Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOFPCSI-85-PLW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 8/+, C 10/+, , razem: 18 godz., 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | wymagania wstępne: inżynieria systemów i analiza systemowa, logistyka zaopatrzenia, logistyka produkcji, logistyka dystrybucji / wiedza w zakresie inżynierii systemów, znajomość funkcji realizowanych w logistyce zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. |
Programy: | V semestr / Logistyka / Logistyka przedsiębiorstw |
Autor: | dr Jacek Woźniak,prof.WAT |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 8 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 10 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 0 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 30 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych /0 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach /3,6 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 7,2 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta(1÷13): 70,8 godz. /2,36 ECTS, przyjęto 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+11): 21,6 godz./1,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym( 2+7): 40 godz./1,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Identyfikacja i ogólna charakterystyka procesów logistycznych w przedsiębiorstwie. Podstawy, istota i metody zarządzania procesami logistycznymi. Procesy logistyczne w różnych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa (zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji ,odpadów). Analiza i ocena procesów logistycznych. |
Pełny opis: |
Wykład /prezentacje multimedialne 1.Identyfikacja i ogólna charakterystyka procesów logistycznych w przedsiębiorstwie / 1 Pojęcie procesu w przedsiębiorstwie. Rodzaje procesów w przedsiębiorstwie. Procesy logistyczne. Łańcuch logistyczny. 2.Podejście procesowe w przedsiębiorstwie /1 Podejście funkcjonalne. Podejście procesowe. Istota i klasyfikacja rodzajowa procesów. Mierzenie wydajności procesów .Wartość dodana w procesach logistycznych 3.Procesy logistyczne w różnych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa (zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji ,odpadów) /2 Procesy w logistyce zaopatrzenia. Procesy w logistyce produkcji. Procesy w logistyce dystrybucji. Procesy magazynowania. Procesy transportowe. Procesy logistyki odwrotnej. 4.Analiza i ocena procesów logistycznych w przedsiębiorstwie / 2 Analiza i ocena procesów zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Wnioskowanie statystyczne. 5. Kolokwium / 2 Ćwiczenia / studium przypadku, rozwiązywanie zadań, praca w grupach 1.Mierzenie wydajności procesów .Wartość dodana w procesach logistycznych / 2 Badanie efektywności, produktywności i odsetka czasu wartości dodanej 2. Procesy w logistyce zaopatrzenia – przykład analizy i oceny w przedsiębiorstwie / 1 Elementy analizy i oceny procesu zaopatrzenia Analiza jakości usług dostawczych. Analiza sprawności realizacji dostaw materiałowych. Analiza pracy pracowników odpowiedzialnych za zakup materiałów. Analiza produktywności pracowników prowadzących zakup materiałów 3. Procesy magazynowania / 1 Obliczanie wskaźników związanych z powierzchnią, utrzymaniem zapasów w magazynie oraz kosztów magazynowania 4.Procesy w logistyce produkcji – przykład analizy i oceny w przedsiębiorstwie przemysłowym / 2 5.Procesy transportowo-spedycyjne - przykład analizy i oceny w przedsiębiorstwie transportowo-dystrybucyjnym / 2 Obliczanie kosztów przewozu, koszty składania zamówień , koszty utrzymania zapasów materiału , koszty utrzymania materiału „in transit” oraz koszty całkowite transportu przy korzystaniu z różnych gałęzi transportu. 6.Procesy dystrybucji i obsługi klienta – studium przypadku w firmie / 2 Analiza obsługi zamówień. Analiza elementów logistycznej obsługi klienta. Analiza sieci sklepów oraz terminów dostaw. Wnioskowanie. |
Literatura: |
Podstawowa: Nowosielski S., Procesy i projekty logistyczne, Wyd. UE we Wrocławiu,2008. Brzeziński ,M., - Logistyka w przedsiębiorstwie, Wyd. WAT, Warszawa 2010 Bozarth C, Handfield R.B., Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Helion Gliwice 2007. K. Ficoń, Logistyka ekonomiczna. Procesy logistyczne, Warszawa 2008 Uzupełniająca: CoyleJJ.,.Bardi.EJ.,,C.J.,Langley C.J., Zarządzanie logistyczne, PWE,Warszawa 2006 Manganelli R.L, Klein M.M.: Reengineering: metoda usprawniania organizacji. PWE Warszawa 1998 Müller R., Rupper P.: Process Reengineering.Wyd. Astrum. Wrocław 2000 ISO 9000:2001,Quality management systems - Fundamentals and Vocabulary (PN-EN ISO 9000:2001 Systemy zarządzania jakościa - Podstawy i terminologia |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu /efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1/ ma wiedzę ogólną z zakresu inżynierii systemów/K_W04 W2/ ma uporządkowaną, podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną z obszaru funkcjonowania logistyki, łańcuchów i sieci logistycznych/K_W06 W3/ ma szczegółową wiedzę w zakresie funkcjonowania i projektowania systemów i procesów logistycznych/ K_W07 U1/ potrafi porównywać rozwiązania projektowe systemów i procesów logistycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe / K_U10 U2/ potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania ocenić istniejące systemy, procesy i usługi logistyczne oraz maszyny, urządzenia i obiekty wykorzystywane w logistyce /K_U16. U3/ potrafi – zgodnie z zadaną specyfiką - zaprojektować i zrealizować system, proces logistyczny, proste urządzenie lub obiekt wykorzystywany w logistyce, używając właściwych metod, technik i narzędzi /K_U19 K1/ potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także dostrzega znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze logistyki/ K_K02 K2/ jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w sferze logistyki, a w szczególności w zakresie dbałości o dorobek i tradycje zawodu inżyniera logistyki, przestrzegania obowiązujących zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych/ K_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: obecności i ocen z prowadzonych ćwiczeń Osiągnięcie efektu W1,W2, W3. - weryfikowane jest w czasie zaliczenia Osiągnięcie efektu U1,U2,U3, - sprawdzane jest na ćwiczeniach Osiągnięcie efektu K1,K2. - w czasie praktyk Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.