Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa i eksploatacja środków transportu samochodowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WLOFXWSJ-19Z3-BESTS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0716) Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Budowa i eksploatacja środków transportu samochodowego
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 18/+, C 10/+, L 10/+, razem: 38 godz., 3 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

Maszynoznawstwo: Znajomość podstawowych parametrów technicznych charakteryzujących zespoły i elementy maszyn. Zespoły maszyn. Układy napędowe i jezdne pojazdów.

Grafika inżynierska: Umiejętność odczytu budowy mechanizmów z prostych rysunków technicznych.


Programy:

III semestr / Logistyka / wszystkie specjalności

Autor:

dr inż. Marcin WIECZOREK, mgr inż. Mariusz RADZIMIERSKI

Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS)

1. Udział w wykładach / 18

2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 10

3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 10

4. Udział w seminariach / –

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14,4

6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 10

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 10

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / –

9. Realizacja projektu / –

10. Udział w konsultacjach / 5,7

11. Przygotowanie do egzaminu / –

12. Przygotowanie do zaliczenia / 15,2

13. Udział w egzaminie / –

Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13):

93,3 godz. / 3,11 ECTS, przyjęto 3,0 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 43,7 godz./ 2,0 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym (2+3+4+6+7+8+9) 55,0 godz./ 2,0 ECTS


Skrócony opis:

Ogólna budowa samochodu. Podstawowe klasyfikacje pod względem formy nadwozia, podział na sektory handlowe itp. Ogólna budowa, działanie i eksploatacja układów silnika tłokowego. Budowa, działanie i eksploatacja układów napędowego, jezdnego, kierowniczego i hamulcowego samochodu.

Pełny opis:

Wykład /metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są metodą podającą lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką, w tym prezentacji multimedialnych. Tematy kolejnych zajęć to:

1. Ogólna budowa samochodu / 2

Rodzaje nadwozi, klasyfikacja i schematy konstrukcyjne pojazdów kołowych.

2. Silnik spalinowy / 1

Zasada pracy silnika spalinowego czterosuwowego. Układ korbowo-tłokowy. Układ rozrządu i fazy rozrządu

3. Układ zasilania silnika / 1

Działanie układów zasilania powietrzem i paliwem – układy wtryskowe.

4. Układ smarowania i chłodzenia silnika spalinowego / 2

Zadania, budowa i działanie układów smarowania i chłodzenia silnika

5. Rodzaje układów napędowych / 2

Popularne konfiguracje układu napędowego, ich wady i zalety. Budowa i działanie sprzęgieł ciernych. Układy sterowania sprzęgłem

6. Mechaniczne skrzynie biegów / 2

Zadania i rodzaje skrzyń biegów. Budowa i działanie stopniowych skrzyń biegów. Układy sterowania pracą skrzyń biegów. Urządzenia zabezpieczające.

7. Wały i mosty napędowe / 1

Budowa wałów i mostów napędowych. Klasyfikacja i budowa przegubów napędowych, przekładnia główna i mechanizm różnicowy

8. Układ jezdny samochodu / 2

Wymagania stawiane układom jezdnym. Rodzaje ram i zawieszeń. Elementy zawieszeń– budowa i działanie

9. Koła i opony samochodowe / 1

Budowa i oznaczenia kół tarczowych i opon. Rodzaje bieżników. Opona całostalowa. Zamienniki.

10. Układ kierowniczy samochodu / 2

Mechanizm zwrotniczy i kierowniczy – wymagania, zadania, budowa i działanie. Przekładnie kierownicze. Mechanizmy wspomagania – ogólne wymagania i rodzaje.

11. Układ hamulcowy samochodu / 2

Mechanizmy hamulcowe – wymagania, zadania, rodzaje, budowa i działanie. Mechanizmy sterowania i wspomagania – ogólne wymagania, rodzaje, budowa i działanie.

Ćwiczenia /metody dydaktyczne

Ćwiczenia prowadzone są w formie ćwiczeń obliczeniowych i przeglądu rozwiązań z wykorzystaniem sprzętu technicznego. Tematyka zajęć to:

1. Budowa i działanie wybranych układów silnika tłokowego / 2

Omówienie podstawowej budowy układu korbowo-tłokowego, rozrządu, układów zasilania, chłodzenia i smarowania. Podstawowe zalecenia eksploatacyjne.

2. Budowa i działanie mechanizmów układu napędowego. Obliczanie przełożeń / 2

Przegląd różnych rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w skrzyniach biegów. Ćwiczenia rachunkowe z obliczania przełożenia.

3. Przegląd budowy i działania elementów zawieszeń pojazdów / 2

Zawieszenia stosowane w samochodach osobowych i ciężarowych. Omówienie budowy i działania resorów piórowych i amortyzatorów. Podstawowe zabiegi diagnostyczne.

4. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu kierowniczego i hamulcowego pojazdów / 2

Omówienie budowy przekładni zębatkowej i śrubowo-kulowej, podstawowe mechanizmy hamowania, elementy składowe układów wspomagania.

5. Budowa i działanie pneumatycznych układów hamulcowych środków transportu samochodowego /2

Zapoznanie z działaniem i budową typowego układu pneumatycznego samochodu ciężarowego (sprężarka powietrza, odmrażacz, reduktor, zbiorniki powietrza, zawór główny, siłowniki pneumatyczne).

Laboratoria /metody dydaktyczne

Laboratoria prowadzone są z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych: Tematem zajęć są:

1. Analiza budowy i rozmieszczenia zespołów i układów w wybranych środkach transportu kołowego i w pojazdach specjalnych / 2

Charakterystyka budowy i umiejscowienie zespołów oraz mechanizmów tworzących układy pojazdów środków transportu kołowego.

2. Przegląd budowy i podstawowa eksploatacja silników tłokowych wybranych pojazdów mechanicznych / 2

Zapoznanie z budową silników o ZI i ZS. Podstawowe czynności eksploatacyjne. Przyczyny i charakterystyczne objawy niesprawności silnika.

3. Przegląd budowy i eksploatacja układu napędowego w wybranych pojazdach / 2

Zapoznanie z budową wybranych skrzyń biegów. Sposoby realizacji przełożeń i załączania biegów. Zabezpieczenia skrzyń biegów. Działanie mechanizmu różnicowego. Zasady prawidłowej eksploatacji przekładni, przyczyny i charakterystyczne objawy niesprawności mechanizmów układu napędowego.

4. Przegląd budowy i eksploatacja układu jezdnego wybranych pojazdów mechanicznych / 2

Identyfikacja elementów składowych układu jezdnego. Podstawowe działania pozwalające na sprawdzenie jego stanu technicznego. Zasady eksploatacji układu – sposób jazdy, dobór opon itp.

5. Przegląd budowy i działania oraz prawidłowa eksploatacja układu kierowniczego wybranych pojazdów / 1

Identyfikacja elementów składowych układu kierowniczego. Podstawowe działania pozwalające na sprawdzenie jego stanu technicznego. Zasady eksploatacji układu.

6. Przegląd budowy i działania oraz prawidłowa eksploatacja układu hamulcowego wybranych pojazdów / 1

Zapoznanie z rozmieszczeniem mechanizmów i czynności realizowane podczas eksploatacji układów hamulcowych sterowanych hydraulicznie i pneumatycznie.

Przedmiot obejmuje wykłady oraz ćwiczenia i laboratorium, tworząc zintegrowane oddziaływanie w celu przekazania wiedzy i pobudzenia aktywności studentów. Podstawowym sposobem przekazywania wiedzy jest wykład z ekspozycją materiałów dydaktycznych przez prezentację multimedialną. Wydzielone zagadnienia są prezentowane i omawiane na ćwiczeniach, ćwiczeniach przy sprzęcie i laboratorium z bezpośrednim oraz zindywidualizowanym udziałem studentów. Z uwagi na potrzebę praktycznego zapoznania studentów z budowa zespołów, ćwiczenia laboratoryjne przy sprzęcie muszą odbywać się w maksymalnie 15-osobowych grupach.

Literatura:

Podstawowa:

• Praca zbiorowa, Eksploatacja wojskowych pojazdów mechanicznych. Cz.1. Skrypt WAT, Warszawa 1987.

• P.Fundowicz, M.Radzimierski, M.Wieczorek, Konstrukcja pojazdów samochodowych, WSIP, Warszawa 2010 lub kolejne.

• L.Prochowski, A.Żuchowski, Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa 2004 lub kolejne.

• J.Jackowski, J.Łęgiewicz, M.Wieczorek, Samochody osobowe i pochodne, WKiŁ, Warszawa 2011.

upełniająca:

• P.Fundowicz, M.Radzimierski, M.Wieczorek, Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych, WSIP, Warszawa 2013 lub kolejne.

 M.Karczewski, L.Szczęch, G.Trawiński, Silniki pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa 2013.

• S.Luft, Podstawy budowy silników, WKŁ, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego

W1 / Student ma wiedzę ogólną w zakresie budowy i eksploatacji maszyn, urządzeń i pojazdów mechanicznych, wykorzystywanych w logistyce /K_W19,

W2 / Student ma wiedzę ogólną w zakresie niezawodności oraz podstaw tribologii niezbędną do zrozumienia podstaw eksploatacji maszyn w logistyce K_W20,

U1 / Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U02

U2 / Student potrafi komunikować się przy użyciu różnych technik (ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie) w środowisku zawodowym i innych środowiskach na tematy specjalistyczne / K_U03

U3 / Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w logistyce metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne / K_U09

U4 / Student potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące systemy, procesy i usługi logistyczne oraz maszyny, urządzenia i obiekty wykorzystywane w logistyce / K_U16

K1 / Student potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także dostrzega znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze logistyki / K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia.

Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen bieżących z odpowiedzi ustnych i pisemnych, ocen z realizowanych zadań.

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywności studenta, ocen z bieżącej wiedzy oraz sprawozdań z realizowanych zajęć.

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnych sprawdzianów pisemnych i na podstawie aktywności studenta.

Osiągnięcie efektu W1, W2, U1, U2 – weryfikowane jest podczas pisemnego zaliczenia;

Osiągnięcie efektu U1, U3, U4, K1 – sprawdzane jest podczas konwersacji na wykładzie oraz realizacji ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych;

Osiągnięcie efektu W1, U1, U2 – sprawdzane są podczas zaliczania sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia):

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Radzimierski
Prowadzący grup: Ireneusz Pogorzelski, Mariusz Radzimierski, Marcin Żmuda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)