Geometria wykreślna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIGXXWSJ-Gw-19L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geometria wykreślna |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 8/+, C 12/+, razem: 20 godz., 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | 1. Matematyka – zagadnienia geometrii elementarnej. 2. Podstawy grafiki inżynierskiej / wymagania wstępne: umiejętność kreślenia podstawowych figur geometrycznych w aksonometrii i w rzutach Monge’a. |
Programy: | II semestr / budownictwo / wszystkie specjalności |
Autor: | dr inż. Krzysztof Grzelak; dr inż. Janusz Mierzyński; |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 8 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 12 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 0 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 6,4 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 12 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 0 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 3 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 8 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 49,4 godz. /1,65 ECTS, przyjęto 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 23 godz./ 1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (suma 1÷10) 38,4 godz./ 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot zajmuje się badaniem własności figur geometrycznych przedstawiając uzyskane wyniki w sposób graficzny na płaszczyźnie rysunku. Omówione są ogólne zasady rzutowania środkowego i równoległego. W oparciu o te zasady przedstawiono praktyczne metody wzajemnie jednoznacznego odwzorowania przestrzeni na płaszczyznę: - rzutowanie prostokątne na dwie lub więcej wzajemnie prostopadłych rzutni (rzuty Monge’a) w zastosowaniu do brył obrotowych oraz geometrii dachów, - rzut cechowany, - rzut środkowy (perspektywa). Przedmiot kształtuje i rozwija wyobraźnię przestrzenną dając podstawy do wykonania i odczytania dokumentacji technicznej. |
Pełny opis: |
Wykłady są realizowane metodą podającą (werbalno–wizualna prezentacja treści programowych). Tematy kolejnych zajęć w cyklu dwugodzinnym: 1. Konstrukcje miarowe, obroty i kłady. /2 godz. 2. Rzut cechowany - podstawowe pojęcia. Powierzchnie topograficzne./ 2godz. 3. Rzut środkowy (perspektywa) - pojęcia podstawowe. / 2 godz. 4. Perspektywa pionowa i perspektywa pośrednia. / 2 godz. Ćwiczenia (metoda praktyczna) poświęcono utrwaleniu pojęć i konstrukcji przedstawionych na wykładzie do wspólnego rozwiązywania konkretnych zadań projektowych z wykorzystaniem tradycyjnych metod kreślenia. Stanowią podstawę do wydania zadań domowych. Tematy kolejnych zajęć: 1. Powierzchnie obrotowe. Wycięcia w bryłach obrotowych. / 2 godz. 2. Geometria dachów. / 2 godz. 3. Rzut cechowany – pojęcia podstawowe. / 2 godz. 4. Powierzchnie topograficzne. Projekt drogi – 2 godz. 5. Rzut środkowy – perspektywa pionowa. / 2 godz. 6. Kolokwium zaliczające – 2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: - Bieliński A.: Geometria wykreślna. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. - Bieliński A.: Grafika Inżynierska. Cz. 1 - Geometria wykreślna. WAT, Warszawa, 2002. - Bieliński A. Mierzyński J. Telega J: Geometria wykreślna teoria, przykłady, zadania. WAT, Warszawa, 2013. Uzupełniająca: - Grochowski B.: Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną, PWN, Warszawa, 1995. - Otto F., Otto E.: Podręcznik geometrii wykreślnej, PWN, Warszawa, 1994. - Jankowski W.: Geometria wykreślna, PWN, Warszawa, 1975. - Lewandowski Z.: Geometria wykreślna. PWN, Warszawa, 1978. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 - ma wiedzę z zakresu geometrii wykreślnej właściwą dla kierunku budownictwo, przydatną do wykonania i odczytania dokumentacji technicznej w postaci prostych rysunków architektonicznych, budowlanych i geodezyjnych / K_W 01. W2 - zna i rozumie charakter budownictwa, jego usytuowanie w systemie nauk technicznych / K_W 02. U1 – potrafi przygotować oraz interpretować rysunki techniczne budowlane, geodezyjne i architektoniczne. /K_U 20. K1 - dostrzega znaczenie wiedzy i umiejętności kognitywnych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze budownictwa cywilnego i wojskowego oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu budowlanego /K_K 02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia w formie pisemnego kolokwium obejmującego zakres przedstawiony w opisie przedmiotu. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen bieżących oraz wyników zadań domowych obejmujących wykreślenie: - geometrii dachu wielopołaciowego na budynku wolnostojącym w rzutach Monge’a, - projektu drogi w rzucie cechowanym. Osiągnięcie efektu W1, W2, U1 i K1 - weryfikowane jest poprzez sprawdzenie sposobu rozwiązywania problemów związanych z wykreśleniem zadań rysunkowych w czasie ćwiczeń audytoryjnych, kolokwium oraz w zadaniach domowych; Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.