Budowa środków transportowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOFWWSI-76-BST |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0716) Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
|
Nazwa przedmiotu: | Budowa środków transportowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 26 /+ ; C 14 /+ ; Sem. 4 / z Razem: 44 |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa i eksploatacja środków transportu samochodowego – znajomość podstawowej budowy i zasady działania układów pojazdów samochodowych |
Programy: | semestr VI / Logistyka / Logistyka wojskowa |
Autor: | dr inż. Tadeusz Wysocki |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 26 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych / 14 4. Udział w projektach / 0 5. Udział w seminariach / 4 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20,8 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 14 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 4 10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 6,6 12. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 17,6 14. Udział w egzaminie / 0 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta (Suma poz. 1÷13): 107 / 30 = 3,56 = 3,5 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli (Suma poz. 1+2+3+4+5+11+14): 50,6 / 30 = 1,68 = 1,5 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym (Suma poz. 2+3+4+5+7+8+9+10): 36 / 30 = 1,20 = 2,0 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Uwarunkowania i charakterystyka transportu drogowego w UE. Klasyfikacja środków transportowych. Ogólna charakterystyka środków transportowych. Struktura parku samochodowego SZ RP. Charakterystyka techniczna i użytkowa środków transportowych SZ RP. Wymagania prawne i techniczne oraz wojskowe stawiane środkom transportowym. Ogólna budowa środków transportu drogowego i ich układów. Nadwozia uniwersalne i specjalizowane środków transportowych. Urządzenia przeładunkowe samochodów ciężarowych. Przyczepy i naczepy. Zasady przewozu ładunków. |
Pełny opis: |
Wykład / metody dydaktyczne Wykłady prowadzone są metodą podającą lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem przedmiotowych materiałów, w tym prezentacji multimedialnych. Tematy kolejnych zajęć to: 1. Prawno-techniczne uwarunkowania i ogólna charakterystyka transportu drogowego w UE / 2 2. Klasyfikacja i przeznaczenie środków transportu drogowego. Główne wymagania prawne i techniczne stawiane środkom transportu drogowego. Ogólna budowa i charakterystyka techniczna środków transportowych / 2 3. Klasyfikacja, ogólna budowa oraz charakterystyka techniczna naczep i przyczep transportowych. Urządzenia sprzęgające samochody z przyczepami i naczepami / 2 4. Maszyny i urządzenia przeładunkowe – klasyfikacja, przeznaczenie, ogólna budowa i charakterystyka techniczna / 2 5. Urządzenia przeładunkowe środków transportu drogowego. Przeładunek kontenerów, nadwozi wymiennych i pojemników transportowych / 2 6. Charakterystyka użytkowa oraz użytkowania środków transportu drogowego / 4 7. Struktura środków transportu kołowego w SZ RP / 2 8. Ogólna budowa układu napędowego środków transportu drogowego / 2 9. Ogólna budowa układu jezdnego środków transportu drogowego / 2 10. Ogólna budowa układu kierowniczego środków transportu drogowego / 2 11. Instalacja pneumatyczna współczesnych samochodów ciężarowych / 2 12. Ogólna budowa układu hamulcowego samochodów ciężarowych / 2 Ćwiczenia / metody dydaktyczne Ćwiczenia prowadzone są metodą praktyczno-problemową w formie przeglądu rozwiązań z wykorzystaniem sprzętu technicznego i ćwiczeń obliczeniowych. Tematyka zajęć to: 1. Przegląd budowy wybranych mechanizmów układu napędowego / 2 2. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu kierowniczego i hamulcowego pojazdów / 2 3. Wybrane układy przyczep i naczep. Rozwiązania specjalne przyczep i naczep do przewozu ładunków nienormatywnych / 2 4. Skręt samochodu z naczepą/przyczepą – obliczenia rachunkowe / 2 5. Przegląd budowy urządzeń przeładunkowych / 2 6. Zasady przewozu ładunków (rozmieszczenie i mocowanie w nadwoziu) / 2 7. Klasyfikacja i charakterystyka techniczna środków transportowych przeznaczonych do przewozu drogowego pojazdów bojowych w SZ RP / 2. Seminaria / metody dydaktyczne Seminaria prowadzone są metodą problemową, w formie przeglądu rozwiązań prezentowanych przez studentów. Tematyka zajęć to: 1. Ogólna charakterystyka użytkowa środków transportu kolejowego, przesyłowego, wodnego, lotniczego oraz kombinowanego / 2 2. Charakterystyka użytkowa wybranych nadwozi specjalizowanych (izotermiczne, cysterny, silosy, samowyładowcze itp.) / 2. |
Literatura: |
podstawowa: • Prochowski L., Żuchowski A.: Samochody ciężarowe i autobusy. WKŁ, Warszawa 2006, 2011. • Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków. WKŁ, Warszawa 2009. uzupełniająca: • Zając A.: Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów. WKŁ, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / Student zna ogólną budowę i charakterystykę techniczną środków transportowych oraz zasady transportu ładunków / W_28B_3; W_28B_4 U1 / Student potrafi dobrać środek transportu stosownie do specyfiki zadania transportowego / U_28B_1 K1 / Student ma świadomość rozwoju techniki środków transportowych i wynikającej stąd potrzeby aktualizacji swojej wiedzy i umiejętności / K_28B_1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. • zaliczenie jest prowadzone w formie cząstkowych sprawdzianów pisemnych, • warunek konieczny do zaliczenia: uzyskanie pozytywnej oceny średniej ze sprawdzianów pisemnych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń i seminarium. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: bieżących ocen z odpowiedzi, sprawdzianów, przygotowanych opracowań itp. Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: • efekty W1, U1 sprawdzane są podczas cząstkowych zaliczeń pisemnych, • efekty W1, U1, K1 sprawdzane są podczas ćwiczeń i seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.