Metodyka i narzędzia pozyskiwania informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOPOCSM-21Z3-MNPI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka i narzędzia pozyskiwania informacji |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W-wykład, C - ćw. audytoryjne, L — ćw. laborat., P — ćw. projektowe, S — seminarium) Rygor: x - egzamin, + zaliczenie na ocenę, z — zaliczenie ogólne W 14/ Razem: 14; 1,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Autor: | dr Edward Karczewski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach /14 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych /.. 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych /.. 4. Udział w seminariach /. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych /.. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / . 9. Realizacja projektu / . 10. Udział w konsultacjach / 5,5 11. Przygotowanie do egzaminu / . 12. Przygotowanie do zaliczenia / 15 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta (21+13): 52,5 godz. przyjęto 1,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczyciela: (38,5) godz./1,5 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym /.. |
Skrócony opis: |
Dotyczy uczenia się metod/sposobów (w tym) narzędzi dociekania i pozyskiwania informacji; rozpoznawania oraz odróżniania danych prawdziwych od zafałszowanych czy urojonych. Student internalizuje teorię, doskonali umiejętności analitycznego i strategicznego myślenia w sensie krytycznego dostrzegania, opisywania, ulepszania rzeczywistości. Granice treści poznawczych są również określane analitycznie w ramach badań i ich kognitywnej spójności — rozbieżności. W trakcie zajęć są również akcentowane kategorie przedmiotowe nauk o bezpieczeństwie i obronności w perspektywie uzyskiwanych lub generowanych, istotnych informacji w tym zakresie. |
Pełny opis: |
Wykłady prowadzone są metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: Społeczeństwo informacyjne -desygnaty pojęcia, ewolucja, właściwości. ogólne uwarunkowania rozwojowe, a metodyka i narzędzia pozyskiwania informacji. 2h. 2 Informacja jako ilość, proporcja , proces, metoda. Narzędzia i techniki generowania / tworzenia informacji Kontekstowe ujęcie nauk o skute- czym pozyskiwaniu wiadomości/informacji. 2h. 3. Teoretyczne, empiryczne oraz ilościowe i jakościowe metody pozyskiwania informacji 2h. 4. Proces przetwarzania informacji, obiektywizacja i wartościowanie odbieranych informacji 2h. 5. Metody i techniki pozyskiwania informacji z mediów społecznościowych. 2h. 6. Metody i techniki wizualizacji prezentacji danych, informacji 2h. 7. Sposoby, formy i strategie gromadzenia uzyskiwanych informacji / wiadomości z ogólnodostępnych źródeł na potrzeby białego wywiadu — ONSIT. 2h. |
Literatura: |
Podstawowa: - Mider D.(red), Pozyskiwanie informacji z Internetu metodą Google Hacking — biały, szary czy czarny wywiad?, w: Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Nr 11(20), s. 68-91. - Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985. - Nowosad A., Metody i techniki pozyskiwania i przetwarzania informacji Medialnej na potrzeby białego wywiadu, w: Państwo i Społeczeństwo, 2005, nr 2, s. 5-69. - Pondel J., Pondel M., Pozyskiwanie informacji z Internetu, w: Prace Nauko we Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr. 23, s. 132-142. - Tomaszewska-Michalak M., Prawne aspekty pozyskiwania informacji w Internecie, w : Studia Politologiczne, 2019, nr 54, s. 116-134. W. Suworow, Szpieg, wyd. Rebis, Poznań 2022. uzupełniająca: - Aponowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, PWN, Warszawa 2005. - Bąkiewicz K., Dezinformacja. Instrukcja obsługi, Warszawa 2023. - Rodłowski G., Sztuka feedbacku. Jak korzystać z potencjału informacji zwrotnep ,PWN, Warszawa 2022. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego Wl / rozumie w pogłębionym stopniu prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz fundamentalne dylematy cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa/ K W02 W2 / ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach, źródłach ich powstawania, metodach postępowania z nimi oraz o fundamentalnych dylematach cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa/ K W05 Ul/ potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi odbiorcami posługując się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w stopniu pozwalającym na porozumiewanie się w mowie i piśmie w zakresie ogólnym oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii/ K_UOI U2/ potrafi identyfikować i interpretować zjawiska i procesy społeczne, w tym ich aspekty historyczne, filozoficzne, ekonomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne dotyczące bezpieczeństwa narodowego/ K_U02 KI / jest gotów do krytycznej oceny przekazywanych i odbieranych treści dotyczących bezpieczeństwa i dziedzin pokrewnych / K KOI |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie egzaminu Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń i laboratorium Efekty Wl, W2, Ul- sprawdzenie są podczas zaliczenia na ocenę. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niž 50%. Ocenę uogólnioną zał. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.