Chemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOFXWSJ-19Z2-C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 12/+, C 4/+, L 8/+, Proj0/+, Sem. 0/+, razem: 24 godz., 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka. Wymagania wstępne: zna podstawy algebry wyższej, pojęcie logarytmu, funkcje logarytmiczne, zasady trygonometrii i funkcje trygonometryczne, działania na logarytmach, podstawy rachunku prawdopodobieństwa (na poziomie szkoły średniej). Fizyka. Wymagania wstępne: zna podstawy fizyczne mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, optyki oraz podstawy fizyki gazów, cieczy i ciała stałego (na poziomie szkoły średniej). |
Autor: | dr inż. Katarzyna Garbat |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 12. 2. Udział w laboratoriach / 8. 3. Udział w ćwiczeniach / 4. 4. Udział w projektach / 0 5. Udział w seminariach / 0.. 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10. 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 8. 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 4. 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0. 10. Realizacja projektu / 0 11. Udział w konsultacjach / 4 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 10 14. Udział w egzaminie / 0. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz./2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 28 godz./1ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/0 Zajęcia o charakterze praktycznym (2+3+4+5+7+8+9+10)24godz./1 .ECTS |
Skrócony opis: |
Budowa materii. Podstawowe prawa chemiczne. Podstawy analizy ilościowej i jakościowej. Podstawy chemii fizycznej i technologii chemicznej. |
Pełny opis: |
1. Budowa materii. (2) Budowa atomu. Struktury elektronowe atomów. Prawo okresowości. Wiązania chemiczne i ich właściwości. Wiązania wewnątrzcząsteczkowe jonowe, kowalencyjne, koordynacyjne, metaliczne. Elektronowa i kwantowa teoria wiązań chemicznych. Wiązania międzycząsteczkowe. Oddziaływania międzyatomowe i międzycząsteczkowe. Substancje i ich właściwości. Siły spójności materiałów jednorodnych i niejednorodnych – kohezja i adhezja. Ilościowe relacje w chemii (masa atomowa, mol i masa molowa). Ogólna charakterystyka stanów skupienia materii i przemian fazowych. (2) Gazy i prawa dotyczące stanu gazowego. Ciecze i ich właściwości: napięcie powierzchniowe i lepkość. Roztwory idealne i rzeczywiste. Właściwości roztworów. Obniżenie temperatury topnienia w funkcji stężenia. Prawo Henry’ego. Prawo Raoulta. Ciała stałe i ich właściwości. Budowa krystaliczna ciał stałych. Izomorfizm i polimorfizm. Kryształy rzeczywiste i defekty sieci krystalicznej. 2. Reakcje chemiczne - podstawy termodynamiki, kinetyki i statyki chemicznej. (4) Podstawowe prawa chemiczne i stechiometria. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Otrzymywanie i właściwości tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Przemiany energii w reakcjach chemicznych. Prawa termodynamiki i funkcje termodynamiczne. Podstawy termochemii. Szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Energia aktywacji. Zjawisko katalizy. Dynamiczny charakter równowagi chemicznej i odwracalność reakcji chemicznych. Prawo działania mas. Zakłócanie stanu równowagi chemicznej, reguła Le Chateliera i Brauna. 3. Fizykochemia wody, roztwory, reakcje w roztworach. (2) Właściwości wody jako rozpuszczalnika. Rozpuszczalność substancji. Roztwory i ich stężenia. Elektrolity i dysocjacja elektrolityczna. Kwasy i zasady. Iloczyn jonowy wody, pojęcia pH i pOH. Reakcje zobojętnienia, hydrolizy i hydratacji. Amfoteryczność. Reakcje utleniania i redukcji. Korozja elektrochemiczna i jej zapobieganie. Ogólne zagadnienia analizy jakościowej i ilościowej. 4. Związki organiczne (2) Klasyfikacja związków nieorganicznych. Węglowodory-struktury i właściwości. Związki organiczne zawierające tlen-alkohole, aldehydy, ketony, estry i kwasy. Związki aromatyczne. Związki wielkocząsteczkowe- wytwarzanie i zastosowanie. Ćwiczenia - Praca grupowa i indywidualna, rozwiązywanie zadań, dyskusja. 1. Budowa materii i reakcje chemiczne (2) 2. Podstawy obliczeń chemicznych. (2) ………. Laboratoria - Grupowe wykonywanie pomiarów i analiz 1. Korozja i procesy elektrochemiczne (4) 2. Reakcje chemiczne w roztworach (4) |
Literatura: |
podstawowa: 1. J. Choma, Chemia dla mechatroników, WAT, Warszawa 2002. 2. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2012. 3. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, PWN, Warszawa 1994. 4. M.J. Sienko, R.A. Plane, Chemia. Podstawy i zastosowania, WNT, Warszawa 2002. uzupełniająca: 1. L. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa 2021. 2. P.W. Atkins, Podstawy chemii fizycznej, PWN, Warszawa, 2021. 3. P.A. Cox, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa 2003. 4. E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, WNT, Warszawa 2003, |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 - ma ………………………………………………./ ........... 1. ma podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmujące kluczowe zagadnienia z zakresu fizyki i chemii, niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu logistyki oraz jej otoczeniaK_W04 2. rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie podstawowych właściwości pierwiastków i związków chemicznych, koncepcji, zasad oraz procesów właściwych dla chemii K_W04 3. podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia zjawisk chemicznych i rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu ochrony przed korozją / K_W04; W2 - zna ………………………………………………/ ............ 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie/ K_U01; 2. potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne przy użyciu różnych technik (ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie) w środowisku zawodowym i innych środowiskach K_U01 3. różne techniki (ustne, pisemne, wizualne, techniczne, pracy w grupie) w środowisku zawodowym i innych środowiskach, także w języku angielskim, w zakresie podstaw chemii / K_U18; 4. opracowania naukowe w j. polskim i krótkie doniesienia naukowe w j. angielskim w zakresie bezpiecznego przechowywania i dystrybucji związków chemicznych / K_U01; U1 - rozumie ………………………………………… / ........... 1. podstawowe eksperymenty z zakresu elektrochemii, w tym pomiary wielkości elektrycznych / K_U01; 2. potrzebę analizy podstawowych grup związków chemicznych, stosując metody analizy ilościowej i jakościowej / K_U01. U2 - potrafi … 1. ma podstawowe doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską w logistyce K_U18 2. dokonać krytycznej analizy sposobu przechowywania i dystrybucji związków chemicznych oraz eksploatacji ogniw / K_U18, K_K02; 3. zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań w zakresie sposobu przechowywania i dystrybucji związków chemicznych oraz eksploatacji ogniw / K_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia obejmującego kolokwium pisemne. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności oraz aktywności studenta na zajęciach, bez oceny. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: kolokwium i sprawozdania. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych. Efekty– udział w ćwiczeniach; zaliczenie przedmiotu efekty W1, U2 – zaliczenie sprawozdania z laboratorium Osiągnięcie efektu W1, W2, U1, U2 - weryfikowane jest przez udział w ćwiczeniach; zaliczenie przedmiotu Osiągnięcie efektu W1,U1, U2 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100% Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90% Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80% Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70% Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60% Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.