pełny opis: |
Tematyka seminarium: 1. Cele i zadania seminarium dyplomowego. Zasadnicze grupy analiz problemowych: "ogólna" oraz "kierunkowa" związana z przygotowaniem i realizacją projektów dyplomowych wg wybranej specjalności - 2 godz. 2. Rola i znaczenie tzw. "technologii prometejskich" - 2 godz. 3. Geopolityczna batalia wokół 5G - 2 godz. 4. Modele w badaniach naukowych. Struktura i specyfika modeli komunikacji naukowej – 2 godz. 5. Zastosowanie modelu podstawowego do konstruowania badań empirycznych - 2 godz. 6. Planowanie sondaży analitycznych. Cztery rodzaje zmiennych. Plany przekrojowe, plany wielozmienne, schematy doboru próby - 2 godz. 7. Wywiady standaryzowane: wywiady a kwestionariusze (zalety wywiadów), wywiady telefoniczne - 2 godz. 8. Projektowanie kwestionariuszy: metody dotarcia do respondentów, metody gromadzenia danych - 2 godz. 9. Skalowanie postaw: zasady pomiaru, skale dystansu społecznego, skale czynnikowe - 2 godz. 10. Podsumowanie zadań realizowanych podczas seminarium wraz z oceną dyskusji poświęconej analizie studiów przypadku oraz merytorycznego i metodologicznego przygotowania projektu pracy dyplomowej – 2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: „Geopolityczna batalia wokół 5G” (artykuł w "Le Monde diplomatique (edycja polska)", www.lemondediplamatique,09-10.2020, s. 14-17. Majchrzak J., Mendel T., "Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych", Poznań 2009. Nowak S., "Metodologia badań społecznych", Warszawa 1985. Oppenheim A.N., "Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw", Poznań 2004. „Układy złożone w naukach społecznych”, red. A. Nowak, W. Borkowski, K. Winkowska-Nowak, Warszawa 2009. Uzupełniająca: Kai-Fu L., „Inteligencja sztuczna. Rewolucja prawdziwa”, Wydawnictwo „Media i Rodzina”, 2019. Pioterek P, Zieleniewska H., "Technika pisania prac dyplomowych", Poznań 2004. Sapa R., "Metodologia badań obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji, Kraków 2009. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1: zna i rozumie historyczne, filozoficzne, ekonomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz fundamentalne dylematy cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa /W2; W2: ma pogłębioną wiedzę o sposobach i zasadach zapewniania bezpieczeństwa obiektów infrastruktury oraz o zasadach zarządzania zasobami własności intelektualnej i różnych form rozwoju przedsiębiorczości/ W9 U1:potrafi monitorować, analizować, modelować i prognozować dynamikę systemu bezpieczeństwa dla złożonych systemów oraz proponować sposoby jego zmiany oraz wybierać i stosować właściwy dla stanu bezpieczeństwa sposób postępowania, środki i metody pracy w celu efektywnego wykonywania zadań / U3 U1: potrafi formułować i testować hipotezy badawcze, dobierać adekwatne metody, techniki i konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, z wykorzystaniem wybranych istniejących lub nowych technik i narzędzi, w tym technologii informatycznych (ICT) / U7 K1: jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów zapewniania bezpieczeństwa oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązywaniem / K2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę, obejmującego: prezentacja zadań domowych, udział w dyskusji poświęconych analizie studium przypadku, prezentację założeń projektu dyplomowego, zaangażowanie w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych Efekty W1, W2, U1 - sprawdzane są podczas prezentacji wiedzy problemowej podczas zajęć seminaryjnych. Efekty U1 i K1 sprawdzane są podczas dyskusji wielokrotnej wokół wybranego studium przypadku oraz prezentacji celów, głównego problemu badawczego, pytań badawczych, hipotezy głównej i hipotez szczegółowych autorskich projektów badawczych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.