Mobilne systemy pomiarowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIGKXCNM-Msp-22L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mobilne systemy pomiarowe |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 10/x ; L14/+; P 10/+; S 10/+; Razem: 44 godz., 5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | pomiary przemieszczeń , geodezyjna obsługa inwestycji, zaawansowane metody opracowania obserwacji, satelitarne techniki pomiarowe, modelowanie wyników pomiarów, analiza sygnałów pomiarowych |
Programy: | trzeci semestr / geodezja i kataster |
Autor: | dr inż. Ryszard Sołoducha prof. WAT |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 10 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 6 3. Udział w laboratoriach / 14 4. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 8 5. Udział w ćwiczeniach projektowych / 10 6. Samodzielna realizacja projektu / 16 7. Udział w konsultacjach / 26 8. Samodzielne opracowanie referatu / 8 9. Samodzielne opracowanie prezentacji / 4 10. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 10 11. Przygotowanie do egzaminu / 8 12. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 128 / 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+7.+10.+12. = 70 / 2,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 8.+ 4.+ 6 +9 = 54 / 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Program przedmiotu obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania, budowy i organizacji mobilnej technologii kartograficznej (MMT) i branżowych systemów pomiarowych. Zawiera istotne treści z teorii organizacji pracy ze specjalnym sprzętem pomiarowym i oprogramowaniem na wybranych przykładach współrzędnościowych systemów pomiarowych, mobilnych systemów CAD do pomiarów budynków, mobilnych systemów pomiarów torów kolejowych, mobilnych systemów drogowych, górniczych systemów pomiarowych; batymetrycznych systemów pomiarowych oraz mobilnych pomiarów georadarowych. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne: Wykłady są realizowane metodą podającą lub konwersatoryjną z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką, prowadzone w formie prezentacji udostępnianej wcześniej studentom obejmują 6 dwugodzinnych spotkań: Tematy kolejnych zajęć: 1. Specyfika i znaczenie mobilnych systemów; 2h; 2. System mobilnego kartowania; Elementy składowe; Mobilny system imersyjny; Fotogrametria imersyjna. Mobilny system do pomiarów wnętrz. Mobilny system imersyjny do pomiarów wnętrz. Aplikacje do MMS ; 2h; 3. Mobilne systemy pomiarów drogowych 2h; 4. Mobilne systemy pomiarów torów kolejowych; 2h; 5. Mobilne systemy pomiarów georadarowych i batymetrycznych 2h; Ćwiczenia /metody dydaktyczne: Ćwiczenia są realizowane metodami seminaryjnymi, laboratoryjnymi oraz projektowymi. Wymienione metody posłużą analizie zagadnień wchodzących w skład poszczególnych ćwiczeń audytoryjnych. Ćwiczenia laboratoryjne posłużą do utrwalenia umiejętności zastosowania techniki i narzędzi pomiarowych lub zastosowania specjalistycznej aparatury pomiarowej do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu pomiarów kontrolnych obiektów gospodarczych na przykładach terenowych oraz pomiarów na punktach sieci geodezyjnych - krótkie przypomnienie warunków technicznych dla przykładowych zadań realizowanych przez studentów, podanie tematyki następnych ćwiczeń; obejmują 4 czterogodzinne spotkania: Tematy kolejnych zajęć laboratoryjnych: 1. Opracowanie i analiza wielkości geoprzestrzennych w systemach mobilnych ; 4h; 2. Pomiar i interpretacja fragmentu sieci uzbrojenia terenu georadarem; 4h; 3. Wykorzystanie skanera mobilnego do inwentaryzacji pomieszczeń; 4h; 4. Interaktywny pomiar i współpraca z CAD w określaniu geometrii budynków.. Zaliczenie laboratoriów – kolokwium; 2h; Ćwiczenia projektowe przygotowują studentów do indywidualnego opracowania zadania projektowego i pozytywnej jego obrony poprzez - krótkie przypomnienie założeń dla przykładowych zadań realizowanych przez studentów, ocenę poprawności proponowanych rozwiązań, poddanie tematyki etapów realizacji projektu do dyskusji na kolejnych zajęciach. Ćwiczenia; obejmują 8 dwugodzinnych spotkań Tematy kolejnych zajęć projektowych: 1. Wydanie wytycznych technicznych do opracowania projektu;1h; 2 Opracowanie założeń projektu; 1h; 3. Wykonanie prac pomiarowych (inwentaryzacyjnych) z użyciem przyjętej techniki i instrumentarium – część 1; 2h; 4. Wykonanie prac pomiarowych (inwentaryzacyjnych) z użyciem przyjętej techniki i instrumentarium – część 2; 1h 5. Wykonanie prac pomiarowych (inwentaryzacyjnych) z użyciem przyjętej techniki i instrumentarium – część 3; 1h 6. Wykonanie prac pomiarowych (inwentaryzacyjnych) z użyciem przyjętej techniki i instrumentarium – część 4; 1h 7. Opracowanie wyników prac pomiarowych (część 1) ) wraz z analizą dokładnościowo-funkcjonalną wykorzystanych technologii; 1h; 8. Opracowanie wyników prac pomiarowych (część 2) wraz z analizą dokładnościowo-funkcjonalną wykorzystanych technologii; 1h; 9. Zaliczenie - obrony opracowanych projektów; 1h; Seminaria są realizowane metodą konwersatoryjną z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką ; udziałem w dyskusji, prezentacji zagadnienia i przygotowawczych pracy domowej z zakresu tematyki zagadnienia w formie dłuższych wypowiedzi i opracowania pisemnego w formie referatu. Ćwiczenia; obejmują 8 dwugodzinnych spotkań: Tematy kolejnych zajęć seminaryjnych: 1. Wydanie wytycznych technicznych do opracowania referatu; 1h; 2. Metodyka i zastosowanie pomiarów GPR; 1h; 3. Procedury przetwarzania danych georadarowych; 1h; 4. Zastosowanie barymetrii w pomiarach obiektów inżynierskich; 1h; 5. System mobilnego kartowania i skanowania MMS/MLS; 2h; 6. Skanowanie wnętrz i jego zastosowanie w aplikacji ArcGIS Indoors; 1h; 7. Mobilne systemy pomiarów obiektów liniowych; 2h; 8. Techniki pomiarowe stosowane do wyznaczenia geometrii układów torowych; 1h; |
Literatura: |
podstawowa: Mateusz PASTERNAK, Radarowa penetracja gruntu GPR, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności Warszawa 2015. Jerzy KARCZEWSKI, Łukasz ORTYL, Mateusz PASTERNAK, Zarys metody georadarowej, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków 2011. Paweł KACZMAREK, Badanie zmienności cech zobrazowania georadarowego w różnych warunkach otoczenia, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2014. Harry M. Jol., Ground penetrating radar theory and applications, Elseivier Science, Amsterdam 2009. Janina ZACZEK-PEPLINSKA, Michał STRACH, Zastosowanie technologii naziemnego skanowania laserowego w wybranych zagadnieniach geodezji inżynieryjnej, PW, Warszawa 2017. Jan GOCAŁ, Geodezja inżynieryjno-przemysłowa część III, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków 2010. Władysław KORZENIEWSKI, Zasady obmiaru i obliczania powierzchni i kubatury budynków, Polcen, Warszawa 2008. Leszek BEKER, Romuald KACZYŃSKI, Fotografia i fotogrametria podwodna, Science 115(2012), Warszawa 1985. Abbot V.J., Ingham A.E., Hydrography for the Surveyor and Engineer, Blackwell Science Ltd, 1987. Tomana A., BIM Innowacyjna technologia w budownictwie, PWB Media Zdziebłowski Spółka Jawna, Kraków 2016 Hardin B., MCCool D., BIM and Construction Management, Willey Indianapolis 2015 Kasznia D., Magiera J., Wierzowiecki P., BIM w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2017 uzupełniająca: Wacław BARANOWSKI, Mieczysław CYRAN, Przykłady obliczania powierzchni i kubatury wg PN-ISO 9836: 1997, Wydawnictwo WACETOB, Warszawa 1999. PN-ISO 9836: 2015 - Właściwości użytkowe w budownictwie. Określenie i obliczanie wskaźników powierzchniowych i kubaturowych, PKN. PN-B-02365: 1970 – Powierzchnie budynków. Podział, określenia i zasady obmiaru. Artur GRZĄDZIEL, Pomiary batymetryczne – dawniej i dziś, Przegląd Morski, Gdynia 2004. Andrzej CHORMAŃSKI, Robert RUTKOWSKI, Mobilny system kartowania MMS, Geodeta 2, Arcadia, 2009. Geomatyka w Lasach Państwowych, część 1. Podstawy, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt studiów / odniesienie do efektu kierunkowego WIEDZA W1 - Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem geodezja i kartografia: budownictwo; ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad działania georadaru oraz procedur przetwarzania danych georadarowych. Zna podstawowy teoretyczne z zakresu pomiarów batymetrycznych, mobilnych systemów pomiarów drogowych i kolejowych/ K_W02 W2 - Ma szczegółową wiedzę związaną z przetwarzaniem, analizą i prezentacją danych georadarowych; zna typowe technologie inżynierskie umożliwiające realizację zadań z zakresu geodezji i kartografii. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu opracowywania i prezentacji wyników pomiarów i obserwacji geodezyjnych, wykonywania i geometrycznej interpretacji wyników pomiarów mobilnymi systemami pomiarowymi obiektów inżynierskich/ K_W04 W3 - Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i dokumenty stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu zastosowań mobilnych systemów pomiarowych do inwentaryzacji pomieszczeń i pomiaru sieci uzbrojenia terenu / K_W14 UMIEJĘTNOŚCI U1 - Potrafi przygotować w języku polskim i języku angielskim, właściwych dla kierunku geodezja i kartografia, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu: pomiarów obiektów budowlanych, inżynieryjnych oraz maszyn i urządzeń, opracowywania i prezentacji wyników pomiarów i obserwacji geodezyjnych, geometrycznej interpretacji wyników pomiarów obiektów inżynierskich wykonanych mobilnymi systemami pomiarowymi. / K _U03 U2 - Potrafi posługiwać się technikami informacyjno- komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań z zakresu opracowywania i prezentacji wyników pomiarów i obserwacji geodezyjnych, wykonywania i geometrycznej interpretacji wyników mobilnych pomiarów obiektów inżynierskich/ K_U08 U3 - Potrafi zaprojektować przebieg realizacji pomiaru inwentaryzacyjnego i opracować jego założenia dokładnościowo-funkcjonalne./ K_U09 U4 - Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie geodezji i kartografii oraz systemów zarządzania obiektami (BIM); / K_U10 U5 - Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla kierunku geodezja i kartografia, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi – stosując także koncepcyjnie nowe metody – rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla kierunku geodezja i kartografia, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy; potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy pomiarowe, procesy pomiarowe w zakresie zastosowań specjalistycznej aparatury pomiarowej do inwentaryzacji geometrii oraz stanu obiektów inżynierskich/ K_U17 U6 - Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne – zaprojektować i przeprowadzić pomiar inwentaryzacyjny, wykonać kompleksowe opracowanie dotyczące stanu badanego obiektu, uruchomić system lub proces pomiarowy oraz zrealizować ten projekt używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia / K_U18 KOMPETENCJE K1 - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania do oceny stanu technicznego obiektów budowlanych lub inżynieryjnych w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, przyjmując w niej różne role; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania/ K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie pozytywnych ocen z wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych - poprawnie wykonanych sprawozdań (operatów technicznych), oraz zaliczenie obowiązujących sprawdzianów Ćwiczenia projektowe zaliczane są na podstawie opracowania i pozytywnej obrony projektu Egzamin jest przeprowadzane w formie pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest pozytywna ocena z zaliczenia ćwiczeń projektowych i laboratoryjnych. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest poprawne wykonanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i obliczeniowych przewidzianych programem studiów wyszczególnionych w sylabusie (w przypadku usprawiedliwionej nieobecności studenta na zajęciach prowadzący ćwiczenia ma obowiązek umożliwić studentowi wykonanie maksimum dwóch ćwiczeń instrumentalnych w ramach konsultacji) oraz zaliczenie obowiązujących sprawdzianów (pisemnych lub ustnych) Warunek konieczny do uzyskania zaliczenia: 60% (punktów) z każdej formy oceny. Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, sprawdzane są: podczas egzaminu Osiągnięcie efektu U3 i U6 sprawdzane są: na podstawie wyników uzyskanych z poszczególnych zajęć laboratoryjnych, ćwiczeń przygotowawczych, prac domowych, ćwiczeń obliczeniowych oraz dłuższych wypowiedzi pisemnych w formie sprawozdania, Osiągnięcie efektu U1, U2, U4, U5 sprawdzane są: na podstawie wyników uzyskanych z poszczególnych zajęć projektowych , ćwiczeń przygotowawczych, prac domowych, ćwiczeń obliczeniowych oraz dłuższych wypowiedzi pisemnych w formie sprawozdania i obrony opracowanych projektów. Osiągnięcie efektu K1 sprawdzany jest: podczas egzaminu ustnego Efekty uznaje się za osiągnięte, jeśli student uzyska minimum 60% punktów. Ustalanie ocen: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskał (95 -100%) liczby ogólnej punktów Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskał (85 -94%) liczby ogólnej punktów Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskał (76 - 84%) liczby ogólnej punktów Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskał (66 -75%) liczby ogólnej punktów Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskał (56 -65%) liczby ogólnej punktów Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskał mniej niż 56% – liczby ogólnej punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.