Budowa i eksploatacja środków transportu samochodowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOFXCSI-19Z3-BESTS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0716) Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
|
Nazwa przedmiotu: | Budowa i eksploatacja środków transportu samochodowego |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/+, C 10/+, L 10/+, razem: 38 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Maszynoznawstwo: Znajomość podstawowych parametrów technicznych charakteryzujących zespoły i elementy maszyn. Zespoły maszyn. Układy napędowe i jezdne pojazdów. Grafika inżynierska: Umiejętność odczytu budowy mechanizmów z prostych rysunków technicznych. |
Programy: | III semestr / Logistyka / wszystkie specjalności |
Autor: | dr inż. Marcin WIECZOREK, mgr inż. Mariusz RADZIMIERSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 18 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 10 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 10 4. Udział w seminariach / – 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14,4 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 10 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 10 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / – 9. Realizacja projektu / – 10. Udział w konsultacjach / 5,7 11. Przygotowanie do egzaminu / – 12. Przygotowanie do zaliczenia / 15,2 13. Udział w egzaminie / – Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13): 93,3 godz. / 3,11 ECTS, przyjęto 3,0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 43,7 godz./ 2,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym (2+3+4+6+7+8+9) 55,0 godz./ 2,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Ogólna budowa samochodu. Podstawowe klasyfikacje pod względem formy nadwozia, podział na sektory handlowe itp. Ogólna budowa, działanie i eksploatacja układów silnika tłokowego. Budowa, działanie i eksploatacja układów napędowego, jezdnego, kierowniczego i hamulcowego samochodu. |
Pełny opis: |
Wykład /metody dydaktyczne Wykłady prowadzone są metodą podającą lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką, w tym prezentacji multimedialnych. Tematy kolejnych zajęć to: 1. Ogólna budowa samochodu / 2 Rodzaje nadwozi, klasyfikacja i schematy konstrukcyjne pojazdów kołowych. 2. Silnik spalinowy / 1 Zasada pracy silnika spalinowego czterosuwowego. Układ korbowo-tłokowy. Układ rozrządu i fazy rozrządu 3. Układ zasilania silnika / 1 Działanie układów zasilania powietrzem i paliwem – układy wtryskowe. 4. Układ smarowania i chłodzenia silnika spalinowego / 2 Zadania, budowa i działanie układów smarowania i chłodzenia silnika 5. Rodzaje układów napędowych / 2 Popularne konfiguracje układu napędowego, ich wady i zalety. Budowa i działanie sprzęgieł ciernych. Układy sterowania sprzęgłem 6. Mechaniczne skrzynie biegów / 2 Zadania i rodzaje skrzyń biegów. Budowa i działanie stopniowych skrzyń biegów. Układy sterowania pracą skrzyń biegów. Urządzenia zabezpieczające. 7. Wały i mosty napędowe / 1 Budowa wałów i mostów napędowych. Klasyfikacja i budowa przegubów napędowych, przekładnia główna i mechanizm różnicowy 8. Układ jezdny samochodu / 2 Wymagania stawiane układom jezdnym. Rodzaje ram i zawieszeń. Elementy zawieszeń– budowa i działanie 9. Koła i opony samochodowe / 1 Budowa i oznaczenia kół tarczowych i opon. Rodzaje bieżników. Opona całostalowa. Zamienniki. 10. Układ kierowniczy samochodu / 2 Mechanizm zwrotniczy i kierowniczy – wymagania, zadania, budowa i działanie. Przekładnie kierownicze. Mechanizmy wspomagania – ogólne wymagania i rodzaje. 11. Układ hamulcowy samochodu / 2 Mechanizmy hamulcowe – wymagania, zadania, rodzaje, budowa i działanie. Mechanizmy sterowania i wspomagania – ogólne wymagania, rodzaje, budowa i działanie. Ćwiczenia /metody dydaktyczne Ćwiczenia prowadzone są w formie ćwiczeń obliczeniowych i przeglądu rozwiązań z wykorzystaniem sprzętu technicznego. Tematyka zajęć to: 1. Budowa i działanie wybranych układów silnika tłokowego / 2 Omówienie podstawowej budowy układu korbowo-tłokowego, rozrządu, układów zasilania, chłodzenia i smarowania. Podstawowe zalecenia eksploatacyjne. 2. Budowa i działanie mechanizmów układu napędowego. Obliczanie przełożeń / 2 Przegląd różnych rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w skrzyniach biegów. Ćwiczenia rachunkowe z obliczania przełożenia. 3. Przegląd budowy i działania elementów zawieszeń pojazdów / 2 Zawieszenia stosowane w samochodach osobowych i ciężarowych. Omówienie budowy i działania resorów piórowych i amortyzatorów. Podstawowe zabiegi diagnostyczne. 4. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu kierowniczego i hamulcowego pojazdów / 2 Omówienie budowy przekładni zębatkowej i śrubowo-kulowej, podstawowe mechanizmy hamowania, elementy składowe układów wspomagania. 5. Budowa i działanie pneumatycznych układów hamulcowych środków transportu samochodowego /2 Zapoznanie z działaniem i budową typowego układu pneumatycznego samochodu ciężarowego (sprężarka powietrza, odmrażacz, reduktor, zbiorniki powietrza, zawór główny, siłowniki pneumatyczne). Laboratoria /metody dydaktyczne Laboratoria prowadzone są z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych: Tematem zajęć są: 1. Analiza budowy i rozmieszczenia zespołów i układów w wybranych środkach transportu kołowego i w pojazdach specjalnych / 2 Charakterystyka budowy i umiejscowienie zespołów oraz mechanizmów tworzących układy pojazdów środków transportu kołowego. 2. Przegląd budowy i podstawowa eksploatacja silników tłokowych wybranych pojazdów mechanicznych / 2 Zapoznanie z budową silników o ZI i ZS. Podstawowe czynności eksploatacyjne. Przyczyny i charakterystyczne objawy niesprawności silnika. 3. Przegląd budowy i eksploatacja układu napędowego w wybranych pojazdach / 2 Zapoznanie z budową wybranych skrzyń biegów. Sposoby realizacji przełożeń i załączania biegów. Zabezpieczenia skrzyń biegów. Działanie mechanizmu różnicowego. Zasady prawidłowej eksploatacji przekładni, przyczyny i charakterystyczne objawy niesprawności mechanizmów układu napędowego. 4. Przegląd budowy i eksploatacja układu jezdnego wybranych pojazdów mechanicznych / 2 Identyfikacja elementów składowych układu jezdnego. Podstawowe działania pozwalające na sprawdzenie jego stanu technicznego. Zasady eksploatacji układu – sposób jazdy, dobór opon itp. 5. Przegląd budowy i działania oraz prawidłowa eksploatacja układu kierowniczego wybranych pojazdów / 1 Identyfikacja elementów składowych układu kierowniczego. Podstawowe działania pozwalające na sprawdzenie jego stanu technicznego. Zasady eksploatacji układu. 6. Przegląd budowy i działania oraz prawidłowa eksploatacja układu hamulcowego wybranych pojazdów / 1 Zapoznanie z rozmieszczeniem mechanizmów i czynności realizowane podczas eksploatacji układów hamulcowych sterowanych hydraulicznie i pneumatycznie. Przedmiot obejmuje wykłady oraz ćwiczenia i laboratorium, tworząc zintegrowane oddziaływanie w celu przekazania wiedzy i pobudzenia aktywności studentów. Podstawowym sposobem przekazywania wiedzy jest wykład z ekspozycją materiałów dydaktycznych przez prezentację multimedialną. Wydzielone zagadnienia są prezentowane i omawiane na ćwiczeniach, ćwiczeniach przy sprzęcie i laboratorium z bezpośrednim oraz zindywidualizowanym udziałem studentów. Z uwagi na potrzebę praktycznego zapoznania studentów z budowa zespołów, ćwiczenia laboratoryjne przy sprzęcie muszą odbywać się w maksymalnie 15-osobowych grupach. |
Literatura: |
Podstawowa: • Praca zbiorowa, Eksploatacja wojskowych pojazdów mechanicznych. Cz.1. Skrypt WAT, Warszawa 1987. • P.Fundowicz, M.Radzimierski, M.Wieczorek, Konstrukcja pojazdów samochodowych, WSIP, Warszawa 2010 lub kolejne. • L.Prochowski, A.Żuchowski, Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa 2004 lub kolejne. • J.Jackowski, J.Łęgiewicz, M.Wieczorek, Samochody osobowe i pochodne, WKiŁ, Warszawa 2011. upełniająca: • P.Fundowicz, M.Radzimierski, M.Wieczorek, Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych, WSIP, Warszawa 2013 lub kolejne. M.Karczewski, L.Szczęch, G.Trawiński, Silniki pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa 2013. • S.Luft, Podstawy budowy silników, WKŁ, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Student ma wiedzę ogólną w zakresie budowy i eksploatacji maszyn, urządzeń i pojazdów mechanicznych, wykorzystywanych w logistyce /K_W19, W2 / Student ma wiedzę ogólną w zakresie niezawodności oraz podstaw tribologii niezbędną do zrozumienia podstaw eksploatacji maszyn w logistyce K_W20, U1 / Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U02 U2 / Student potrafi komunikować się przy użyciu różnych technik (ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie) w środowisku zawodowym i innych środowiskach na tematy specjalistyczne / K_U03 U3 / Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w logistyce metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne / K_U09 U4 / Student potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące systemy, procesy i usługi logistyczne oraz maszyny, urządzenia i obiekty wykorzystywane w logistyce / K_U16 K1 / Student potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także dostrzega znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze logistyki / K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen bieżących z odpowiedzi ustnych i pisemnych, ocen z realizowanych zadań. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywności studenta, ocen z bieżącej wiedzy oraz sprawozdań z realizowanych zajęć. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnych sprawdzianów pisemnych i na podstawie aktywności studenta. Osiągnięcie efektu W1, W2, U1, U2 – weryfikowane jest podczas pisemnego zaliczenia; Osiągnięcie efektu U1, U3, U4, K1 – sprawdzane jest podczas konwersacji na wykładzie oraz realizacji ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych; Osiągnięcie efektu W1, U1, U2 – sprawdzane są podczas zaliczania sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium, 10 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Radzimierski | |
Prowadzący grup: | Olga Gajda, Ireneusz Pogorzelski, Mariusz Radzimierski, Marcin Żmuda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.