Podstawy zarządzania i przedsiębiorczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIGXXWSJ-PZIP-19Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania i przedsiębiorczości |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W16/+; C14/+ |
Przedmioty wprowadzające: | brak |
Programy: | wszystkie kierunki |
Autor: | dr Agnieszka Ścisło |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 14 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 14 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu /6 10. Udział w konsultacjach / 2 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 9 13. Udział w zaliczeniu / 1 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 82 godz. / 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 40 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10): 72 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie podstaw przedsiębiorczości i zarządzania we współczesnych przedsiębiorstwach. Wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia problematyki współczesnego zarządzania oraz zapoznanie z mechanizmami funkcjonowania organizacji. Przedstawienie najważniejszych metod i narzędzi wsparcia przedsiębiorczości w Polsce. Wykład aktywizujący studentów z jednoczesną prezentacją przykładów odnoszących się do najlepszych praktyk zarządzania i przedsiębiorczości. Ćwiczenia przeprowadzone w formie: kierowanych dyskusji, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz rozwiązań i prezentacji przygotowywanych przez studentów. |
Pełny opis: |
Wykłady /przeprowadzony w klasycznej formie, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych/ Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Zarządzanie i przedsiębiorczość – wprowadzenie. /2 godz./ Istota i ewolucja teorii oraz praktyki zarządzania. Rys historyczny rozwoju praktyki zarządzania. Ewolucja teorii zarządzania. Istota i współczesne rozumienie zarządzania 2. Osoba przedsiębiorcza. Planowanie i podejmowanie decyzji. /2 godz./ Specyfika profesji menedżerskiej. Zadania, role i umiejętności menedżerskie. Istota i rodzaje sytuacji problemowych w zarządzaniu. Istota decyzji. Proces decyzyjny. 3. Uwarunkowania działania organizacji. / 2 godz./ Otoczenie organizacji. Uwarunkowania współczesnego zarządzania i przedsiębiorczości: globalizacja, IV rewolucja przemysłowa, deindustrializacji, wzrost siły oddziaływań klientów, zmienność warunków działania, wzrost znaczenia wiedzy w zarządzaniu. 4. Biznes plan jako narzędzie planowania. /2 godz./ Istota planowania. System planów organizacji. Biznes plan – elementy składowe i zasady konstruowania. 5. Organizowanie i kierowanie. Zarządzanie zasobami ludzkimi. / 2 godz./ Organizowanie działań. Struktury organizacyjne. Istota organizowania działań. Istota i rodzaje struktur organizacyjnych. Istota kapitału ludzkiego. Działania kadrowe organizacji.. 6. Przywództwo i proces oddziaływania w organizacji. /2 godz./ Przewodzenie. Motywowanie. Rozwiązywanie konfliktów Kontrola i controlling w organizacji. Kontrolowanie jako funkcja kierownicza. Istota i rodzaje kontroli w zarządzaniu organizacją. Proces kontrolowania. Zasady efektywnych kontroli. 7. Przedsiębiorczość i innowacyjność /2 godz./ Istota przedsiębiorczości.. Przedsiębiorczość w kontekście innowacyjności oraz ryzyka. Istota i rodzaje innowacji. Zasady tworzenia i funkcjonowania innowacyjnych firm. Sektor MSP w Polsce. Zasady tworzenia i działania start-upów. 8. Zaliczenie przedmiotu. /2 godz./ Ćwiczenia /przeprowadzane są w formie kierowanych dyskusji oraz analiz studiów przypadków/ Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Funkcje, role i umiejętności menedżerskie. Znaczenie kadry kierowniczej w organizacji. /2 godz./ Istota, rodzaje i znaczenie menedżerów w organizacjach. Podstawowe funkcje menedżerskie. Koncepcja ról menedżerskich H. Mintzberga. Klasyfikacja umiejętności menedżerskich 2. Wykorzystanie ICT we współczesnym zarządzaniu /2 godz./ Istota ICT i technologie wspomagające zarządzanie. E-handel. Marketing cyfrowy. Analiza funkcjonowania organizacji z wykorzystaniem ICT. 3. Planowanie jako podstawa skutecznej przedsiębiorczości. Biznes plan. /2 godz./. Istota i znaczenie planowania. Rodzaje planów. Konstrukcja biznes planu. Wykorzystanie ICT w planowaniu. 4. Kształtowanie struktur organizacyjnych /2 godz./ .Struktura liniowa i liniowo-sztabowa. Struktura funkcjonalna i macierzowa. Struktury projektowe i procesowe. Struktury sieciowe i wirtualne. 5. Zarządzanie projektami i procesami /2 godz./.Istota i rodzaje projektów. Zasady zarządzania projektami. Istota zarządzania procesowego. Wykorzystanie ICT w zarządzaniu projektami i procesami 6. Kontrola procesach zarządzania organizacją /2 godz./. Istota, znaczenie i funkcje kontroli w zarządzaniu organizacją. Rodzaje i etapy kontroli. Uwarunkowania skuteczności kontroli. Nieprawidłowości i problemy w procesie kontroli. |
Literatura: |
Podstawowa: W. Gonciarski, (red.), Podstawy zarządzania dla inżynierów, Wyd. WAT, Warszawa 2018. R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2015. J. Altkorn, Zarządzanie i przedsiębiorczość, PWN, Warszawa 2013. E. Bolland, F. Fletcher, Problemy biznesowe. Rozwiązania, PWN, Warszawa 2014. Uzupełniająca: A. Skowronek-Mielczarek, Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2015. A. Koźmiński, D. Jemielniak, Zarządzanie od podstaw, Wyd. Akad. i Prof., Warszawa 2008. B. Aulet, Przedsiębiorczość zdyscyplinowana, Wyd. Helion, Gliwice 2014. Z. Pawlak, Biznesplan, zastosowania i przykłady, Wyd. Poltext, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
W1 Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych i humanistycznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. Student ma podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą nauki o zarządzaniu i jej interdyscyplinarnym charakterze. Ma teoretyczną wiedzę o istocie, działaniu i przekształceniach różnych struktur i instytucji społecznych, w szczególności przedsiębiorstw i organizacji publicznych oraz identyfikuje i wyjaśnia różnice między poszczególnymi typami organizacji. W2 Ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań współczesnego zarządzania, w szczególności o: globalizacji, postępie technologicznym, nowych wymiarach konkurencyjności, znaczeniu środowiska naturalnego, przekształceniach społeczno-kulturowych oraz o przedsiębiorczości. Zna istotę zarządzania oraz zasady realizowania głównych funkcji procesu zarządzania organizacjami: planowania, organizowania, zarządzania zasobami ludzkimi oraz kontrolowania. U1 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk humanistycznych, prawnych i społecznych. Potrafi przeprowadzić analizę otoczenia organizacji i sformułować na jej podstawie adekwatne rekomendacje do działania. U2 Potrafi realizować podstawowe przedsięwzięcia menedżerskie z zakresu planowania, organizowania, kierowania ludźmi i kontrolowania. K1 Ma świadomość znaczenia społecznych skutków działań prowadzonych przez rożnego typu organizacje oraz posiada świadomość odpowiedzialności za kształtowanie relacji z innymi. Rozumie wagę decyzji menedżerskich w stosunku do pracowników, podmiotów współpracujących z organizacją oraz klientów. K2 Rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego. Potrafi wyrażać własne opinie dotyczące problemów z zakresu zarządzania oraz przekonywać do własnych racji poprzez odpowiednie merytoryczne argumentowanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania pozytywnej oceny z testu zaliczeniowego. Warunkiem koniecznym dopuszczenia do zaliczenia wykładów jest zaliczenie ćwiczeń. Osiągnięcie efektów W1, W2 weryfikowane jest podczas testu oraz w trakcie ćwiczeń, natomiast efekty U1, U2, K1 i K2 sprawdzane są w trakcie realizacji całego programu przedmiotu, a w szczególności ćwiczeń. W trakcie testu końcowego student otrzymuje oceny: ocena 2 – poniżej 51% poprawnych odpowiedzi, ocena 3 – 51 ÷ 60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 61 ÷ 70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4 – 71 ÷ 80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 81 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5 – powyżej 91% poprawnych odpowiedzi. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest obecność na ćwiczeniach i wykazanie się aktywnością przy omawianiu różnych problemów z zakresu zarządzania i przedsiębiorczości. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nowakowska-Grunt, Marcin Staruch | |
Prowadzący grup: | Joanna Nowakowska-Grunt, Marcin Staruch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.